Olycka

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Bra gjort. Hade någon av pojkarna hjälm på sig?

Var själv framme direkt efter en olycka en gång och det är svårt att göra rätt. För min del kunde jag bara konstatera att kvinnan i passagerarsätet var död och fick koncentrera mig på att sitta och hålla om mannen istället så att han inte skulle vandra ut på motorvägen.

Först var han frusterad över att ingen hjälpte hans fru, men sedan förstod han vad som hänt.

Den ångest han gav uttryck för när han frågade "Hur skall jag berätta för barnen att deras mamma är död?", den sitter i hårt. Jag får tårar i ögonen nu när jag skriver om det flera år senare. Fy fan, det är ångest i dom orden. Ett ord som verkligen används för lätt i olika vardagssammanhang.

Jag, liksom du, var riktigt skakig när jag åkte därifrån. På 110 vägen jag brukar köra i 135 gick det 90 hemmåt den gången, det räckte bra så.

Lånade tråden lite för att dela med mig. Jag upplever mig inte som traumatiserad om man säger så, men det är absolut en händelse som jag aldrig kommer att glömma. Och en påminnelse om hur jävla snabbt livet som man är van vid kan kastas omkull i ett ögonblick.

/SSB

Tack.
Japp båda hade hjälm på sig som tur var då den enes hjälm han som hade åkt in i rutan var illa tilltygad, kom precis fram till dom när pappan rusat fram och tog av hjälmen. Förstår inte hur han kan blött så kraftigt från huvudet bara. Hjälmen var ju ändå hel så att säga...

Fan vad hemskt det du berättade. Hur gjorde du när du kollade om hon var död? Puls och andning förstår jag ju men går det inte med mycket tur och skicklighet få igång hjärta och andning med HLR? Eller går inte det? Hur gör man i ett sånt läge?

Som du sa att du låg i 90 på vägen hem, vi skulle handla efteråt och jag hade en lista att gå efter men stod och kollade på listan och sen i hyllorna efter vad jag visste jag skulle ha men stirrade bara tomt rakt ut. Tog lång tid att handla.
 
Last edited:

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
Här hade jag kunnat gräma mig mycket i efterhand...

Han hade nog somnat vid ratten, bilen stod lite på sidan och när jag kom fram stod han upp genom sidorutan och svor ganska förtvivlat, han hade nog på känn redan då att det inte gått bra för hans fru.

Eftersom jag också mindes det där om att kolla upp dom som är tystast först så gick jag runt bilen för att se hur det stod till med kvinnan i passagerarsätet.

Jag såg att hon inte andades och hela hon utstrålade helt enkelt "död". Det är svårt att förklara men det fanns liksom inte något liv. Det jag kunde grämt mig över i efterhand var att jag inte kollade puls utan att jag var så säker på min sak att jag tog hand om mannen istället som vid det laget stod väldigt illa till vid vägkanten, chockad och förvirrad.

Det fanns andra vid platsen vid det laget så jag överlämnade fegt nog åt andra att undersöka kvinnan närmare. Men jag var som sagt innerligt övertygad om att hon redan var borta. Jag mindes faktsikt fragment av "Ambulans" tråd och vad jag borde göra angående att rota ur munnen osv, men hennes vita blus var helt fri från blod så det var ändå tydligt att det inte fanns något sådant som blockerade vägen.

Vad jag däremot lyckades med var att hindra dom andra från att dra ut henne från bilen, eftersom det bara skulle förvärrat läget om hon hade en nackskada. (Det var något jag sade alltså, inte hindrade fysiskt. Om någon kollade vidare sen och drog slutsatsen att dom ville ta ut henne för HLR så hade jag ju inte stått ivägen).

När ambulanspersonal kom på plats, vilket gick snabbt får jag säga (10 minuter kanske), berättade dom för mannen att hon hade brutit nacken och dött omedelbart. Så jag kunde släppa framtida skuldkänslor.

Tack till Ambulans för hans eminenta tråd. Det är svårt att göra bra ifrån sig som oerfaren civilist när man är vid en olycka sådär för första gången. Jag tycker att jag gjorde lite rätt och inte helt fel, det är nog allt man kan hoppas på egentligen.

Genom att hålla om mannen tills ambulanspersonalen tog över skänkte jag honom förhoppningsvis viss tröst och han sprang åtminstone inte ut i vägen. Det var hälften hålla om och hälften hålla kvar om man säger så.

Jag tänker på det lilla jag gjorde rätt och hoppas att jag kan göra mer rätt nästa gång, som jag hoppas aldrig inträffar igen.
 
