Ombestyckning med sportljuddämpare?

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Sätter jag på en sportljuddämpare, exempelvis JL, är en ombestyckning obligatorisk?

Hade beställt ett jl system men det kom aldrig fram så man avbeställde den. Istället tänkte jag köpa slutdämparen bara om man inte behöver bestycka om. Låter faktiskt duktigt fint när man byter ut dämparen.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
tror jag inte du behöver göra över huvudtaget
titta till stiftet bara men de ska inte göra nån så stor skillnad. möjligtvis om du nu behöver bestycka så får du gå upp i munstycke.. men ytterst osannorlikt

BPM

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
Kawa ZX6R fighter, KTM 640 SM, FZR 1000
philsson skrev:
tror jag inte du behöver göra över huvudtaget
titta till stiftet bara men de ska inte göra nån så stor skillnad. möjligtvis om du nu behöver bestycka så får du gå upp i munstycke.. men ytterst osannorlikt

Bytade ljuddämpare på flickvännens XR, inga som hellst problem med blandningen efter det...

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H4 skrev:
Sätter jag på en sportljuddämpare, exempelvis JL, är en ombestyckning obligatorisk?

Hade beställt ett jl system men det kom aldrig fram så man avbeställde den. Istället tänkte jag köpa slutdämparen bara om man inte behöver bestycka om. Låter faktiskt duktigt fint när man byter ut dämparen.

fjantigt!!!

köp bara en annan pipa då jolly eller arow... det är ju inte bara ljudet, det ger ju hästar.Vill du ha ljud sätter du på öppet filter bara.... eller som du tänker göra kan du likagärna ta ur stoppningen ur slutdämparen :rofl :hihi

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Hoj
kawasaki kxf 250-04
RS "Alex" skrev:
fjantigt!!!

köp bara en annan pipa då jolly eller arow... det är ju inte bara ljudet, det ger ju hästar.Vill du ha ljud sätter du på öppet filter bara[/SIZE].... eller som du tänker göra kan du likagärna ta ur stoppningen ur slutdämparen :rofl :hihi

Måste man inte byta munstycke om man sätter dit ett öppet filter? :3freak

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
niklas_gripen skrev:
Måste man inte byta munstycke om man sätter dit ett öppet filter? :3freak
som jag sagt till dig innan nicko.. Ja, i de aldra flästa fallen JA.. men om den inte kan förbruka mer luft av någon anledning.. vet inte om strypningsbrickor kan lyckas med det men iså fall om den inte kan ta in mer luft så kan du inte ändra bränsleblandningen med öppet filter.. men hur troligt låter det ?.. vad var de nu grabbar?.. var de 5-10% större munstycke med effektblås och öppet filter.. hur mycket av behövs om det handlar om enbart öppet filter.. :va

In med dig på MSN nu niklas. måste berätta en sak.. eller så tar vi det om en timma på bröllopet.. :tungan

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
RS "Alex" skrev:
fjantigt!!!

köp bara en annan pipa då jolly eller arow... det är ju inte bara ljudet, det ger ju hästar.Vill du ha ljud sätter du på öppet filter bara.... eller som du tänker göra kan du likagärna ta ur stoppningen ur slutdämparen :rofl :hihi

Anledningen till att jag köper slutdämpare är pga jag slipper ombestyckningen... sen ger det inte så jävlars mycket hästar att man känner det på en gång: "Whow!" eller något liknande... nej. Gör det enbart för ljudets skull.

Öppet luftfilter - ombestyckning... ger bara ett finare insugsljud men låter inte högre.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
H4 skrev:
Anledningen till att jag köper slutdämpare är pga jag slipper ombestyckningen... sen ger det inte så jävlars mycket hästar att man känner det på en gång: "Whow!" eller något liknande... nej. Gör det enbart för ljudets skull.

Öppet luftfilter - ombestyckning... ger bara ett finare insugsljud men låter inte högre.

Du har fått det där lite om bakfoten, det som ger MYCKET ljud är ett öppetluftfilter, och det som inte ger så mycket ljud är ett helt effektsystem, tror och därefter det som ger ännumindre ljud är en ljuddämp.

och så är det med den saken...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
shoik skrev:
Du har fått det där lite om bakfoten, det som ger MYCKET ljud är ett öppetluftfilter, och det som inte ger så mycket ljud är ett helt effektsystem, tror och därefter det som ger ännumindre ljud är en ljuddämp.

och så är det med den saken...

Okej, men låter den HÖGRE? Ger väl tydligare och högre insugsljud... eller?

Har hört en RS med bara JL ljuddämp... låter tydligt högre.

Eller så får man ta ur stoppningen ur nuvarande ljuddämpen.

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H4 skrev:

Jag har testat och jag använder mig av både öppet filter och jolly moto avgassystem så jag vet men tack ändå :lol
slipper ombestyckning hummm du borde nog inte köpt en 125 : a det tar ju bara 15 min att göra om du är seg...

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
RS "Alex" skrev:
Jag har testat och jag använder mig av både öppet filter och jolly moto avgassystem så jag vet men tack ändå :lol
slipper ombestyckning hummm du borde nog inte köpt en 125 : a det tar ju bara 15 min att göra om du är seg...

Inte seg, är svårt att få det hundra.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
H4 skrev:

jaså de visste jag inte... men om du är rädd för att inte få det hundra så är det nog bäst du låter bli att röra den över huvudtaget... om du vill ha annat ljud så har du ju ändrat på något och det finns ju ingen här som kan svara på att du inte behöver bestycka om den :confused:

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
-
H4 skrev:

Få det hundra på en 2-takts 125cc/moped osv osv, klarar ingen utan bänkning, men du kan lätt få det så bra så det inte går någon nöd på grejorna.

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
H4 skrev:

vill du ha mer ljud, kan du lika gärna satsa på något som du ändå måste bestycka om för det är där skillnaderna kommer...
samma sak en liten grundregel, ju mer bränsleluftblandning = mer effekt!

Kan ju lova dig att din hoj knappast går hundra som den går nu...
som någon nämner nedan för att få den perfekta bränsleluftblandningen så måste man köra den i bänk.... och bestycka där efter...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...