Olycksfallsförsäkring

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag har aldeles nyss ringt till de fyra stora försäkringsbolagen. Två av dem, Trygg Hansa och if, har inte olycksfallsförsäkring som gäller vid RR. För mig, 32 år, såg permierna ut så här hos Folksam och Länsförsäkringar.

Basbelopp/Premie Folksam/Premie Länsförsäkringar
30/ 1962 kr/2593 kr
40/2526 kr/3200 kr
50/3090 kr/3900 kr

Observera att Länsförsäkringars premier för 40 och 50 basbelopp är avrundade neråt till närmaste 100-tal då jag var slavig med att skriva under samtalets gång.

Finns det andra bolag som har olycksfallsförsäkringar för privatpersoner som gäller vid RR? Kollektivavtalsförsäkringar är inte av intresse då de endast kan tecknas av de som kollektivavtalet omfattar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Jag har aldeles nyss ringt till de fyra stora försäkringsbolagen. Två av dem, Trygg Hansa och if, har inte olycksfallsförsäkring som gäller vid RR. För mig, 32 år, såg permierna ut så här hos Folksam och Länsförsäkringar.

30/ 1962 kr/2593 kr
40/2526 kr/3200 kr
50/3090 kr/3900 kr

Observera att Länsförsäkringars premier för 40 och 50 basbelopp är avrundade neråt till närmaste 100-tal då jag var slavig med att skriva under samtalets gång.

Finns det andra bolag som har olycksfallsförsäkringar för privatpersoner som gäller vid RR? Kollektivavtalsförsäkringar är inte av intresse då de endast kan tecknas av de som kollektivavtalet omfattar.

Bra idé. Jag är redan välförsäkrad men hade tänkt teckna ännu fler inför premiären i vår. Blir man rullstolsburen eller ännu värre lär man knappast kunna få för mycket i ekonomisk kompensation. Vad för skydd ger försäkringen som ingår i licensen?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Teddy skrev:
.

jag är ganska säker på att jag har en sån försäkring i något av bolagen och jag har desutom fått klart för start på banan av dem... :huvet

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Det är skrämmade dåligt med svar i denna tråd. Visst, det kanske inte är lika roligt med kompletterande olycksfallsförsäkringar som nylackade kåpor men nog så viktigt. Är det verkligen ingen som känner till fler bolag som har olycksfallsförsäkringar för RR än Folksam och Länsförsärkringar? Det börjar luta åt en poll.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Vad jag har hört och kollat upp så verkar det vara folksam som gäller, speciellt om du har nåt gruppliv el liknande genom facket, då blir det riktigt billigt.
Hos dom jämställs RR med fallskärmshoppning i risk. Låter väl som en ganska OK premie, det är ju inte bara RR den gäller utan fritid i stort va?

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Har möjlighet att teckna förs med Länsförsäkringar genom jobbet (Sydkraft). Enligt villkoren så täcker försäkringen även sk "farliga sporter". Premien är blygsam..

/B

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
ZX6R
Teddy skrev:
Vilkor för olycksfallsförsäkring i Trygghansa via SVEMO-licens --> Länk

Det där var i sanning tämligen usla villkor. Jag förstår om du vill utöka skyddet.
Åsa #96 hade kontakt med en försäkringsgubbe förra året. Ett PM till henne kanske kan bringa ytterligare klarhet i vilka bolag som meddelar försäkringen i fråga.
Även kontakt med fristående försäkringsmäklare kan ge upplysning om andra, billigare, försäkringar med samma skydd som de du oavn nämnt.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Gruppförsäkrad genom jobbet för 35kr/månad.
Iofs byter jag jobb nu, men hoppas det ska finnas en liknande försäkring där, annars blir det att hitta en privat som täcker motorsport.

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
oFFkeFF skrev:
Gruppförsäkrad genom jobbet för 35kr/månad.
Iofs byter jag jobb nu, men hoppas det ska finnas en liknande försäkring där, annars blir det att hitta en privat som täcker motorsport.

Fan va billigt, min går på hela 38 kr/mån (Skandia via Jobbet). Hur kan det skillja så mycket :confused:

:D
/Fredrik

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag var tvungen att ta hjälp av en försäkringsmäklare aka Jallejävel för att ens få pris på det här och till slut valde jag mellan Skandia och Folksam tror jag. Ungefär samma priser kommer inte ihåg vad jag valde....

YZF750

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF750R -95
Bj.O.rn skrev:
Har möjlighet att teckna förs med Länsförsäkringar genom jobbet (Sydkraft). Enligt villkoren så täcker försäkringen även sk "farliga sporter". Premien är blygsam..

