Om polisen ser sin regskylt

EyBrushan

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2024
Hoj
2019 suzuki gsx-s1000
Tjena!

Jag har en liten fundering på hur det funkar ifall man skulle bryta mot lagen och får rättsväsendet efter sig och dem ser ens reg-skylt men inte får fast en och man lyckas dra där ifrån… det jag tror händer är att polisen kollar upp vart ägaren bor och kanske skickar dit en bil för att vänta in en och kan ta fast en.
En annan har sagt att dem skickar böter på posten vilket jag blir nyfiken på hur det funkar för dem måste väl kunna identifiera föraren?
tacksam för svar och svar typ som ”varför vill du veta detta?” undanbedes🙏
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
De kommer antagligen vänta på dig ja, och de kan eventuellt skicka bötern på posten men den kan du bestrida och dra det i rätten om du känner för det.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Lika stor chans att de inte bryr sig - för mycket arbete för att få fram bevis som håller. Skulle de höra av sig så kan man dra valsen "pratat med kompisar om att sälja hojen, kom upp en kille som hört talas om det, känner honom inte, han provkörde o lämnade körkortet i pant, inte f-n la jag på minnet vad han hette"
Annons har du inte haft, då kanske de vill se den. Vill de se hjälm o ställ så visa något gammalt som du inte hade på dig - har du inget får du dra en story om att killen kom i bil o lånade din skyddsutrustning.
F.ö. kan jag inte rekommendera att smita - lyckas det inte så kostar det bara mera
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vara sluga och vänta, visst men det blir inte mer än för att prata lite vett i föraren = samhällsnyttan. Identifieringen sker inte i samband med förseelsen m.a.o..

Handlar det om grövre brott har dom all rätt att gripa etc., att bevisa blir inte enklare för det i samma scenario men dom lägger ner lite mer energi.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Åk inte hem iaf utan ta in på hotell eller låna soffa.

Hör dom av sig så kan de sen håna dom om dom börjar käfta , be narrens chef vara med och kör så här med han :

"Be riksåklagaren om hjälp din jävla horunge" och avsluta sedan med att fråga "knarkar du , du ser påtänd ut"

Om chefen öppnar käft , så pratar du i mun på han och "Har jag bett efterbliven öppna käften"

Kört så och kärringen börja gråta o fick raseriutbrott

Men så har jag stake efter orsakat en säpochefs avgång 2003
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Åk inte hem iaf utan ta in på hotell eller låna soffa.

Hör dom av sig så kan de sen håna dom om dom börjar käfta , be narrens chef vara med och kör så här med han :

"Be riksåklagaren om hjälp din jävla horunge" och avsluta sedan med att fråga "knarkar du , du ser påtänd ut"

Om chefen öppnar käft , så pratar du i mun på han och "Har jag bett efterbliven öppna käften"

Kört så och kärringen börja gråta o fick raseriutbrott

Men så har jag stake efter orsakat en säpochefs avgång 2003
Helt jävla priceless

Hundra av hundra möjliga kettingpoäng
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
En gammal kollega till mig hade buskört en del och dragit dom mer än en gång. En morgon när han skulle åka till jobbet och hoppade upp på hojen kom det folk kutandes från alla håll och kastade sig över honom då dom hade haft span och legat i bakhåll. Dom hade samlat en del bevis så han blev av med kortet ett tag.
 

EyBrushan

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2024
Hoj
2019 suzuki gsx-s1000
Tacksam för alla svar! Verkar vara som jag misstänkte att det handlar mer om hur mycket dem orkar engagera sig, böter på posten låter väldigt speciellt men som någon nämnde så lär det inte kunna hålla så bra från polisens håll ifall man går vidare med det och dem inte har någon direkt att gå på mer än ett reg nummer och en rygg på en förare…
Det är väll det omnämnda scenarion med grövre brott inblandat där polisen skulle lägga sitt krut på isåfall…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tacksam för alla svar! Verkar vara som jag misstänkte att det handlar mer om hur mycket dem orkar engagera sig, böter på posten låter väldigt speciellt men som någon nämnde så lär det inte kunna hålla så bra från polisens håll ifall man går vidare med det och dem inte har någon direkt att gå på mer än ett reg nummer och en rygg på en förare…
Det är väll det omnämnda scenarion med grövre brott inblandat där polisen skulle lägga sitt krut på isåfall…
Idag har polisbilar i allt högre grad regnummer-scanner så chansen är hög att din hoj kommer att dra på sig intresse oavsett var den befinner sig. Kostar ingen energi för polisen…

Bäst är att köra utan regskylt! :fyllisar
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Idag har polisbilar i allt högre grad regnummer-scanner så chansen är hög att din hoj kommer att dra på sig intresse oavsett var den befinner sig. Kostar ingen energi för polisen…

Bäst är att köra utan regskylt! :fyllisar
Eller så wheelar man jämt för då syns aldrig regskylten och om polisen kommer nära så alternerar man bara genom att göra ömsom stoppies ömsom wheelies, då blir de helt snurriga och när chefen kommer så pratar man bara i mun på dem så då avgår de atomatist
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
ifall man går vidare med det och dem inte har någon direkt att gå på mer än ett reg nummer och en rygg på en förare…
Ja alltså, sånt där kan ju ändras med att man ändrar lagarna. Det görs ju hela tiden, även om inte alltid går så fort att göra eller märks om man inte aktivt följer juridiken.

Din ursprungliga fråga kan lika gärna ställas följande; "Hur smiter jag lättast". En ärlig och enkel fråga, dock med potentiellt mörkare agenda. Jag dömer dig inte eftersom jag inte är bekant med dig, jag vill hur som helst dela med mig av hur jag tänker.

Polisen är din vän. Förr eller senare kan du komma i behov av lagens hjälp, och då vill du inte ha en massa "prickar i registret", utan visa att du är en laglydig och ärlig medborgare. Helst ska du bekanta dig med konstaplarna i förväg, visa att du är hjälpsam och aktivt brottsförebyggande. Aningens mesigt uttryckt kanske, men tänk "fablernas värld" med en nypa "mad max". Skulle du sedan 'råka köra för fort' så har du större chans att snacka dig ur knipan.

Omvänt blir saken dessvärre en nedåtgående spiral, där lagen kommer att ändras till din nackdel. Som här i orterna omkring stockholm kan polisen numera bara plocka in 'dom kriminella' och ta deras ägodelar vid minsta misstanke om att man tillskansat sig dessa genom kriminell aktivitet och olagliga metoder.

Så tänk långsiktigt, få lagen på din sida. Hur mycket du sedan tänjer på lagen är upp till dig och din förmåga att kommunicera. Men jobba proaktivt så att säga, gör inget som får mc-sporten att framstå farlig eller 'smutisig'. Sen har du samtliga motorbröder (och systrar) bakom dig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om polisen ser sin regskylt så måste den ju sitta felmonterad men dom bötfaller knappast sig själva så i praktiken saknar det nog betydelse. Dessutom känner nog polisen ändå till sitt registreringsnummer.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Precis. Vad är problemet om polisen ser sin regskylt…? Be dem kolla upp regskylten i bilregistret så lär du inte få böter.

Eller har du stulit regskylten av polisen…?
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top