Olycka Tunglestav idag 25/5

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
På väg från Café Rosenhill halvvägs mot Tungelsta idag vid 17 tiden var det fullt pådrag med helikopter å en j_vla massa poliser och räddningsfolk. Djungeltrumman säger att det var en Aprilia Mille som hade gått av vägen precis vid kalhygget och träffat en stubbe eller liknande.
Nån som vet vad som hände och hur föraren mår?

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
58-åring död i mc-olycka

En 58-årig man omkom i en trafikolycka på Värmdö utanför Stockholm på söndagseftermiddagen.

58-åringen färdades på motorcykel när han frontalkolliderade med en bil på länsväg 274 vid Siggesta. Vid kollisionen kastades mannen av motorcykeln som började brinna.

- Det var en våldsam kollision. Han avled förmodligen omedelbart, säger Tomas Samuelsson, stationsbefäl vid Nackapolisen, till TT.

Bilföraren klarade sig utan fysiska skador, men chockades och fördes till sjukhus.

Exakt hur olyckan gick till kan polisen ännu inte säga.

Från TT

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag åkte Tungelstavägen lite senare än så, men såg inget. (Jag såg en R1 i backspegeln, men den försvann... :D)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
UltraMarine skrev:
Ja man brukar inte se dom så länge när dom väl kört om... :cool:

:rofl :lol Den var bra!!! :rofl :lol

Själv tror jag att "The Dork" körde liiiiite hetare...

Men allvarligt så får man passa sig efter Tungelsta vägen, samma med Bogesund. Vissa tror att bara därför att det är många hojar som kör där att det är säkrare.

Snarare tvärtom. Jag var inte många cm. ifrån att fronta en hoj där i början av säsongen. Han kom för fort och driftade ut i min väghalva. Då vill det till att man själv hinner bryta om innan det är för sent. :eek:

Sen gick man på adrenalin hela vägen till Vaxhom...

Edit: Stavfle

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Fenix skrev:
Djungeltrumman säger att det var en Aprilia Mille som hade gått av vägen precis vid kalhygget och träffat en stubbe eller liknande.

Körde där vid 17 tiden, måste hänt precis efter oss.

Var det vid det nya kalhygget som ligger vid s-kurvan lite åt tungelstahållet?
Den kurvan har blivit lömsk från tungelstahållet sen de högg ner träden, lätt att komma för fort där.

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Ja, vi vet.

Det var en kille som kom in lite för snabbt in i kurvan och gick rakt ut med sin Falco [rättat] (Övriga omständigheter håller vi för oss själva)

Han klarade sig bra och när han lyftes ut så andades han själv, hade kännsel och motorik i alla perifera delar men ont i rygg och revben. Blodtryck normal och det gick att prata med honom. Har inte hört något om hur det är med honom idag.

Vad irriterade bilister blir när man står tvärs över vägen och stoppar dom och försöker få dom att fatta att det står en stor, röd ambulanshelikopter över hela vägen så det går inte att komma förbi...

För övrigt var det andra olyckan på nästan samma ställe på samma dag.

Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Re: Re: Olycka Tunglestav idag 25/5

svampe skrev:
Den kurvan har blivit lömsk från tungelstahållet sen de högg ner träden, lätt att komma för fort där.

Visst har den? Första gången jag kom dit efter skövlingen blev jag förvirrad av den nya omgivningen och kom inte ihåg var jag var. Lätt att glömma att det svänger tvärt där då.

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Re: Re: Olycka Tunglestav idag 25/5

svampe skrev:
Körde där vid 17 tiden, måste hänt precis efter oss.

jupp, precis där. jo, det är en såndär sväng som man lätt kommer in i "lite" för snabbt och resulterar antingen i hård broms eller att man skär.
Sen att svängen är doserad utåt gör inte saken mysigare.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Kalhyggekurvan är lömsk. En av mina arbetskamrater körde där (med privathoj) förra året, precis efter att träden försvunnit; kände inte igen sig -> höll "fel" hastighet i kurvan och åkte ut på kalhygget. Han fick hämtas med ambulanshelikopter och han blev sjukskriven i ungefär ett halvår...

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Åker man mot Västerhaninge finns det en tjälbula precis där man vill börja bromsa inför den chikanen också. Precis efter krönet på den lilla upphöjningen i vägen. Det är värt att ta en resa fram och tillbaka för att kolla av vägen innan man börjar hetsköra. Annars både "RÅKKAR OCK RIJERAR TUGNLESTAVEGEN SKIT HÅRT" asså.

