Olyckfallsförsäkring för banåkning?

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Hej!
Jag har haft länsförsäkringars olycksfallsförsäkring tidigare som täckt banåkning, men från och med september så täcks det inte längre.
Nu undrar jag vilken försäkring du kör på när du kör på bana?
Vilka bolag fårn man köra bana med?
Hittar bara gamla trådar om detta och bolagen ändrar ju vilkoren jämt :näsblod

Hej!
Jag har haft länsförsäkringars olycksfallsförsäkring tidigare som täckt banåkning, men från och med september så täcks det inte längre.
Nu undrar jag vilken försäkring du kör på när du kör på bana?
Vilka bolag fårn man köra bana med?
Hittar bara gamla trådar om detta och bolagen ändrar ju vilkoren jämt :näsblod
Är nog säkrast att ringa runt. Sen är det ju skillnad på bana och bana, om jag förstod Trygg Hansa rätt så gäller min förs bara på SMC-kurser. Annan bandag eller typ träning så kan man tydligen kamma sig!:näsblod

Jag har Trygg Hansa, deras gäller allt utom tävling och träning inför tävling. Min tolkning är att den då gäller "vanliga" bandagar.

Ring runt och hör, försäkringsbolagens erbjudanden kan skilja sig åt beroende på vilken "säljare" du talar med. Ringa gärna två gånger också. Lycka till :tummenupp

Enl.info från 2 olika varav den ena efter jag frågat en extra gång gått iväg och frågat någon som visste så täcker TryggHansa vanliga bandagar,är det en svemoarrangerad träning gäller den dock inte men då går licensförsäkringen in istället.

Sedan har if 2 stycken varav den ena även gäller träning,den har dock ett tak på 20 basbelopp,den andra ungefär som tryggförsäkringen men förutsatte att man hade bankkonto hos dom(fixar man samtidigt)

Detta var i våras så det kan ju ha ändrat sig,ring och fråga.

Henrik

Jag har Trygg Hansa, deras gäller allt utom tävling och träning inför tävling. Min tolkning är att den då gäller "vanliga" bandagar.

Var har du fått det ifrån?
Nedanstående text från http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7665.html#122153 tolkar åtminstone inte jag så:

Hur gäller försäkringen vid banåkning?

Svar: Trafikförsäkringen gäller enligt Trafikskadelagen. Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde, oavsett ändamål.

Undantag: SMCs fortbildningskurser.

Jag har Folksam och If, dock är If helt värdelösa att ha att göra med så dem kan jag INTE rekommendera.

Folksam däremot har alltid fungerat bra så dem kan jag varmt rekommendera :)

Är nog säkrast att ringa runt. Sen är det ju skillnad på bana och bana, om jag förstod Trygg Hansa rätt så gäller min förs bara på SMC-kurser. Annan bandag eller typ träning så kan man tydligen kamma sig!:näsblod

Var har du fått det ifrån?
Nedanstående text från http://www.trygghansa.se/04Privat/Page7665.html#122153 tolkar åtminstone inte jag så:

Hur gäller försäkringen vid banåkning?

Svar: Trafikförsäkringen gäller enligt Trafikskadelagen. Det innebär att trafikförsäkringen inte gäller inom inhägnat tävlingsområde under tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Räddning och vagnskada gäller inte inom inhägnat tävlingsområde, oavsett ändamål.

Undantag: SMCs fortbildningskurser.

Frågan i tråden gäller Olycksfallsförsäkring och inte hojförsäkring.
Jag har trygg hansa och enl. dem så gäller min olycksfallsförsäkring bankörning.

Last edited:
Frågan i tråden gäller Olycksfallsförsäkring och inte hojförsäkring.
Jag har trygg hansa och enl. dem så gäller min olycksfallsförsäkring bankörning.

Samma här. Jag frågade också uttryckligen när jag pratade med TH och de sa att den gällde banåkning men inte licensträning.

Gött grabbar, fick mig att dra ur tummen - LF har ju ändrat villkoren på sin försäkring så motorfordon inte täcks.
Förklaringen är att de anser att trafikdelen, eller licensförsäkringen skall täcka detta, försökte förklara för tanten att det fanns ett par luckor i det resonemanget om man inte kör med licens (motocross, enduro eller roadracing) och vistas på ytor som är gråzoner - på fordon som kanske inte går att försäkra (min icke-reggade cross t.ex).

