Farmarsvin
Ny medlem
Hej alla gasglada!
Jag kuskar i sommar runt på en Gsx-r från 1990 (söt, men inte ny). Hojen har gått ca 5500 mil, och har genom åren fått utstå både det ena och det andra. Den går dock fortfarande utmärkt. Nu till problemet: Jag körde ca 25 mil i fredags, för att hälsa på goda vänner. Sol, bra vägar, högt tempo med många hårda upp- och nedväxlingar som impade hårt på alla högstadiekillar i Småland.
Dagen efter kollade jag oljenivån, och till min fasa hade den sjunkit till nedre strecket i inspektionsfönstret! Jag hade med mig en dl av den dyrbara brygden Castrol gps, och lät Suzzen få hela flaskan. Inte mycket hände då i inspektionsfönstret, så jag införskaffade lite mer olja och hällde i ca 1,5 dl till. Körde sedan ca 20 mil hemåt, aningen lugnare. När jag kom hem var mätaren på fullt och allt verkade bra. Efter några mil fram och tillbaka till jobbet denna vecka var mätaren på halv. Gav Suzzen en liten klunk, och vid senaste kollen var mätaren på fullt, trots att jag inte fyllde ända upp!
Variationerna i oljemängd beror inte på att jag mätt nivån slarvigt, eller precis när motorn stannat. Jag har snarare pga oro kollat väldigt noga, och ett flertal gånger. Är det någon som vet om hård körning kan dra stora mängder olja på en gammal Gixxer, när den inte verkar ta någon olja vid snäll körning? Kan oljan stanna, tex i oljekylet, och bli kvar där ett tag? Hjälp!
Tacksam för alla ideer och svar!
Jag kuskar i sommar runt på en Gsx-r från 1990 (söt, men inte ny). Hojen har gått ca 5500 mil, och har genom åren fått utstå både det ena och det andra. Den går dock fortfarande utmärkt. Nu till problemet: Jag körde ca 25 mil i fredags, för att hälsa på goda vänner. Sol, bra vägar, högt tempo med många hårda upp- och nedväxlingar som impade hårt på alla högstadiekillar i Småland.
Dagen efter kollade jag oljenivån, och till min fasa hade den sjunkit till nedre strecket i inspektionsfönstret! Jag hade med mig en dl av den dyrbara brygden Castrol gps, och lät Suzzen få hela flaskan. Inte mycket hände då i inspektionsfönstret, så jag införskaffade lite mer olja och hällde i ca 1,5 dl till. Körde sedan ca 20 mil hemåt, aningen lugnare. När jag kom hem var mätaren på fullt och allt verkade bra. Efter några mil fram och tillbaka till jobbet denna vecka var mätaren på halv. Gav Suzzen en liten klunk, och vid senaste kollen var mätaren på fullt, trots att jag inte fyllde ända upp!
Variationerna i oljemängd beror inte på att jag mätt nivån slarvigt, eller precis när motorn stannat. Jag har snarare pga oro kollat väldigt noga, och ett flertal gånger. Är det någon som vet om hård körning kan dra stora mängder olja på en gammal Gixxer, när den inte verkar ta någon olja vid snäll körning? Kan oljan stanna, tex i oljekylet, och bli kvar där ett tag? Hjälp!
Tacksam för alla ideer och svar!