Oljelock blåser, vevhustryck

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har tittat på två beg bilar i veckan vilka bägge blåser när man tar bort oljelocket och håller handen där. Ingen av mina bilar blåser där och vid den första bilen så tog jag det direkt som ett kvitto på att det var cylinderläckage men nu var vi precis och tittade på en bil som bara gått 4000 mil och även den blåste vilket gjorde att jag började bli osäker på vad som är normalt egentligen.

Den första bilen kände jag tryck när jag la handen på hålet, den här andra bilen hade oljelocket nersänkt så jag kom inte riktigt åt att känna med handen.

Jag förväntar mig inte att ett vevhus ska vara fritt från tryckfluktuationer men två kolvar går ju uppåt samtidigt som två neråt så jag förväntar mig inte att det ska blåsa och jag kan inte minnas att jag upplevt sånt tidigare.

Vad säger ni? Vad är normalt? Är vevhusventilationen på nyare bilar förändrad så pass att detta numera är normalt?

niclas88

Medlem
Gick med
22 Jun 2014
Hoj
KTM 990 adv Yamaha XT 600 Yamaha WR250r Yamaha WR400f
Min Volvo C30 2,0 Flexifuel som nu gått 17 tusen mil blåser som bara den från oljepåfyllningshålet. Den har gjort så typ sen jag köpte den då den gått 7 tusen mil.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Alla bilar läcker förbränningsgaser till vevhuset. Nyare bilar borde vara gjorda med snävare toleranser och därmed läck mindre men vevhusventilationen som är kopplad till insuget verkar vara trängre/tätare på nyare bilar vilket är rimligt för att fånga så mycket som möjligt av oljedimman och ha därmed få bättre avgasvärden. Detta innebär nog att mer gaser vill ut genom oljepåfyllningslocket om man öppnar det.
Min gamla ryska bil från -78 hade ventilerat oljepåfyllningslock och så pass mycket undertryck via vevhusventilationen att den sög in luft via oljepåfyllningen. Så kan nog inte en modern bil fungera om den ska klara avgaskraven.

För att då försöka svara på frågan: Mer blowby än normalt tyder på sliten motor men vad som är normalt verkar variera kraftigt från modell till modell.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vet ej om det var över eller undertryck i min gamla BMW 318-83, E21 men den gick som det var en kass tändkabel med överslag om man körde med locket av.
Kompis som lånade och jag sa till han att fylla olja först, glömde locket och sa att han tyckte den gick dåligt när han kom tillbaka, den gick dåligt, riktigt dåligt men bara på med locket så gick den som den skulle igen.

Detta var längesedan så jag minns faktiskt inte om det var kladdigt i motorrummet eller inte, har inget minne av rengörning så troligen inget värre, inte som farsans merca, 2,5D som var "rostskyddad" i motorrummet efter en tripp med locket bredvid, den gick dock som den skulle.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Efter lite nätsurfande hittade jag förslaget att lägga en plastpåse på hålet för kylarlocket. Så vi åkte tillbaka och tittade på bil nr2 igen och med påsen över hålet så var det tydligt att det sög in mer än det blåste ut. Så jag gav mitt godkännande till frun att köpa bilen.

Vevhusventilationen kopplad till insuget suger alltså luft hårdare än blowby i cylindrarna. Skulle plastpåsen tenderat blåsa utåt istället för att sugas inåt skulle jag ha avstått.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre