Olyckstråden 2009

Status
Ej öppen för fler svar.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Var tydligen Örebroare som omkom i olyckan på Öland.
Av åldern på paret (+60 år) så kan man nog anta att det inte gick så fort, så bilföraren kan nog inte komma med standarkommentaren "-MC:n kom så fort så jag hann inte se den"
Hur som helst. Tragiskt.
http://na.se/nyheter/2.2503/1.501449
 

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Färjestaden
Hoj
none

johanssonsan

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Märsta
Hoj
Pegaso 650
MC-olycka på E4:an

En motorcykel har kört in i mitträcket på E4:an mellan Månkarbo och Tierp. Föraren är förd till Akademiska sjukhuset med ambulanshelikopter.

Olyckan inträffade vid halv tretiden på eftermiddagen. Motorcykelföraren körde i norrgående riktning, när han körde in i vajerräcket. Orsaken till olyckan tros vara vattenplaning. Det är än så länge oklart hur skadad föraren är.
www.unt.se
 

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Bakpååkare. :)
Mc omkull på E6 utanför Lomma
Publicerad 7 juli 2009 20.20 | Uppdaterad 7 juli 2009 20.34

En motorcykel körde omkull på E6 utanför Lomma vid 20.15-tiden.
Enligt SOS Alarm befann sig två personer på motorcykeln när den gick omkull. Olyckan inträffade i färdriktningen mot Malmö.
Ambulans och räddningstjänst är på plats.
Mer information kommer...

http://sydsvenskan.se/skane/article463675/Mc-omkull-pa-E6-utanfor-Lomma.html
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Pajala: Motorcykelolycka
En motorcykelolycka inträffade på förmiddagen mellan Salmi och Korpilombolo. Det är inte känt om någon person skadades vid olyckan.
Publicerad av Uffe, 2009-07-08 11:42:36 WighsNews

Holländsk turist väjde för fågel – kraschade
Korpilombolo.
En holländsk man i 30-årsåldern fick föras till Gällivare sjukhus efter att ha väjt med sin motorcykel för en fågel. Olyckan skedde under onsdag, vid lunchtid.
- Han blev förd med ambulans och man befarade en fraktur på armen, säger polisens vakthavande befäl Erik Johansson. Norrbottens Kuriren
 

Shai Hulud

Kalabalik
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XT660R
Onslunda, tomelilla, skåne, krock med buss.

http://sydsvenskan.se/skane/article478453/Motorcykel-i-krock-med-buss.html

Motorcykel i krock med buss

Av DANIEL PERSSON
Publicerad 8 juli 2009 16.39 | Uppdaterad 8 juli 2009 16.39

En motorcyklist kolliderade på onsdagseftermiddagen med en buss i Onslunda nordost om Tomelilla.

ONSLUNDA. Krocken var så våldsam att det började brinna under bussen.
– Alla ska vara ute och mc-föraren var ensam på cykeln, säger Ola Nilsson, driftledare vid SOS Alarm.

Olyckan inträffade vid 16.30-tiden. Det var omedelbart efter olyckan oklart hur allvarligt mc-föraren skadat sig.
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Man skadad i mc-krock i Älmhult

En man i 25 till 30 årsåldern fick allvarliga skador i samband med en krock mellan en personbil och en motorcykel på 23:an under onsdagen.

Det var vid klockan tio på onsdagsförmiddagen som olyckan inträffade på väg 23 strax norr om Älmhult och vid avfarten till Häradsbäck och Tingsryd.

– Av olyckan att döma så skulle bilen göra en vänstersväng ut på 23:an. MC:n var på väg norrut på 23:an och det blev en sidokollision, säger Jakob Lexell, polisassistent.

Den kvinnliga föraren i personbilen chockades men färdades inte med ambulans till sjukhus. Det gjorde däremot den manliga MC-föraren. Han fördes till Växjö lasarett med befarade nack och ryggskador. På Centrallasarettet klassas mannens skador som allvarliga.
Det är mellansteget i den klassificering som sjukvården använder för skador som inte är livshotande, men samtidigt för svåra för att kunna klassas som lindriga.
I samband med olyckan stängdes väg 23 och avfarten mot Tingsryd av under drygt en timme. Detta skapade längre köer i området. Södergående trafik på väg 23 kunde dock dirigeras om via väg 600.

