Oljeläckage ZX6R -04

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Var ute och tvättade hojen idag och noterade att en del olja runnit ned över kåpan som är bakom stödet. Tvättade bort oljan och tog en tur på ca 7-8 mil totalt och halvvägs så stannade jag och noterade att det nu runnit ned färsk olja på samma ställe, igen.

Jag är då ingen mek-nisse men jag tycker att det ser ut som att källan till läckage't ligger bakom framdrevet på hojen, och det ser ut som motorolja. Såg inte ut som att det var några packningar från motorn som orsakat läckage't iaf.

Någon som vet vad det kan vara?

Notera att oljeläckage't började efter en 1200-mils service på Örby MC. Borde det således vara dem som får åtgärda felet, eller hur bör jag agera? Skall kontakta dem imorgon.

Har bifogat några bilder.

IMG_0785.jpg

IMG_0789.jpg

IMG_0796.jpg

/M

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Det är inte så att det kan vara kedjesmörj som rinner ned just där då? När jag själv har smetat på för mycket och inte torkat av överflödet så brukar jag få liknande resultat som du har där, plus en massa stänk på bakfälgen. Det ser dock ovanligt kletigt ut på dina bilder...

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Det är inte så att det kan vara kedjesmörj som rinner ned just där då? När jag själv har smetat på för mycket och inte torkat av överflödet så brukar jag få liknande resultat som du har där, plus en massa stänk på bakfälgen. Det ser dock ovanligt kletigt ut på dina bilder...

Det var min första tanke, men jag använder mig av en spray som inte alls är lika trögflytande som oljan på bilderna. Jag upplever att det är motorolja som rinner över kåpan på bild 2.

Du ser även kedjan på samma bild, till höger, om man jämför oljan som rinner ned över kåpan och hur oljig kedjan ser ut så stämmer det inte riktigt överrens.. :(

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Torka bort allt klet och kör en kort sväng, kommer det ny fin olja så är packboxen skrot.

Har du tur kanske den går att byta utifrån.

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
ZX6R 636 -04
Torka bort allt klet och kör en kort sväng, kommer det ny fin olja så är packboxen skrot.

Har du tur kanske den går att byta utifrån.

Det är precis vad jag gjorde tidigare idag, ny och fin olja rann ned på samma ställe igen. Packboxen för vad?

Daffa

Sporthojsnörd
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Kawasaki VN 900 Bobber Edition, Kawasaki Zx6-R -08, KTM Duke II 640 "Limited edition" -06
Ett fabrikationsfel på kawa zx6-r 07-08 modellen var att ventilkåpspackningen var för torr, kanske ska kolla den?
Jag fick byta min ventilkåpspackning efter ca 700 mil då den hade spruckigt och läckte som fan:(

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO