Om att lämna företräde och att bli lämnad företräde

Tjita1

Guest
Har ni nån gång råkat ut för att ni kommer på en huvudled och blinkar att ni ska svänga vänster, när mötande plötsligt stannar och släpper er före? Eller när ni rullar fram i en T-korsning och ska svänga vänster ut på en huvudled, så kommer det nån och ska svänga vänster in på vägen du kommer ifrån, så tror dom sig inte komma runt dig utan släpper dig före?

Ovanstående har jag aldrig varit med om tidigare, innan jag skaffade hoj, men på den här månaden sen jag köpte min motorcykel har något av ovanstående inträffat totalt åtminstone 5 gånger, och jag kliar mig i huvudet (bildligt talat, det är svårt att klia sig i huvudet med hjälm) varje gång.

Vidare, har ni lagt märke till hur ingen lämnar företräde för en (oavsett vad man kör för fordon) om man kommer från höger i en T-korsning där högerregeln gäller, dvs där det inte är huvudled?

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
du kanske helt enkelt stött på ett par kärringar som inte kan köra bil på sistone.

Det eller så försöker dem köra på dig så att dem får en ny bil på din försäkring när du kör ut där du har väjningsplikt :crash

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
du kanske helt enkelt stött på ett par kärringar som inte kan köra bil på sistone.

Det eller så försöker dem köra på dig så att dem får en ny bil på din försäkring när du kör ut där du har väjningsplikt :crash
Eller, så har TS stött på ödmjuka hojåkare i bil, som glatt hjälper en annan trafikant, och ser det som att det jämnar ut sig i längden? TS blir lite positivare inställd, och hjälper någon annan som hjälper någon som hjälper han som hjälpte TS. :tummenupp

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
*Let the holy flame war, begin*

Om man ser till verkligheten, så är det geografiskt bundet hur noga folk är med högerregeln. T ex på västkusten så är det oftast det fordon som färdas på den "naturliga huvudleden" i T-korsningar och villaområden som får företräde. Vilket fungerar minst lika bra, och oftast mycket bättre, än om högerregeln hade slaviskt efterlevts. Ända tills det kommer en (utomsocknes?) paragrafryttare som helt saknar förmåga att anpassa sig! "För JAG kommer minsann från Högerrrr!":huvet

Personligen så anser jag att högerregeln till att börja med borde avskaffas i T-korsningar. Istället skall fordonet på den anslutande vägen alltid lämna företräde. Dessutom, om praktiskt möjligt så borde högerregeln utrotas helt! Det är världens sämsta kompromiss!
*running for cover*

Tjita1

Guest
Jag håller med dig helt och fullt. Dock är det såhär att "Personligen så anser jag" funkar inte i trafiken, utan samtliga trafikanter måste följa dom regler som finns, vissa kan inte hitta på egna regler.

Sen är det väldigt vanligt, har det visat sig om man hör efter med folk, att många tror att det finns nåt som heter "större väg" i lagen. Något dylikt begrepp finns inte. Är det en grusväg som går fram till en stor landsväg så har den som kommer på grusvägen företräde när han kommer från höger om inte landsvägen är huvudled. Sådana är reglerna, och tills dessa ändras måste vi följa dom.

"Bästa sättet att bli av med en idiotisk regel är att följa den till punkt och pricka." sa min granne (fd kapten och instruktör i försvaret) en gång, och det ligger mycket i det.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
borde avskaffas i T-korsningar. Istället skall fordonet på den anslutande vägen alltid lämna företräde. Dessutom, om praktiskt möjligt så borde högerregeln utrotas helt! Det är världens sämsta kompromiss!
*running for cover*

Tror inte folk blir bättre på att lämna företräde vid X korsningar om man avskaffar det vid T, kan bli riktigt farligt, och att den som åker på "största vägen" har företräde e ju upplagt för allvarliga olyckor, om du kommer åkandes på en 5m bred 50 väg och det är en korsande väg, hur ser du på avstånd om den korsande vägen är 4 eller 6 meter bred?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sedan finns ju lokala regler för korsningar i tex små städer, där det officiellt inte finns någon företrädesplikt men av hävd gör det bland alla infödingarna. Gör det spännande att köra på sådana ställen.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Sedan finns ju lokala regler för korsningar i tex små städer, där det officiellt inte finns någon företrädesplikt men av hävd gör det bland alla infödingarna. Gör det spännande att köra på sådana ställen.

Och där tycker man ju det vore busenkelt att smälla upp en huvudledsskylt/lämna företräde så var det problemet löst...

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Är less på velande personer i trafiken, vid minsta tvekan från "motståndaren" kör jag.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och där tycker man ju det vore busenkelt att smälla upp en huvudledsskylt/lämna företräde så var det problemet löst...

Yes, det tog bara åtminstone 10 år att göra det i en korsning där jag sett det faktiskt hända. ;)

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Jag tror föreställningen om att "större väg" = huvudled vs "liten väg" = väjningsplikt fortfarande gäller för en stor andel människor.
Ett exempel är vid en korsning i närheten av där jag bor. En helt vanlig korsning utan vägmärken som visar på att det är varken är en huvudled eller att korsande vägar har väjningsplikt så m.a.o är det högerregeln som gäller. Bara för att det finns bilar som kommer i 50km/h på den större vägen så tror dom som ska svänga in på den vägen att dom har väjningsplikt mot dom som kommer från vänster sida och vice versa...

Tjita1

Guest
Vi har samma fenomen där jag bodde innan i Skåne. En mer eller mindre genomfartsled som inte är huvudled med massor av smågator till villaområden (i vilket jag bodde i ett av dom), och INGEN lämnade företräde för dom som kom från höger där. Jag gjorde det alltid, och alla blev alltid lite fundersamma, "varför stannar han..?".

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Och här har det hjärndöda vägkontoret i kommunen satt upp väjningsskyltar på de anslutande vägarna för att man krockat en gång, utan att sätta upp skyltar på "huvudleden". Spännande...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Och här har det hjärndöda vägkontoret i kommunen satt upp väjningsskyltar på de anslutande vägarna för att man krockat en gång, utan att sätta upp skyltar på "huvudleden". Spännande...

Kan bero på att det inte bara är mot huvudleder man har väjningsplikt. Så enkelt :p

Tjita1

Guest
Man kan ha väjningsplikt även om det inte är en huvudled. Den som färdas på "den andra vägen" kan se i korsningen att väjningsplikt råder från den vägen, eftersom skyltarna för väjningsplikt och stopplikt har väldigt karakterisktisk form, av just den anledningen. Är det inte snö eller is eller annat skit på vägen brukar det vara målat hajtänder i gatan som man då kan se också.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin