Oljefråga, igen!!!

Th Eriksson

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2009
Ort
Mörbylånga
Hoj
Honda Goldwing 1500 GL -99 Yamaha XJ 900 S Diversion -96 Kawasaki GPZ 900 R -90 Honda 400 CMT
Min båge (Årsmodell -99 Guldwinge)har SAE 10W 40 i motorn. Klassning: API : SL. Måste jag fortsätta med denna typ, API SL, eller kan jag köpa en modernare typ av olja Typ: SAE 10W 40 API: SM. API SL om jag förstått det hela rätt vara till motorer innan 2004. API SM kom 2004. Har inte tänkt att blanda de olika typerna utan göra förnyat oljebyte. Upplever att växellådan blir seg på nuvarande märkesolja. Motul 5100.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag har egentligen ingen kunskap kring oljors egenskaper och motorers och växellådors behov.
Men en googling ger vid handen att API står för "American Petrolium Institute". Första bokstaven "S" betyder bensinmotor (bokstaven "C" = diesel). Andra bokstaven ungefär hur modern och förbättrad oljans kvaliteter är. Och kompabiliteten ska funka bakåt, dvs en motor byggd för minimum API:SL klarar API:SM, då SM ska vara nyare och "bättre".
I alla fall, jag har ju min gamla Suzuki GSX400FWS årsm 1984, och i den har jag alltid hällt i biltemas API:SM. Manualen specificerar API:SE eller SF, vilka ju uppenbarligen ligger ytterligare ett antal år tillbaka i tiden. Fyra tusen mil på denna modernare SM-olja har varit helt problemfria för mig.
Min cbr900rr '96:a har också fått gå ca 2000 mil på API:SM, manualen säger SE, SF eller SG.
10W40 såväl suzukin som hondan.
Upplevda problem = noll.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Kapar tråden med en konkret fråga om mitt lok xvz1200 -87. Hällde i delsyntet med tanken att 1987 var motorerna ff byggda för den typen av olja. Rätt eller fel?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Häll i vad fan du vill som är av rimligt rätt viskositetsspann. Där är inga krav på smörjförmåga som höjts sedan API SG utan det man har ändrat är begränsning av kul tillsatser som är miljövidriga.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Häll i vad fan du vill som är av rimligt rätt viskositetsspann. Där är inga krav på smörjförmåga som höjts sedan API SG utan det man har ändrat är begränsning av kul tillsatser som är miljövidriga.

Noga räknat tillsatser som ZDDP vilka gör att katalysatorn (om det finns en sådan) inte får förväntad livslängd 150000 miles / dvs 24000 mil.
ZDDP tillsatt för att förbättra livslängden på svårsmorda ytor som kamnockar och kamsläpor.
Har man ingen katalysator ser jag inget problem med ZDDP.
Eller ?

Och vad det gäller mineral / delsyntet / syntet så smörjer de lika bra nya.
Skillnaden är möjlighet till längre intervall mellan oljebytena med syntet.
Den här artikeln fick mig att börja byta olja sådär nån gång mellan 200 och 300 mil. När jag är hemma mellan turerna till Norrland.
https://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
 
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top