Olyckstråden är den jobbiga sanningen

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Så om man tolkar de siffrorna så skulle alltså den största minskningen av dödsolyckorna på mc vara... att förbättra psykvården och familjeterapin för att försöka minska på droganvändningen, se till att försvåra mcstölder och införa t.ex. fotboja som straff för körkortsindragning?

Japp, du har fattat!:tummenupp

Varför ska de som kan hantera saken straffas? Kläm åt de som gör fel istället.
(gäller alkohol, sex, motorcyklar etc etc)

Precis min poäng! MC-stölder och droger i trafiken är redan olagligt, det skulle ju inte minska för att det blir ännu mer olagligt...:gnissla
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Dom här djuplodande studierna lägger grunden för nästan all trafikforskning som gäller MC som Vägverket, VTI, SMC och andra aktörer tar del av. Det är ett måste för att kunna komma vidare i det förebyggande arbetet att vi vet varför olyckor sker. Det som är bra är att vägverket och VTI pratar med oss som kör hoj och ber oss titta på olyckorna ur en hojåkares perspektiv. Vi kan ju med våra ögon dra helt nya slutsatser om en viss olycka. Det är till exempel inte så svårt att avgöra ifall en person slagit över efter en misslyckad hjulning med hojen, innan själva kraschen. Det är inte säkert att en utredare som inte själv kör hoj (och har slagit över:) ) ser en sådan sak

Men en sak skal ni veta. Personalen på VV och VTI som håller på med sådana här frågor är inga duvungar. Dom är väldigt duktiga och motiverade för det här jobbet och har dessutom ingående kunskaper, både i social psykologi och teknik. Det är ett väldigt intressant jobb att sitta på dessa möten.

Det är ju märkligt då att denna grund till all trafikforskning leder till ökad
hastighetsbevakning istället för det som jag kan läsa ut ur detta nml
drog/alkohol-problemet.

Men å andra sidan måste dom
försöka få vv-chefen att fatta
och det verkar vara omöjligt.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Niklasinorr: Finns den här statistiken med analyser att läsa någonstans?

Sök på Vägverkets hemsida på "MC-OLA" där hittar du det mesta. Dock är det ju begränsad information pga anhöriga och omständigheter...
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Bjuda upp till dans!

Är det så att när fartfantomen tar tag i mitt inre att jag då skaffar mig en ovälkommen passagerare. Sätter sig lie-mannen på min hoj och åker med. tar tillfället i akt. En till att föra över till den andra sidan.

Är det när jag vill testa gränserna och sätta en bra tid eller lyckas få ner knäet i böjen som det blir fel och döden tar ut sin rätt. E det så att jag själv i mångt och mycket bidrager till det hemska resultatet. Sitter döden i min högerhand?

Är det när jag gör om landsvägen till racerbana som jag utmanar liemannen? Grus, oljespill, diken och massor utav träd, dessa ting som ej finns på en racerbana. Där har man avåkningszoner, lecakulor, halmbalar och alla kör åt ett håll och inga korsningar finns med heller. Visst är det så att förarföreningar och banägare gör allt för att ta bort möjligheterna för liemannen att triumpera.

Visst är det farten som är så härlig som är den som ställer till det. Häftigt säger en del. Och om jag då valt fel plats och tillfälle då skiter det sig. Livet försvinner ur kroppen. Undrar vilka tankar som kommer över en när liemannen alltså farten som jag piskade upp med min högerhand gör att jag förlorar kontrollen och känner att livet rinner bort ifrån min kropp? Tänker jag då på mina när och kära som jag lämnar ensamma? Tror jag att det är bättre på andra sidan? Glam och glamour!

Nä jag tänker nog i helt andra banor, men då är det försent! Jag tog fel beslut och adrenalinruset förvrängde verkligheten. Och jag blev då odödlig, eller?

Farten är en skön känsla, jag älskar den men inte med livet som insats!

i 25 år höll jag på med dragracing, det blev rätt många repor som alla gav mig en adrenalkin-kick efter mera. Men förhållandena med säkerhet var rigorösa. Så det kändes som att man aldrig chansade. Visst tänkte man tanken vid några tillfällen att där lurade jag liemannen, för det finns inget 100% skydd när farten för situationen närmar sig de yttersta gränserna.