– Just den här sträckan har varit olycksdrabbad tidigare men sedan man sänkte hastigheten från 90 kilometer i timmen till 70 så har vi fått färre olyckor just här. Man sänkte hastigheten för något år sedan, säger Håkan Helgesson, räddningsledare på plats.

http://www.smp.se/nyheter/almhult/man-skadad-i-mc-krock-i-almhult(1414027).gm
 

ckrusell

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
98 Honda CBR 900 RR
STORT TACK till Er grabbar som hjälpte mig upp idag från diket på bulten där jag gick omkull.. Speciellt till dig med svarta hojen. Mindre stort tack till bilfan som bara åkte vidare.

Efter olyckan så känner jag en del vibrationer från skivan när jag bomsar fram. Hur farligt är det här? kan det spricka efter ett tag? Jag har inga värsting grejer på något vis vanliga honda orginalskivor. Åker jag på att byta? Det vibrerar inte jättemycket men det känns helt klart.

Jag är hel, lite tom på luft bara :) hojen klara sig bra också med några spruckna kåpor, bruten blinkers och en miljard små repor...

Tack igen
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
2009-07-06 12:46, Trafikolycka, personskada, Stockholm
Johanensfredsvägen/Ulvsundavägen

Räddningstjänsten får in samtal om en olycka mellan personbil och motorcykel.

Patrull är på plats. En skadad person förd med ambulans till sjukhus.

Organisation
Polismyndigheten i Stockholms län
Västerort


http://www.polisen.se/Stockholms_la...7-06-1246-Trafikolycka-personskada-Stockholm/

det var jag. e hemma från sjukan efter 3 dagar på karolinska. jag kom körandes i helt normal fart på ulvsundavägen då en röd bil helt oväntat fort kör fram från vänster (från motgående riktning) över mitt körfält och stannar (förmodligen när han ser mig), då hade jag en halv sekund att reagera. jag smäller i ca 70 rätt in i frampartiet (på sidan) och flyger som en propeller ca 15-20m och landar på vägen. sedan minns jag inte mkt mer än enorm smärta och en massa folk omkring mig, sedan kom ambulansen. det visade sig att det var en yngre kille med ett par polare som hade kört bilen. enligt polisen och vittnen var han vållande till olyckan då han hade väjningsplikt. hur det i huvudtaget kan vara väjningsplikt där och inte ren ljuskorsning/stopplikt förstår jag inte, det ju för fan en starkt trafikerad 2-3-filig huvudled, jag hade inte gissat på en tusen år att nån jävel skulle dra ut framför mig just där. det jävligaste var att jag var på väg att lasta på hojen på lastbil inför en månadslång mc-resa nere i europa, nu är både jag, hojen och resan förstörd. tack idiotjävel.

resultat: fraktur på nyckelben, skulderblad, revben, punkterad vänster lunga, jack/skärsår på framsidan av båda benen samt en allvarligt stukad/mörbultad hand och handled. en familj som i tron att jag är halvdöd kört gråtandes från uppsala till akuten på karolinska. minst 8 veckor sjukskrivning, 3 olika smärtstillande samt behov av sjukgymnastik för rehabilitering. hojen är förstås skrot, t.o.m. motorfästen på motorn hade slagits av av kollisionen.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Mc-olycka vid Skedalahed HALMSTAD
En man skadades lindrigt när han tappade kontrollen över sin motorcykel och körde rakt in i ett staket vid Skedalahed.

Mannen, som är född 1968, kunde stå på benen när polisen kom till platsen. Han fick dock föras till sjukhus och hans skador är i nuläget inte kända.

Olyckan inträffade på Arlösavägen strax efter halv tio på torsdagsmorgonen.

Hallandsposten
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Usch! Krya på dig.
/M
 

Orcid

Pure Madness!
Gick med
12 Jul 2008
Ort
Kga
Hoj
min:ER 5 -99, makens:GPZ1100 -96
det var jag. e hemma från sjukan efter 3 dagar på karolinska. jag kom körandes i helt normal fart på ulvsundavägen då en röd bil helt oväntat fort kör fram från vänster (från motgående riktning) över mitt körfält och stannar (förmodligen när han ser mig), då hade jag en halv sekund att reagera. jag smäller i ca 70 rätt in i frampartiet (på sidan) och flyger som en propeller ca 15-20m och landar på vägen. sedan minns jag inte mkt mer än enorm smärta och en massa folk omkring mig, sedan kom ambulansen. det visade sig att det var en yngre kille med ett par polare som hade kört bilen. enligt polisen och vittnen var han vållande till olyckan då han hade väjningsplikt. hur det i huvudtaget kan vara väjningsplikt där och inte ren ljuskorsning/stopplikt förstår jag inte, det ju för fan en starkt trafikerad 2-3-filig huvudled, jag hade inte gissat på en tusen år att nån jävel skulle dra ut framför mig just där. det jävligaste var att jag var på väg att lasta på hojen på lastbil inför en månadslång mc-resa nere i europa, nu är både jag, hojen och resan förstörd. tack idiotjävel.