Last edited:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Utbildningarna, hur gör man för att gå en sån som privatperson och vad kostar den? Skulle vara obligatoriskt i skolan anser jag.

Det vet jag tyvärr inte. Jag har gått genom Hemvärnet (bra!) och jobbet (OK).

Googlade lite och hittade

http://www.forstahjalpen.se/enskilda.htm

som tycks ta 750 ink moms kronor för privatpersoner. Borde finnas fler som kan ge kurser. Och ja, det borde absolut vara obligatorisk. Det hade lätt varit värt att hoppa även de bästa dagarna under alla utbildningar man gått om det varit till förmån för en bra HLR-kurs.

Är ambulans fortfarande aktiv?
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Ta kontakt med ambulansen eller sjukhuset och förklara att du var och hjälpte till vid en olycka och vill prata ut om detta.
Jag jobbade en sommar som ambulanssjukvårdare och vid större olyckor så hade vi "utvärdering" (vi fick prata av oss om känslor m.m).

Det är alltid bättre att göra något än ingenting. Även om man inte vet.

All heder till dig semesterpojken.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Röda korsets utbildningar tycker jag har varit bäst.
Utbildade figuranter som verkligen kan agera.
Billigast (och oftast ganska bra) är att tjata tull sig att företaget man jobbar på anordnar en brand och sjukvårdskurs genom räddningstjänsten.
 

Robs

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Den gula staden
Hoj
Blå, Brunt märke och skapades av gud
Det är inte Kry ni tänker på, killen som krockade i Kinna utanför framnäs? Han är ju nära på att försvinna :(
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Utbildningarna, hur gör man för att gå en sån som privatperson och vad kostar den? Skulle vara obligatoriskt i skolan anser jag.
Du bor i Borås och på brandstationen där jobber HLR instruktörer som utbildar oss deltidsbrandmän, slår du en signal dit så kan de säkert hjälpa dig med utb. Efter som alla brandmän är utbildade så kan du nog få komma till station och få en liten utb av vem som hällst där. du kanske inte får något intyg då men det spelar väl mindre roll, kan man så kan man intyg eller ej. De kanske vill ha någon krona för det men det är inte säkert det heller. Går alltid att ringa och fråga iaf.

Edit: PM:a om du vill ha telenr till innrebefäl eller undrar något i övrigt.

Mvh Fredric
 
Last edited:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
usch )=

Först All heder och tummenupp för din hjälp!

Hoppas nu det går så bra som möjligt för grabben. Ta gärna mitt råd av viss erfarenhet och tveka inte en sekund att höra av dig till honom eller hans familj för att berätta om händelsen. Det kan komma att bli otroligt viktigt för honom beroende på hur han påverkas av detta.

:tummenupp
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Det är inte Kry ni tänker på, killen som krockade i Kinna utanför framnäs? Han är ju nära på att försvinna :(

Jo det är antagligen han. Vet du hur det är med honom? :confused:
Fan vad jag känner igen namnet Kry...

Du bor i Borås och på brandstationen där jobber HLR instruktörer som utbildar oss deltidsbrandmän, slår du en signal dit så kan de säkert hjälpa dig med utb. Efter som alla brandmän är utbildade så kan du nog få komma till station och få en liten utb av vem som hällst där. du kanske inte får något intyg då men det spelar väl mindre roll, kan man så kan man intyg eller ej. De kanske vill ha någon krona för det men det är inte säkert det heller. Går alltid att ringa och fråga iaf.

Edit: PM:a om du vill ha telenr till innrebefäl eller undrar något i övrigt.

Mvh Fredric

Skit snällt av dig att tänka på det! Har ju en brandstation här jag bor (bor utanför Borås) och känner de flesta som jobbar där. De borde ju kunna hjälpa mig med det? Att man inte tänkt så långt!

Först All heder och tummenupp för din hjälp!

Hoppas nu det går så bra som möjligt för grabben. Ta gärna mitt råd av viss erfarenhet och tveka inte en sekund att höra av dig till honom eller hans familj för att berätta om händelsen. Det kan komma att bli otroligt viktigt för honom beroende på hur han påverkas av detta.

:tummenupp

Jag vet för det första inte vem det är, och sen så skulle jag inte veta vad jag skulle säga... Kanske inte så roligt för dem att höra det jag skrev i första inlägget...
 

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Söder om söder
Hoj
990 SMT
Jo det är antagligen han. Vet du hur det är med honom? :confused:
Fan vad jag känner igen namnet Kry...