Till er alla som ska ut och köra fort på favoritvägen, eller bara får lust att gasa lite extra för vägen är så skön, tänk till lite! Backa utav lite! Ni får känslan ni vill ha utan att ligga på gränsen till dödens rike. För när det skiter sig är kroppen chanslös mot det krafter som flänger tag i våra klena människokroppar. De är inte byggda för detta!

Det är du själv som väljer passagerare, väljer du landsvägen till lekstuga eller att vara din racerbana och ska maxa för fullt, tänja på gränserna. Då har du tagit med dig liemannen, döden. För när det händer något hinner du ej med!

Its ower and out. Spelar ej roll om det var någons annans fel. Grinar döden:död !

Har mist några vänner själv, det är hemskt. Jag lider med er som förlorat er kära, bästa vän. Tag vara på varandra, och vi får hjälpas åt att dämpa oss lite, se till så att det finns lite marginaler. Inte bjuda in ovälkommna passagerare!

Toyman
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Är det så att när fartfantomen tar tag i mitt inre att jag då skaffar mig en ovälkommen passagerare. Sätter sig lie-mannen på min hoj och åker med. tar tillfället i akt. En till att föra över till den andra sidan.

Är det när jag vill testa gränserna och sätta en bra tid eller lyckas få ner knäet i böjen som det blir fel och döden tar ut sin rätt. E det så att jag själv i mångt och mycket bidrager till det hemska resultatet. Sitter döden i min högerhand?

Är det när jag gör om landsvägen till racerbana som jag utmanar liemannen? Grus, oljespill, diken och massor utav träd, dessa ting som ej finns på en racerbana. Där har man avåkningszoner, lecakulor, halmbalar och alla kör åt ett håll och inga korsningar finns med heller. Visst är det så att förarföreningar och banägare gör allt för att ta bort möjligheterna för liemannen att triumpera.

Visst är det farten som är så härlig som är den som ställer till det. Häftigt säger en del. Och om jag då valt fel plats och tillfälle då skiter det sig. Livet försvinner ur kroppen. Undrar vilka tankar som kommer över en när liemannen alltså farten som jag piskade upp med min högerhand gör att jag förlorar kontrollen och känner att livet rinner bort ifrån min kropp? Tänker jag då på mina när och kära som jag lämnar ensamma? Tror jag att det är bättre på andra sidan? Glam och glamour!

Nä jag tänker nog i helt andra banor, men då är det försent! Jag tog fel beslut och adrenalinruset förvrängde verkligheten. Och jag blev då odödlig, eller?

Farten är en skön känsla, jag älskar den men inte med livet som insats!

i 25 år höll jag på med dragracing, det blev rätt många repor som alla gav mig en adrenalkin-kick efter mera. Men förhållandena med säkerhet var rigorösa. Så det kändes som att man aldrig chansade. Visst tänkte man tanken vid några tillfällen att där lurade jag liemannen, för det finns inget 100% skydd när farten för situationen närmar sig de yttersta gränserna.

Till er alla som ska ut och köra fort på favoritvägen, eller bara får lust att gasa lite extra för vägen är så skön, tänk till lite! Backa utav lite! Ni får känslan ni vill ha utan att ligga på gränsen till dödens rike. För när det skiter sig är kroppen chanslös mot det krafter som flänger tag i våra klena människokroppar. De är inte byggda för detta!

Det är du själv som väljer passagerare, väljer du landsvägen till lekstuga eller att vara din racerbana och ska maxa för fullt, tänja på gränserna. Då har du tagit med dig liemannen, döden. För när det händer något hinner du ej med!

Its ower and out. Spelar ej roll om det var någons annans fel. Grinar döden:död !

Har mist några vänner själv, det är hemskt. Jag lider med er som förlorat er kära, bästa vän. Tag vara på varandra, och vi får hjälpas åt att dämpa oss lite, se till så att det finns lite marginaler. Inte bjuda in ovälkommna passagerare!

Toyman
Bra inlägg.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Socialstyrelsen informerar:
"Den vanligaste dödsorsaken är hjärt- och kärlsjukdomar (cirkulationsorganens sjukdomar)."

Således är det farligare att äta på McDonald´s än att köra hoj..