resultat: fraktur på nyckelben, skulderblad, revben, punkterad vänster lunga, jack/skärsår på framsidan av båda benen samt en allvarligt stukad/mörbultad hand och handled. en familj som i tron att jag är halvdöd kört gråtandes från uppsala till akuten på karolinska. minst 8 veckor sjukskrivning, 3 olika smärtstillande samt behov av sjukgymnastik för rehabilitering. hojen är förstås skrot, t.o.m. motorfästen på motorn hade slagits av av kollisionen.

skönt att läsa att du lever :), men jag fattar inte vad grabbhalvan tänkte. :(
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
skönt att läsa att du lever :), men jag fattar inte vad grabbhalvan tänkte. :(

näe verkligen inte jag heller. han borde vara skyldig mig en fet skadeståndssumma, men jag vet inte om man kan begära sånt.?
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Kommer väl att bli rättegång, antar jag. (Om ett år eller så) Då får du väl kräva skadestånd för sveda och värk m.m.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Kommer väl att bli rättegång, antar jag. (Om ett år eller så) Då får du väl kräva skadestånd för sveda och värk m.m.

rättegång lär det väl inte behöva bli om inte killen nekar till att han brutit mot väjningsplikten och haft dålig uppsikt över trafiken. det finns massor av vittnen som redan har bekräftat att han var den som vållade olyckan.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
Ja det beror väl på. Bedöms det som grov vårdslöshet och vållande till annans skada så blir det nog rättegång.
 

Paraplyflicka

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2006
Ort
Olofström
Hoj
KTM 690 supermotard
näe verkligen inte jag heller. han borde vara skyldig mig en fet skadeståndssumma, men jag vet inte om man kan begära sånt.?

sambo var med om mcolycka 2006. en lastbil körde ut framför honom. killen i lastbilen hade väjningsplikt. sambo sjukskriven i 2.5 år.
ingen rättegång. lastbilskillen fick böta 600 kr på plats.

allt lidande som en familj får utstå.... kostar motsatta parten endast 600 spänn :confused:
 

Kapten Slow

Addicted
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Åkersberga
Hoj
Honda CBR1000RR-05 Kraschad 09-04-11 :( Trajja Daytona 955i-01 Streetfighter Suzuki Gixxer 1000 08 Triumph Tiger 1968 Hayabusa Turbo 00 Såld
näe verkligen inte jag heller. han borde vara skyldig mig en fet skadeståndssumma, men jag vet inte om man kan begära sånt.?

Du kan anmäla honom för vållande av personskada det ska trafikpolisen som har hand om olyckan upplysa dig om och om dom inte gör det kan du ju fråga trafikpolisen som hade hand om min olycka frågade iallafall mig om jag ville anmäla henne som körde bilen jag krockade med det borde ju vara samma regler överallt eller ?
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Var tydligen Örebroare som omkom i olyckan på Öland.
Av åldern på paret (+60 år) så kan man nog anta att det inte gick så fort, så bilföraren kan nog inte komma med standarkommentaren "-MC:n kom så fort så jag hann inte se den"
Hur som helst. Tragiskt.
http://na.se/nyheter/2.2503/1.501449


Örebro/Kalmar
Kvinna dog i sviter av mc-olycka

Uppdaterad 9 juli 2009 - 15:16
Vid 15-tiden på torsdagen gick den 60-åriga kvinna bort som skadades allvarligt i en mc-olycka vid Lundegård på Öland.

Det var under måndagseftermiddagen som en motorcykel med förare och en passagerare krockade med en bil strax intill Lundegårds camping, Öland. Motorcykelföraren, en man, omkom på plats och under torsdagen gick även passageraren, en kvinna, bort.

Paret på motorcykeln är hemmahörande i Örebro. SVT
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top