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Det är samma ställe som fazern gick av som jag skrev on förut , rakt ur 20 m och frivolt över styret.

Tired

Mr Happy
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI 2000
Hej,

Det var jag som åkte av vägen där. Som tur var så klarade jag mig med bara lite ihoptryckte ryggkota. Så mest ont men inget annat negativt bortsett från min stakash krashade hoj :(

Jag tror att det var en blanding av olika omständigheter som orsakade olyckan

1) Det fanns ingen visuella hjälpmedel för att lättare kunna bedöma hur mycket vägen svängde (dvs inga andra fordon, skogen är nedhugget, ingen varningsskylt)
2) För hög fart för kurvan. Jag hade precis kört om en bil med släp och tänkte bara på att kommer ikapp med dem andra som jag åkte med. Innan jag kom till kurvan så hade jag saktat ned till det som kändes rätt för kurvan men insåg inte innan kurvans början hur mycket det svängde.

Jag har hört rykten om att det har varit ganska många olykor på just den kurvan. I så fall så kanske det vore bra om vägverket sätt upp en varningskylt så att man har lite mer förvarning.

I alla fall så skulle man kunna lägga till det till något slags lista över farliga kurvor ;)

Är det någon mer som känner till fler olyckor just där?

mvh
Glen

Gasarn

Action man
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
GSX-R1000 -01
Det är även rätt dålig asfalt i kurvan, med härliga tjärlagningar som gör sitt bästa att skicka gasglada i tangentens stubbiga rikning.
Skönt att höra att det gick bra.

Rille

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha MT10 -17
Jo, den satans kurvan har jag oxå upptäckt i lördags, det blev lite väl spännande men det gick bra. :(
Det är nog inte sista ggn någon brakar rakt fram där.

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Mattias skrev:
Annars både "RÅKKAR OCK RIJERAR TUGNLESTAVEGEN SKIT HÅRT" asså.

Men allt rullgrus som ligger ialla kurvor varje gång jag är där suger feeeett...

martini

solution
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
Tidigare: 05 Triumph Speed Four
Re: 58-åring död i mc-olycka

zykl0n skrev:
En 58-årig man omkom i en trafikolycka på Värmdö utanför Stockholm på söndagseftermiddagen.

58-åringen färdades på motorcykel när han frontalkolliderade med en bil på länsväg 274 vid Siggesta. Vid kollisionen kastades mannen av motorcykeln som började brinna.

- Det var en våldsam kollision. Han avled förmodligen omedelbart, säger Tomas Samuelsson, stationsbefäl vid Nackapolisen, till TT.

Bilföraren klarade sig utan fysiska skador, men chockades och fördes till sjukhus.

Exakt hur olyckan gick till kan polisen ännu inte säga.

Från TT

Bor ca 5 km ifrån där olyckan hända..
En av mina bästa vänners mamma som jobbar på siggesta gård blev vittne till olyckan.. vad jag förstod det som så var det en bil som gjorde en omkörning precis i en 90 grader sväng... och där kom mc:en.. sorgligt..

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Tired skrev:

Jag har hört rykten om att det har varit ganska många olykor på just den kurvan. I så fall så kanske det vore bra om vägverket sätt upp en varningskylt så att man har lite mer förvarning.

I alla fall så skulle man kunna lägga till det till något slags lista över farliga kurvor ;)

Är det någon mer som känner till fler olyckor just där?

mvh
Glen

Hade lite tid över idag, försökte få tag på någon på Vägverket Region Öst, men dom hade gått hem... Däremot så snackade jag med "Trafik Stockholm" dit man kan anmäla skador på vägar mm, och berättade om omständigheterna/problemet med den aktuella kurvan, så dom skulle genast vidarebefodra det till ansvarig väghållare. Åkte dock förbi kurvan ikväll, men ingen skylt, hoppas det inte händer något riktigt elände i helgen :(

Hörde från annat håll att det satts upp en skylt före kurvan förra sommaren, men att den försvann i samband med skogsaverkningen, skulle det gå få verifierat på något sätt, så skulle det kanske gå kräva ersättning av den som eventuellt tagit bort skylten? VV har väl kanske någon förteckning över vilka skyltar dom satt upp var?

Hörde på SMC-Sthlms kansli att det är minst en annan avåkare som jagar Vägverket med blåslampa kring det här!

Dock skönt att det gick relativt bra för dig!

/B

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...