Oljeläckage - Hål i motorblock (DRZ400SM)

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Tjena,
Sökte runt lite och såg att frågan tagits upp förr. Tänkte dock starta upp en ny tråd istället för att lyfta en tråd från 2008 :gnissla

Problemet är i alla fall att min kedja gick av och slog hål i motorblocket i höstas. Hålet/revan är ungefär 15x5mm men sitter mitt på den lodräta axeln där kopplings armen/axeln går ner, precis framför framdrevet. Har spacklat med kemisk metall riktigt noga med armeringsnät etc., slipat ner det och bättrat på åtskilliga gånger (nu är i princip hela området framför framdrevet täckt med spackel) men får inte bukt med problemet :huvet. Olycktligtvis verkar det som det är en oljekanal innanför som står under ganska högt tryck och därför sipprar det fortfarande ut en del olja.

Var inställd på att försöka riva av all kemisk metall, slipa och rengöra ordentligt och få någon riktigt duktig svetsare att försiktigt TIGa det. Läste dock på forumet att man skulle kunna använda "JB Weld", har faktiskt inte hört talas om produkten men antar att den är bätte än kemisk metall. Jag behöver något med bättre vidhäftningsförmåga mot blocket, för som det är nu verkar oljan tryckas ut innanför spacklet och sipra ut i kanterna. Vad tror ni, är det "Marine weld" man ska använda i så fall? Funkar det så är det ju enklare och mindre riskabelt än att svetsa, behöva klyva motorn såhär i början på säsongen känns också uteslutet :(
Tacksam för alla sorters tips :)


(Jag har lyckats köra med problemet i snart ett halvår och bara behövt fylla på olja väldigt ofta. Dock halkade jag omkull ganska rejält med hojen i helgen eftersom olja skvätt bak på däcket, därför har jag nu insett att det inte kommer vara hållbart över sommaren med den nuvarande halvsketna lösningen.)


Hittade en bild på en DRZ-motor på nätet (orkade inte springa ner o fota hojen :tungan)
 

Bifogat

  • 236.jpg
    236.jpg
    85.5 KB · Visningar: 146

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
automarine jb-weld som du säger.. enda som har funkat för mig.. men rengör sjukt noga.
på med skiten.. eft ett tag lixom flyter den ut o tar alla porer som inte vanlig kemisk metall fixar. funkar de inte prova en gång till,, tog 2 försök för mig.. sen kom de inte en droppe..
boost som har turbo xr650 här på forumet säljer såna ibland när han har över.. svårt o få tag på nu för tiden.

prova de först så lagar du den "riktigt" till hösten :tummenupp
 
Last edited:

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Så svårt är det inte att få tag på:
http://www.novline.se/
automarine jb-weld som du säger.. enda som har funkat för mig.. men rengör sjukt noga.
på med skiten.. eft ett tag lixom flyter den ut o tar alla porer som inte vanlig kemisk metall fixar. funkar de inte prova en gång till,, tog 2 försök för mig.. sen kom de inte en droppe..
boost som har turbo xr650 här på forumet säljer såna ibland när han har över.. svårt o få tag på nu för tiden.

prova de först så lagar du den "riktigt" till hösten :tummenupp
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Ok, tack för hjälpen. Ska nog ta och beställa JB-weld direkt, värt ett försök :). För andra knådmetall/epoxy grejjer etc. funkar knappast bättre eller? Finns ju hur många produkter som helst där ute som påstås göra samma jobb :rolleyes:

Edit: Gött! Flitig Ebay-användare som jag är hittade jag Jb-Weld direkt :yoparty
http://cgi.ebay.co.uk/J-B-WELD-MARI...tEquipment_Accessories_SM&hash=item438d8eb124

http://cgi.ebay.co.uk/JB-WELD-origi...UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item5190196f43

Vad är skillnaden på "vanlig" och "marine"? Ser ingen skillnad i beskrivningen, samma hållfastighet/värmetålighet verkar det som :confused:
 
Last edited:

Ballou

300 pounds of heavenly joy
Gick med
30 Apr 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR600RR -08
Jag har lagat mitt block med JB Weld original, testas imorgon på allvar på Falkenberg. Har dock dragit några repor på fullvarv på ettans växel till grannarnas stora glädje, inget läckage så här långt.

Ok, tack för hjälpen. Ska nog ta och beställa JB-weld direkt, värt ett försök :). För andra knådmetall/epoxy grejjer etc. funkar knappast bättre eller? Finns ju hur många produkter som helst där ute som påstås göra samma jobb :rolleyes:


Flitig Ebay-användare som jag är hittade jag Jb-Weld direkt :yoparty
http://cgi.ebay.co.uk/J-B-WELD-MARI...tEquipment_Accessories_SM&hash=item438d8eb124

http://cgi.ebay.co.uk/JB-WELD-origi...UK_Measuring_Tools_Levels&hash=item5190196f43
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har du 5 kg oljetryck just där lär det svetsas, inget annat funkar.

Om det är enbart vevhusventilationstryck så funkar inte med något weld/epoxy/mirakel annat än med väl uppruggad och avfettad yta och att rikligt slafsa på t.ex. biltemas svarta motorsilikontätning och låta det härda färdigt i två dygn. Använd ett salivindränkt finger att jämna till ytan med.

Min senaste silikonfixning var när vattenpumpen på min SAAB sade upp sig och nötte sig igenom kamkedjetunneln på motorblocket. Det var för tre år sedan och håller fortfarande.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Har du 5 kg oljetryck just där lär det svetsas, inget annat funkar.

Om det är enbart vevhusventilationstryck så funkar inte med något weld/epoxy/mirakel annat än med väl uppruggad och avfettad yta och att rikligt slafsa på t.ex. biltemas svarta motorsilikontätning och låta det härda färdigt i två dygn. Använd ett salivindränkt finger att jämna till ytan med.

Min senaste silikonfixning var när vattenpumpen på min SAAB sade upp sig och nötte sig igenom kamkedjetunneln på motorblocket. Det var för tre år sedan och håller fortfarande.
Nog är det bra oljetryck, när jag testade att starta hojen efter incidenten stod det en fin stråle olja ut genom hålet :rofl :huvet

Aja får testa och se, värt ett försök :näsblod
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top