oljor i honda crm

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
crm 180cc *SÅLD*,fude 150cc,samurai 150cc,AF1 futura sportpro
vilka oljor rekommenderar ni för en honda crm -94,har redan kendallt gt motorolja och delsyntetisk okq8 SPRINT(står på att den e anpassad för trimmade motorer) på hyllan.duger det?å hur stor tank har en crm,å hur många procent olja ska man blanda i bensinen(autolube bortkopplad)?
å vad ska man ha för växellådsolja,har redan MOBIL MOBILUBE SAE 80w-90 olja. duger de?

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
MOBILUBE SAE 80w-90 kan du säkert använda i växellådan, sådana oljor brukar ge bra grepp i kopplingen. Dock är det en GL-5 olja så skulle det mot förmodan bli så att den frikopplar dåligt så är det förmodligen dessa tillsatser. Isf är det bara att köpa en GL-4-olja för mc-transmissioner. Tex Golden Spectro Gear Lube 80W.

Den där Kendall-oljan är en 4-takts mineralolja. Inget bra att blanda i bensinen. Du ska helst ha en 2-takts helsyntet mc-olja i den där hojen.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
80w90 låter som jävligt mycket i viskositet väl? :va

jag har 10w40 i min

Edit: Nu vet jag inte effekten av olika viskositet, men kan vara bra att påpeka

Har du inte någon manual eller nå där de står vad du ska ha?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag kör på Motul 800 i tanken och Motul motorolja vad den nu heter i växellådan. 10w40 om jag inte minns fel. :va

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Körde med okq8 olja i bensinen och vad jag kom över i motorn (10w40), olja avsedd fö mc då.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Körde med okq8 olja i bensinen och vad jag kom över i motorn (10w40).

Det viktiga vad gäller transmissionsoljan är bara att inte rekommendera frågeställaren att hälla i bilmotorolja eller annan olja med tillsatser som kan sabba kopplingen.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det viktiga vad gäller transmissionsoljan är bara att inte rekommendera frågeställaren att hälla i bilmotorolja eller annan olja med tillsatser som kan sabba kopplingen.
Nä, det har du rätt i. Kan bli lite tråkigt annars..

Editera mitt förra inlägg :)

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
på kendall oljan står de i.a.f. 2-cycle lubricant,borde väl betyda 2-takts olja?
i.a.f så tror ja att ja ska dra iväg till de lokala biblioteket å låna en verkstadshandbok,ända problemet e att den e på finska:D .
å ännu angående hur många % olja man ska blanda i bensinen så borde väl 3% vara bra ,eller?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
på kendall oljan står de i.a.f. 2-cycle lubricant,borde väl betyda 2-takts olja?
i.a.f så tror ja att ja ska dra iväg till de lokala biblioteket å låna en verkstadshandbok,ända problemet e att den e på finska:D .
å ännu angående hur många % olja man ska blanda i bensinen så borde väl 3% vara bra ,eller?

Ja isf är det ju som sagt en tvåtaktsolja. Då kan du köra med den. Men det är nog bra att använda en helsyntetisk tvåtaktsolja, ty det är rätt hög litereffekt i en crossmotor.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Ja isf är det ju som sagt en tvåtaktsolja. Då kan du köra med den. Men det är nog bra att använda en helsyntetisk tvåtaktsolja, ty det är rätt hög litereffekt i en crossmotor.

Är det fortfarande CRM vi snackar så är det ingen crossmotor :)
Utan en relativt snäll 2t motor

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nu ska jag låta smart o utbildad :yoparty

Humane erare est

Fast att jag troligtvis stavar fel/har missuppfattat de drar ju ner statusen lite :tungan

Allt är relativt eller vad säger man? :D
Jodå, men ändå. Tyckte den var klart underhållande att köra :hihi

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
ok...:va tror ja ska köra med kendall motor oljan och MOBIL MOBILUBE SAE 80w-90 växellåds oljan.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!