Nedrans moraltanter, snudd på skrattretande!


Ps: jag kör alltid utan skyddskläder, alltid för fort och dessutom knullar jag berusad ibland!

..
 
Last edited:

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Jag tror att det är precis det här som är den största anledningen till att mc-olyckor sker.

Jag har skrivit det många gånger och fått skit för det (och jag lär ju få det nu igen...), men det är jävligt respektlöst mot övriga trafikanter och anhöriga att köra med inställningen ovan.

Jag tycker inte du hör hemma på allmän väg öht.
Antagligen har du rätt.
Ingen anhörig gillar heller att jag håller på och kör mc.
Och egentligen vet jag innerst inne att det är skitfarligt.
Antagligen kommer jag att lägga av när jag tröttnar.
Hoppas att jag inte råkar illa ut innan dess.
Intressen går i vågor och jag har avverkat en del (modellflyg, båt skidor golf mm)
Just nu är det mc.

Nu anser jag ju att jag inte är den typen som förutsättningslöst far fram som en dåre när jag är ute och kör.
Men ibland går det fortare än skyltad hastighet, och om det gör att du tycker att jag inte hör hemma på vägarna så får du naturligtvis tycka det.
Ännu har jag efter 22 år på vägarna hittills varit förskonad från inblandning i allvarligare olyckor.
Peppar peppar, men man vet ju aldrig..

Jag vill ju bara leva och ha lite roligt under tiden, men allt är ju så farligt eller på något annat vis opassande.
 

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
Socialstyrelsen informerar:
"Den vanligaste dödsorsaken är hjärt- och kärlsjukdomar (cirkulationsorganens sjukdomar)."

Således är det farligare att äta på McDonald´s än att köra hoj..

Nedrans moraltanter, snudd på skrattretande!


Ps: jag kör alltid utan skyddskläder, alltid för fort och dessutom knullar jag berusad ibland!

samt: Vad är syftet med denna tråd?

..


VAD är syftet med dina kommentarer?

//MH
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Grymt bra skrivet Toyman!!

Mer intressant att läsa:
motorcykelolyckor_med_dodlig_utgang_analys_av_vagverkets_djupstudiematerial_2000_2003.pdf

Men det jag saknar är en sammanställning med alla olyckor, orsaker och förare i t.ex ett cirkeldiagram så man t.ex ser hur många som kör utan hjälm som också är berusade, det finns säkert fler såna samband! T.ex hur många av de på stulna hojar är under 25 år, påverkade och utan hjälm? Kan tänka mig en betydande del av de 3% på stulna hojar!

Och de här sidorna slog hål på många myter, och framför allt mina fördomar på gott och ont!!

T.ex är det tur att jag fyllde 24 för två veckor sedan eftersom det är dubbelt så stor risk att dö som 23 åring än som 24 åring:tummenupp
-50%, alltså kan jag köra i 220 utan hjälm och ligga kvar på 23 års nivå, och den överlevde jag ju bevisligen så det borde vara riskfritt:yoparty

Men vad ni borde kolla på är att av de dödade mellan 20 och 29 år var det EN som INTE körde supersport.............. Kör försiktigt kompisar:pannkyss
 

Guld_Lock

The one and only...
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Wonderland
Hoj
GSX-R 750
Socialstyrelsen informerar:
"Den vanligaste dödsorsaken är hjärt- och kärlsjukdomar (cirkulationsorganens sjukdomar)."

Således är det farligare att äta på McDonald´s än att köra hoj..

Nedrans moraltanter, snudd på skrattretande!


Ps: jag kör alltid utan skyddskläder, alltid för fort och dessutom knullar jag berusad ibland!

..
Känner du många 18-åringar som har dött i sviterna efter ett besök på donken? Jag känner ingen. Jag har inte heller varit med om att det har hänt trots att jag har sett en och annan rätt alkoholpåverkad där på fre-lördagskvällarna, och jag skulle tro att du då lever farligare när du knullar berusad, eftersom risken för att du ska ramla och/eller skada dig under akten då förmodligen ökar (om den nu händelsevis skulle vara länge nog för att möjliggöra det).