/B
Tecknar du den genom jobbet och inte genom facket ? Låter intressant i så fall för jag är också Sydkraftare (nästan i alla fall, jobbar på ES)

grandmaster

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2-takt
Peno skrev:
Det där var i sanning tämligen usla villkor. Jag förstår om du vill utöka skyddet.
Åsa #96 hade kontakt med en försäkringsgubbe förra året. Ett PM till henne kanske kan bringa ytterligare klarhet i vilka bolag som meddelar försäkringen i fråga.
Även kontakt med fristående försäkringsmäklare kan ge upplysning om andra, billigare, försäkringar med samma skydd som de du oavn nämnt.

gjorde ett ärligt försök genom en mäklare som vi fick kontakt med genom jobbet.
Detta var för ett tag sedan, sen vår förra året kanske, och då hade jag endast en liten rullning i gräset på gathojen bakom mig.
Klappat o klart, hittade ett bolag som täckte in motorsport och fick hem en blankett att fylla i. Noterade min skada och att jag sedan dess blivit frisk.

Vad får jag tillbaka? Jo, visst kan vi försäkra dig men med undantaget att vi täcker inga skador på nacke, axel och arm.
Vad i hel**te finns det kvar att försäkra då? Iddisar!

Kryssade i vänligt, men bestämt, att jag INTE accepterade vilkoren. Sedan dess har jag inte hört av dem. :kocko

Da Weasel

#72 Rookie1000
Gick med
5 May 2003
Hoj
Hojlös =(
Teddy skrev:

30/ 1962 kr/2593 kr
40/2526 kr/3200 kr
50/3090 kr/3900 kr

Har du fått skriftligt på att försäkringen gäller vid RR tävling????

Till mig sa Folksam att den gäller vid träning, men ej vid tävling.

Har försökt få tag på nån hos Länsförsäkringar som kan svara på om de har en försäkring som täcker skador vid RR tävling. Nu fick jag ett namn, men såklart så kommer hon inte tebaks förrän måndag. Det blir nog den fjärde jag talar med, hoppas man kan få ett svar snart! :huvet

Har du kvar namnen på dem du talade med? Det skulle göra saker och ting lättare....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Var är JALLEJÄVEL när vi behöver han. Han har ju bytat karriär men han borde veta hur vi kan bära oss åt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Da Weasel skrev:
Har du fått skriftligt på att försäkringen gäller vid RR tävling????

Till mig sa Folksam att den gäller vid träning, men ej vid tävling.

Har försökt få tag på nån hos Länsförsäkringar som kan svara på om de har en försäkring som täcker skador vid RR tävling. Nu fick jag ett namn, men såklart så kommer hon inte tebaks förrän måndag. Det blir nog den fjärde jag talar med, hoppas man kan få ett svar snart! :huvet

Har du kvar namnen på dem du talade med? Det skulle göra saker och ting lättare....

Jag har kollat och dubbelkollat med LF om Roadracing och den är inte undantagen i deras försäkringsvillkor för den särskilda olycksfallsförsäkringen. Ska dessutom dubbelkolla när jag får mina papper i veckan.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
På folksam ger RR 70% påslag mot den normala olycksfallspremien, är någon med i facket blir det givetvis billigare, men det är nog ännu billigare att strunta i facket och pröjsa allt själv..

/F

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Försäkringsmäklare sade någon???? :D

Här är killen som jag tipsade Åsa #96 om:

Rejdemarks försäkringsbyrå
0587-15274
0708-115275

lycka till...

/Tom C

Teddy

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Da Weasel skrev:
Har du fått skriftligt på att försäkringen gäller vid RR tävling?......Till mig sa Folksam att den gäller vid träning, men ej vid tävling....Har du kvar namnen på dem du talade med? Det skulle göra saker och ting lättare....

Skriftligt? Ja och nej. Länförsäkringars villkor finns på deras hemsida som en PDF i vilken det tydligt framgår att deras olycksfallsförsäkring gäller för RR. Eller rättare sagt RR står inte upptaget blan undantagen. För säkerhets skull ringde jag även och kollade med en handläggare att min tolkning av deras villkor stämde. Kolla själv på sid 21, punkt fem.

Folksams olycksfallsförsäkring hittade jag ingen info om på nätet så jag ringde till dom och frågade och den person jag talade med upprepade det Johan FÖK (Hellström) skrivit i en tidigare tråd och som även Felix skriver här ovan. Mot ett 70-procentigt påslag på premien gäller deras olycksfallsförsäkring vid motorsporter, de gjorde ingen skillnad mellan träning och tävling.

Namnen på de jag talade med lade jag inte på minnet.

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa