Zarrell
Stunter Wannabe
Tjena,
Sökte runt lite och såg att frågan tagits upp förr. Tänkte dock starta upp en ny tråd istället för att lyfta en tråd från 2008
Problemet är i alla fall att min kedja gick av och slog hål i motorblocket i höstas. Hålet/revan är ungefär 15x5mm men sitter mitt på den lodräta axeln där kopplings armen/axeln går ner, precis framför framdrevet. Har spacklat med kemisk metall riktigt noga med armeringsnät etc., slipat ner det och bättrat på åtskilliga gånger (nu är i princip hela området framför framdrevet täckt med spackel) men får inte bukt med problemet . Olycktligtvis verkar det som det är en oljekanal innanför som står under ganska högt tryck och därför sipprar det fortfarande ut en del olja.
Var inställd på att försöka riva av all kemisk metall, slipa och rengöra ordentligt och få någon riktigt duktig svetsare att försiktigt TIGa det. Läste dock på forumet att man skulle kunna använda "JB Weld", har faktiskt inte hört talas om produkten men antar att den är bätte än kemisk metall. Jag behöver något med bättre vidhäftningsförmåga mot blocket, för som det är nu verkar oljan tryckas ut innanför spacklet och sipra ut i kanterna. Vad tror ni, är det "Marine weld" man ska använda i så fall? Funkar det så är det ju enklare och mindre riskabelt än att svetsa, behöva klyva motorn såhär i början på säsongen känns också uteslutet
Tacksam för alla sorters tips
(Jag har lyckats köra med problemet i snart ett halvår och bara behövt fylla på olja väldigt ofta. Dock halkade jag omkull ganska rejält med hojen i helgen eftersom olja skvätt bak på däcket, därför har jag nu insett att det inte kommer vara hållbart över sommaren med den nuvarande halvsketna lösningen.)
Hittade en bild på en DRZ-motor på nätet (orkade inte springa ner o fota hojen )
Sökte runt lite och såg att frågan tagits upp förr. Tänkte dock starta upp en ny tråd istället för att lyfta en tråd från 2008
Problemet är i alla fall att min kedja gick av och slog hål i motorblocket i höstas. Hålet/revan är ungefär 15x5mm men sitter mitt på den lodräta axeln där kopplings armen/axeln går ner, precis framför framdrevet. Har spacklat med kemisk metall riktigt noga med armeringsnät etc., slipat ner det och bättrat på åtskilliga gånger (nu är i princip hela området framför framdrevet täckt med spackel) men får inte bukt med problemet . Olycktligtvis verkar det som det är en oljekanal innanför som står under ganska högt tryck och därför sipprar det fortfarande ut en del olja.
Var inställd på att försöka riva av all kemisk metall, slipa och rengöra ordentligt och få någon riktigt duktig svetsare att försiktigt TIGa det. Läste dock på forumet att man skulle kunna använda "JB Weld", har faktiskt inte hört talas om produkten men antar att den är bätte än kemisk metall. Jag behöver något med bättre vidhäftningsförmåga mot blocket, för som det är nu verkar oljan tryckas ut innanför spacklet och sipra ut i kanterna. Vad tror ni, är det "Marine weld" man ska använda i så fall? Funkar det så är det ju enklare och mindre riskabelt än att svetsa, behöva klyva motorn såhär i början på säsongen känns också uteslutet
Tacksam för alla sorters tips
(Jag har lyckats köra med problemet i snart ett halvår och bara behövt fylla på olja väldigt ofta. Dock halkade jag omkull ganska rejält med hojen i helgen eftersom olja skvätt bak på däcket, därför har jag nu insett att det inte kommer vara hållbart över sommaren med den nuvarande halvsketna lösningen.)
Hittade en bild på en DRZ-motor på nätet (orkade inte springa ner o fota hojen )