De är tyvärr omöjligt att testa en sträckare man får köpa en ny och hoppas den blir tyst. På min KTM 990 som också är en 08a så va de fel på sträckaren från fabrik den va för gles så oljetrycket läckte ut med för slak kamkedja som följd. Den börjad rassla vid kallstart efter ca 1800 mil. När jag köpte nya sträckare va de uppdat till tightare mått så den blev tyst. Jag är inte hemma på 530 om de lider av samma problem efter ett tag men sträckaren är av samma typ som min så man vet aldrig de kan ha en uppdat vers nu. Jag har svårt att tro en sträckare kan ge vinande ljud såvida den inte sträcker för mycket men de brukar släppa trycket och då rasslar de bara. Men boris vet allt om ktm så prova köpas en ny sträckare på vinst o förlust.
Obs när du byter sträckare måste motorn stå i tdc (kolv i topp med alla ventiler stängda säkrast är att ta av ventilkåpan och ställa in motorn i tdc med kammen i monteringsläget dvs med ventiler stängda. Rycker man bara ut kamsträckaren kan kamkedjan hoppa några kugg och då blir det ventilsallad. Kolla markeringar hur kammen står före och efter mont av sträckare!
Kollade ktm shop och där finns två sträckare att välja på en dyr och en svindyr. Vad menas med det Boris finns de en värsting?
https://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=2428&c=7027#partslist