Ett av problemen som dryftas här i tråden är hur man ska nå fram till dom som är omogna och eller inte vill ta in att det är farligt att köra hoj, och att risken att förolyckas givetvis ökar ju fortare det går, så ditt svar var ju kanon, för redan där har ju tråden fått ett existensberättigande.

Ps
Du skulle kanske prova att knulla nykter någon gång? Då skulle kanske du och din eventuella partner få ut så mycket mer av det att ni vill leva vidare länge nog för att få uppleva det igen... Vilket i sin tur möjligen kunde få dig att ändra inställning till att skydda sig så gott det nu går i olika sammanhang....
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Men ibland går det fortare än skyltad hastighet, och om det gör att du tycker att jag inte hör hemma på vägarna så får du naturligtvis tycka det.

Nja, kör för fort gör nog de flesta.
Det är mer attityden du verkar ha som gör att jag tycker du är respektlös.

Jag hoppas din tur håller i sig - för dina medtrafikanters skull.
 

njelger

Guest
Att däremot ta på mig organisera en ideell rörelse för en motorbana har jag inte gjort. Jag är inte rätt persom att göra det. Men denna brist på fältherreblick präglar sannolikt även de flesta ungdomar som spelar på de talrika fotbollsplaner jag av ngn anledning varit med och betalat.

Jepp, men nån jävel har ju drivit frågan.
Krävs säkert 256-falt arbete för att få till en strip. Men hur gjorde de i Malmö? Nån som vet?
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Nja, kör för fort gör nog de flesta.
Det är mer attityden du verkar ha som gör att jag tycker du är respektlös.

Jag hoppas din tur håller i sig - för dina medtrafikanters skull.
Tack.
Även jag hoppas att min tur håller i sig.
Jag vill härmed passa på att tillönska också dig fortsatt tur genom livet.
Jag hoppas det främst för din skull, men även för dina medtrafikanter och anhöriga.
Mvh. Robert Keskitalo.
 

Asplind

Hojåkare i vila, numera Fotograf
Gick med
25 Sep 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1
Om jag hade bott i norrland där en hektar mark kostar ungefär 1 jävla spänn hade jag kunnat köpt hela norrland o gjort en bana av. (inkl. parkering)
Men nu bor vi i stockholm där en jävla kvadrat mark kostar lika mycket som en av era jävla skördetröskor !!! För h-e ! Bonn-läppar...
BULTEN o bogan förblir hemmabanan sålänge inte ni jävla lapp jävlar vill komma ner o bygga en bana. Det e väl bara sälja några renar eller ????!
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Om jag hade bott i norrland där en hektar mark kostar ungefär 1 jävla spänn hade jag kunnat köpt hela norrland o gjort en bana av. (inkl. parkering)
Men nu bor vi i stockholm där en jävla kvadrat mark kostar lika mycket som en av era jävla skördetröskor !!! För h-e ! Bonn-läppar...
BULTEN o bogan förblir hemmabanan sålänge inte ni jävla lapp jävlar vill komma ner o bygga en bana. Det e väl bara sälja några renar eller ????!


Så när lappjävlarna sålt av några renar och kommit ner till huvudstaden och byggt en bana till dig så händer....vad?
Då upphör olyckorna eller?
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
talesättet "att man får horn i pannan" kan inte förklara bättre hur det funkar för mig. När man sitter hemma i soffan som nu, så tänker man att det rent av är korkat att gasa som en idiot..sen läser man om alla olyckor och allt elände..tänker lite till och blir nästan lite rädd inombords. Men sen traskar man ut till garaget gränslar hojen..då är dom tankarna puts väck..Är man helt dum i huvet eller gillar man bara helt enkelt leva på gränsen?

Måste luta mig tillbaka och tänka ut nå vettigt svar på det tror jag.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Om jag hade bott i norrland där en hektar mark kostar ungefär 1 jävla spänn hade jag kunnat köpt hela norrland o gjort en bana av. (inkl. parkering)
Men nu bor vi i stockholm där en jävla kvadrat mark kostar lika mycket som en av era jävla skördetröskor !!! För h-e ! Bonn-läppar...
BULTEN o bogan förblir hemmabanan sålänge inte ni jävla lapp jävlar vill komma ner o bygga en bana. Det e väl bara sälja några renar eller ????!

herregud
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top