Oljefundering på Triumph Speed Triple 2006

Källan

Källan
Gick med
13 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2006, Triumph Speed Triple
Hej!

Här kommer en otroligt noobig fråga, men efter att ha vaskat 800kr ny olja så sväljer jag stoltheten.

Jag köpte precis en Triumph Speed Triple 2006 och har kört den en vecka ungefär. Jag gav mig på ett oljebyte på den och enligt Haynes meka-själv-bok ska motorn ha exakt 3,2 liter om man byter olja samtidigt. Jag hade i exakt denna mängd. Jag varmkörde den till normal arbetstemperatur och kollade med mätstickan. För mycket olja... Jag tänkte då att jag skulle dränera lite men tappade bulten och hela skiten rann ut (Motul.. aj).
Jag köpte ny olja.. Biltemas denna gång.. förbannad var jag.. och dunkade i 3 liter av denna eftersom den står just 3 liter utan oljefilterbyte i specen i Haynes. Varmkörde den... för mycket olja... försökte dränera.. samma sak igen, tappade skruvjäveln och allt rann ut! :huvet :dummer

Så frågan är... är det fler som har haft problemet att mätstickan på SP3:an visar helt fel.. eller är det jag som inte tömt tillräckligt.. (det enda jag kan göra mer är att vända hojen upp o ned dock).. eller är oljan för varm när jag kollar?

För er som vet så ska oljenivån befinna sig i den övre delen av det partiet på mätstickan med två XX. Oljenivån för mig täckte hela det övre fältet också.. med andra ord.. alldeles för mycket.

Please help.. vägrar att göra samma noob-misstag för tredje gången.. :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är inte helt omöjligt att man inte får ut all olja när man byter, så det är mycket bättre att hälla i för lite och kolla stickan, behövs det mer så pytsar man i några klunkar och kollar igen.

Att stickan visar fel har jag svårt att tro, om du inte har gjort något fel när du kollade, tex skruvade i den fast den inte ska vara iskruvad tex?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
1) När man fifflar med oljepluggen så har man lämpligen nått att samla in oljan i. Billigt. Jämfört med olja.
För då är det bara hälla i oljan igen. Efter du sökt rätt på pluggen. I kärlet.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...ustning/Olja-och-Fett/Uppsamlingskarl-191363/
Använder själv
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Spilloljedunk-bilMC-191419/
men då behöver du nog ocksa en hink att hälla oljan i och "söka rätt på pluggen i"
2) Kan oljestickan nå ner till oljan så kan du suga ut oljan. Du behöver inte lossa pluggen. Det räcker med en meter slang. Stppa ner slangen där stickan stoppas ner och sug upp till nära munnen. Vik slangen. Och lägg ner den i en hink. Och oljan rinner från hojen ner i hinken som står på marken. 5mm slang räcker.
http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/
3) Har du bakre depåstöd? Att du tappar oljepluggen tyder på att arbetsituationen inte är bra.
Bakre depåstöd och eventuellt lyftbobiner är bra att ha. För det höjer upp hojen lite och gör det lättare skruva ur pluggen, lättare att inte tappa den......:fakta
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Depastod-82712/
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Lyftbobiner-82547/
Själv gillar jag inte ligga på mitt garagegolv av betong.
Utan har ett Frilufts liggunderlag 200x60 x1,2cm som jag ligger på.
Bredvid hojen.
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det ingen större fara att ha överfyllt med ett par deciliter i triplarna. Jag har alltid haft 2-3 deciliter över max i mina, iaf sen jag raserade en motor. Stuntförare (Sune) kan ha ca 5 deciliter extra för att vara säkra på att den drar olja även under höga wheelies. Kör du bara med båda hjulen i marken kan du sikta på max-märkningen.
 

Källan

Källan
Gick med
13 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2006, Triumph Speed Triple
Tack alla tre. Angående dräneringen dock @Denåterfödde. Jag antar då att du fyller typ 2,7 om du ska ha i 3 och varmkör den.. och sedan kollar med mätstickan (eftersom oljan expanderar?)... och sedan går på den varma oljenivån... lite förbryllande ibland när man säger "häll på lite mer om det fattas" med tanke på att det kommer att vara snorkall olja som fylls på...

jag är helt fattig när det kommer till mek... så ledsen för dumma frågor.. :)
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Gör inget försök att framställa mig som något smartass men en servicebok som talar om oljemängden i motorn med eller utan nytt filter hade ju gett en hänvisning om hur mycket olja som skulle i motorn innan du börjar finjustera mängden med oljestickan.Om inte annat så går det att få fram mängden olja via Google samtidigt som du besparat dig från att hälla ut prima Motul olja direkt på golvet.

https://www.google.se/search?q=oil+...lla:en-US:official&client=firefox-a&gws_rd=cr
 
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

Top