Tanten fick hErdsmElta och blev otrevlig, men det var bara att avsluta försäkringen omedelbums, flyttar den till TH istället. :)

(Förtydligande, pratar personlig sjuk- och olycksfallsförskingring :hihi )

Last edited:
Kan rekommendera att begära skriftliga svar från försäkringsbolag samt läsa villkoren mycket noggrant. Jag har uppfattningen att många bolag lovar mycket på telefon men om en skada uppkommer håller dom inte alltid vad dom lovat. Dessutom skriver dom villkoren så luddigt att inte ens deras egna skadereglerare kan svara på vad som gäller.

Jag ringde mitt bolag senast idag och frågade om min olycksfallsförsäkring gällde vid bankörning. Säljaren började läsa villkoren medan jag väntade i telefonen men han kunde inte tyda villkoren. Jag blev då kopplad till en skadereglerare som också började läsa i villkoren medan jag väntade. Svaret jag fick var att den troligtvis inte gällde men det fick man avgöra ifrån fall till fall.

Min slutsats av detta samtal är att olycksfallsförsäkringen inte gäller vid banåkning men det vill fb inte säga rakt ut pga att riskera att missa en kund.

• Gilla
Reaktioner: R2
Fick ett försäkringsbesked från Folksam idag gällande min ena olycksfallsförsäkring.

Där står en rubrik "Annan viktig information".

"Observera att försäkringen inte gäller vid skada som drabbar dig efter fyllda 25 år vid utövning av riskfylld sysselsättning."

Funderar på om det innebär att försäkringen inte gäller vid t ex banmöten arrangerade av andra än SMC. Kör även på banmöten med bil. Får nog undersöka det här närmare genom att lyfta på luren under morgondagen.

Ska nog även ringa och kontrollera min andra olycksfallsförsäkring via If. Sist jag kollade gällde den vid den typen av aktiviteter jag gör, men jag är inte lika säker på det längre. Möjligt att de har ändrat något villkor där utan att jag uppmärksammat det.

Jag pratade med trygghansa om att jag kör på bana utan licens och ofta på SMCs kurser, och ville veta om en olycksfallsförsäkring täckte olycka på banan.
Hon svarade aldrig direkt på mina frågor, utan hänvisade till villkoren hela tiden.
Jag ville ju klargöra de, för mig luddiga orden, då försäkringen inte gäller "tävling eller organiserad träning med motorfordon då licensförsäkring gäller"... Jag kanske är lite bongo i huvudet :( Men jag ville veta om en olycksfallsförsäkring då gällde mig som def. inte har nån licens och inte lär skaffa.
Nu börjar jag bli snurrig i huvudet, läst det där för många ggr. Är SMC en organiserad träning då? Menar den där meningen att om det ALLMÄNT gäller licensförsäkring där så gäller det aldrig mig?

Lite trådlyft.

Ringde TH idag för att höra mig för om olycksfallsförsäkring på bandagar. Fick svaret att all banåkning klassas som träning el tävling och därför gäller inte försäkringen då. TH hänvisade till licensförsäkringen....Vilket jag inte har. Min fråga: Finns det nåt bolag som tecknar en försäkring som gäller på "vanliga" bandagar? Nån som har en gällande försäkring? I såfall, kom med förslag.

Lite trådlyft.

Ringde TH idag för att höra mig för om olycksfallsförsäkring på bandagar. Fick svaret att all banåkning klassas som träning el tävling och därför gäller inte försäkringen då. TH hänvisade till licensförsäkringen....Vilket jag inte har. Min fråga: Finns det nåt bolag som tecknar en försäkring som gäller på "vanliga" bandagar? Nån som har en gällande försäkring? I såfall, kom med förslag.

Länsförsäkringar påstår att min individuella olycksfallsförsäkring hos dem gäller på banåkning. Jag skulle dock inte lita på det FÖR mkt.. så jag är också intresserad av tips.

Lite trådlyft.

I försäkringsvillkoren står följande text:

"Gäller ej tävling eller organiserad träning med motorfordon då licensförsäkring gäller"

Detta innebär att försäkringen gäller på vanliga bandagar eftersom licensförsäkringen INTE gäller, det är ju ingen SVEMO-organiserad träning vilket innebär att licensförsäkringen ÌNTE gäller.

Eftersom licensförsäkringen INTE gäller så gäller olycksfallsförsäkringen. Det sade också den person jag pratade med på TH...

Sen hur det är när det verkligen gäller är ju en annan sak...

Länsförsäkringar påstår att min individuella olycksfallsförsäkring hos dem gäller på banåkning. Jag skulle dock inte lita på det FÖR mkt.. så jag är också intresserad av tips.
Jag har länsförsäkringar och min handläggare påstog att den gällde men läser man villkoren så är det väldigt luddigt enligt mig.Jag sa åt henne att skriva att det gällde allform av roadracingträning och datera och skriva under.vilket hon gjorde.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick