Om jag vore politiker skulle jag…

• Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Det tenderar ju lätt att bli politiskt färgade diskussioner här, men jag tänker att det vore spännande att ta reda på vad som går att göra konstruktivt av detta…

Jag tar därför initiativet till tråden ”Om jag vore politiker skulle jag…”

De enda och väldigt enkla reglerna för tråden är dels att vara konstruktiv och fokusera på det man själv vill och hur man skulle kunna åstadkomma detta istället för att fokusera på vad man är emot. Dels att vara förlåtande, tolerant och nyfiken på det andra skriver, att låta samtalet växa fram, så man kan skriva något där man inte helt tänkt färdigt utan att direkt bli avfärdad. Syftet är att få en massa olika idéer som kan mötas och som det går att föra ett brett resonemang kring.

Let’s get started!

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag skulle säga sanningen som jag såg den. Försöka följa folkviljan. Försöka banta statsapparaten till nattväktarstat, inklusive begränsning av mitt eget arvode och inflytande.

Raderad medlem 51742

Guest
Eftersom jag tog initiativet till tråden är det ju inte mer än rätt att jag också skriver något själv…

Några tankar om hur jag ser på samhället.

Jag ser på människan som en individ där det egna självbestämmandet är oerhört viktigt och en viktig del i det värde som skall åstadkommas med ett samhälle. Samtidigt ser jag det som centralt för människans utveckling att vi är beroende av varandra för vår överlevnad och behöver kunna skapa bästa möjliga förutsättningar för sådant samspel att ske. Vi behöver därför skapa de strukturer som behövs för att dessa förutsättningar skall kunna uppstå, men samtidigt vara vaksamma så det gemensamma inte blir ett självändamål.

För att ett samhälle skall fungera behöver det finnas några gemensamma fundament som människor är beredda att ställa upp på. Till dessa hör en tillit till vetenskapen, inte som en absolut utan som en ständig utveckling enligt den vetenskapliga metoden. Men också en gemensam riktning, en moral som vi kan ha som riktmärke för vad som är rätt eller fel och som vi ständigt är beredd att ompröva med vetenskapen som grund.

Jag har mycket mer att säga än så, men jag börjar där och hoppas på fler inlägg för att utveckla samtalet ??

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Fixa landstinget = spara pengar.
Se till att det finns, och följs upp, kvalitetskrav på alla tjänster och produkter staten köper = spara pengar.
Kanske snegla på slöseriombudsmannen = spara pengar.
Bygga kärnkraft så medborgarna fick el till självkostnadspris = utgift.
Allt jag sparar skulle fördelas på lägre skatter, skola, polis och div annat.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag skulle säga sanningen som jag såg den. Försöka följa folkviljan. Försöka banta statsapparaten till nattväktarstat, inklusive begränsning av mitt eget arvode och inflytande.
Jag är nyfiken på dels vad du tror skulle vara enklast att åstadkomma med detta, dels vilka du tror är de största utmaningarna.

Raderad medlem 51742

Guest
Fixa landstinget = spara pengar.
Se till att det finns, och följs upp, kvalitetskrav på alla tjänster och produkter staten köper = spara pengar.
Kanske snegla på slöseriombudsmannen = spara pengar.
Bygga kärnkraft så medborgarna fick el till självkostnadspris = utgift.
Allt jag sparar skulle fördelas på lägre skatter, skola, polis och div annat.
Vilka tror du är de största mostståndarna till detta, finns det några argument du ger dem rätt i och finns argument som du tror de skulle kunna hålla med om?

Raderad medlem 51742

Guest
Få psykbryt.

Omedelbart, första plenum med mina "kolleger".
Konstruktivt? Njae, men sant.
Du är ju ändå inne på ett intressant spår, att starta i det väldigt lokala. Vad tror du är viktigast på den nivån för att ändå kunna funka på det stora hela och kunna undvika psykbryt?

Raderad medlem 51742

Guest
Om jag vore politiker skulle jag säga upp mig å ta ett riktigt jobb...
Vad tycker du är de viktigaste sakerna som behöver uppfyllas för att politiker skall ses som ett riktigt jobb? (Det jag egentligen är ute efter är alltså vad du tycker är viktigast för att skapa förtroende för politiker, med tanke på det uppdrag de har.)