Skit snällt av dig att tänka på det! Har ju en brandstation här jag bor (bor utanför Borås) och känner de flesta som jobbar där. De borde ju kunna hjälpa mig med det? Att man inte tänkt så långt!



Jag vet för det första inte vem det är, och sen så skulle jag inte veta vad jag skulle säga... Kanske inte så roligt för dem att höra det jag skrev i första inlägget...

Som sagt, bara du själv klarar av det så är jag övertygad om att de kommer uppskatta att du hör av dig. Tydligen inte självklart för folk, och det är svårt att förstå efter erfarenhet från en sån situation.
Du har ju fått många bra tips om hur du kan ta reda på hur läget är med honom här..

Lycka till!
 

Robs

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Den gula staden
Hoj
Blå, Brunt märke och skapades av gud
Vet inte riktigt hur det är med han, men han sover än och sedan har en heldel rykten gått om det hela t.ex att han brytit nacken/ryggen, men det verkar inte vara helt sant. Men det som verkar stämma är att en lunga är punkterad
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Vet inte riktigt hur det är med han, men han sover än och sedan har en heldel rykten gått om det hela t.ex att han brytit nacken/ryggen, men det verkar inte vara helt sant. Men det som verkar stämma är att en lunga är punkterad

Okej! Låter bra att han (förhoppningsvis) inte har gjort det!
Hör du nått mer så håll mig uppdaterad är du snäll. Hur känner du honom förresten?

Men hans läge är stabilt då? Vet någon om han kommer få all rörelse tillbaka?
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Jo det är antagligen han. Vet du hur det är med honom? :confused:
Fan vad jag känner igen namnet Kry...



Skit snällt av dig att tänka på det! Har ju en brandstation här jag bor (bor utanför Borås) och känner de flesta som jobbar där. De borde ju kunna hjälpa mig med det? Att man inte tänkt så långt!



Jag vet för det första inte vem det är, och sen så skulle jag inte veta vad jag skulle säga... Kanske inte så roligt för dem att höra det jag skrev i första inlägget...
Det låter ju kanon! De kan garanterat hjälpa dig! Brandmän brukar av natur vara hjälpsamma mäniskor :)

Mvh Fredric
 

Robs

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Den gula staden
Hoj
Blå, Brunt märke och skapades av gud
Jag känner inte kry, men jag har vänner som känner han men jag vet vem han är.

Några veckor gått nu och har inte hört nått om han längre (jag har iaf inte hört nått om han) Tycker endå det verkar som att han är medvetlös, men vilket som isåfall är konstigt enligt mig.

Får man fråga, bor du i kinna eller varför var du här i denna stund? :p
 

Laggie

Guest
Är ambulans fortfarande aktiv?

Om ni har några frågor så går det bra att fråga mig, jag jobbar som brandman på heltid och är instruktör i sjukvård och HLR.

Ambulans tråd är kanonbra och läsvärd för Alla.

Att få igång ett hjärta med HLR är mycket ovanligt, det man åstakommer är en tillräcklig cirkulation av syresatt blod för att inte skador på hjärnan ska uppkomma.
Oftast då räddningspersonal kommer fram är det för sent, tar oftast 10-15 minuter och hjärnskador uppkommer redan efter 5 minuter.

HLR är enkelt och kan rädda dina nära och kära! Om ni inte vill ta en kurs så läs på någon guide på nätet så ni kan försöka iaf.

Men bara att skapa fria luftvägar innan räddningspersonal är på plats är ett jättebra inititiv! Stort plus till trådskaparen!
Det behövs fler "vardagshjältar" då man oftast som räddningspersonal kommer fram till en nyfiken ring med åskådare, där ingen agerar.
 

SemesterPojken

Körkortslös
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Borås/Halmstad
Hoj
Yamaha R6 -06
Jag känner inte kry, men jag har vänner som känner han men jag vet vem han är.

Några veckor gått nu och har inte hört nått om han längre (jag har iaf inte hört nått om han) Tycker endå det verkar som att han är medvetlös, men vilket som isåfall är konstigt enligt mig.

Får man fråga, bor du i kinna eller varför var du här i denna stund? :p

Hör dig gärna om lite, hade vart roligt att veta hur det går med honom.
Bor i Fritsla (nån mil utanför kinna, du vet säkert ;)) och vi var påväg till MM och handla. Tur i oturen så att säga! :tummenupp Känns ändå bra nu efteråt att man iaf gjorde något.

Men som sagt, hör dig gärna om lite bland vänner osv. Sen posta här eller PM:a!
/M
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top