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Vad tycker du är de viktigaste sakerna som behöver uppfyllas för att politiker skall ses som ett riktigt jobb? (Det jag egentligen är ute efter är alltså vad du tycker är viktigast för att skapa förtroende för politiker, med tanke på det uppdrag de har.)
Ett riktigt jobb blir de aldrig... Värsta är att dom svamlar en massa å lovar mycke å håller tunt... Sen så är de oftast snacka skit va dom andra gjort fel istället för att komma me vettiga egna förslag istället.. I Sverige är inte politikerna värst att smutskasta motståndare då... Skräck exemplet va ju Trump.

Raderad medlem 51742

Guest
Ett riktigt jobb blir de aldrig... Värsta är att dom svamlar en massa å lovar mycke å håller tunt... Sen så är de oftast snacka skit va dom andra gjort fel istället för att komma me vettiga egna förslag istället.. I Sverige är inte politikerna värst att smutskasta motståndare då... Skräck exemplet va ju Trump.
Ja, kan hålla med om att det aldrig blir ett riktigt jobb, men om man tänker på vad som skulle gå att göra bättre, vad finns det för något som du skulle se som positivt ifall en politiker gjorde det, kanske något som du till och med själv skulle göra om du av någon konstig anledning skulle bli politiker?

Om vi tänker att det finns några ideal som är viktiga för oss som medborgare, som vi inte bara är beredda att följa själva utan som även våra folkvalda borde hålla främst, vad skulle dessa kunna vara?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Du är ju ändå inne på ett intressant spår, att starta i det väldigt lokala. Vad tror du är viktigast på den nivån för att ändå kunna funka på det stora hela och kunna undvika psykbryt?
Nja, det hade nog inte varit någon större skillnad på den fronten om det varit i riksdagen. Eller EU-parlamentet.

Jag tror att man behöver ha ett rätt mycket bättre tålamod än vad jag har helt enkelt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, kan hålla med om att det aldrig blir ett riktigt jobb, men om man tänker på vad som skulle gå att göra bättre, vad finns det för något som du skulle se som positivt ifall en politiker gjorde det, kanske något som du till och med själv skulle göra om du av någon konstig anledning skulle bli politiker?

Om vi tänker att det finns några ideal som är viktiga för oss som medborgare, som vi inte bara är beredda att följa själva utan som även våra folkvalda borde hålla främst, vad skulle dessa kunna vara?
Det som behövs för att politiker skall få någonslags trovärdighet, är helt enkelt att de behöver visa integritet.

De behöver göra som de säger, och säga som de gör. De behöver svara ärligt och korrekt på direkta frågor, även om svaret inte gagnar dem. De behöver också skapa en kultur där de själva kan ställas till svars för felaktigheter de ställt till med.
(i teorin finns lagar som reglerar politikers och tjänstemäns ansvar, i praktiken är det sällan någon som ställs till svars, utan samhället står för notan och tar smällen)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag hade sett till att hamna i riksdagen, och sen levt på fallskärmen :hihi

Skämt åsido, det är på många sätt en svår situation, jag tänker på Jim Carrey i Bruce den allsmäktige, det går inte att göra alla glada samtidigt, och väldigt många har fel i det dom vill/tittar bara på sin egen situation och det som gynnar en själv. Många politiker idag har fastnat i prestige, total ovilja att samarbeta/måste göra tvärs emot dom andra och fanatism. Extremt få erkänner ju att dom har gjort fel, eller ens ändrar åsikt :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Minska utgifterna istället för att försöka hitta på nya skatter för att få inkomster.

Bygga infrastruktur och kärnkraft, för när det finns billig el i överskott blir man en konkurenskraftig industrination som kan tillverka saker miljövänligt med ren el.
Har man transportinfrastruktur kan man transportera råvaror och produkter billigt och rent

Är man en stark industrination har folket jobb.
Har folket jobb har dom råd att leva utan bidrag.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping