Ombyggnad - 50-125cc

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Tja jag satt och fick en tankeom min brors beta RR 50 motard -07a som är i stort sätt ny (160mil)

Har hört att det är samma ram på derass 125cc och undrar nu om bromsarna är tilräkligt reäla för att jag ska kunna fixa en 125cc motor och slänga på.

Är det först och främst möjligt att göra en ombyggnad av en beta mopped till en beta lätt mc, ( måste dock inte va betas 125 motor)
utan att det blir allt för dyrt, omfattande ombyggnader m.m..

Hur är det med kostnader för besiktning och registrering?

Här har ni en onödig liten bild på moppen
:yoparty

3771916473.jpg


MVH Erik
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det mest lönsamma är att sälja den fina moppen och använda pengarna till 125 cc hoj.
Det blir en massa dyrt jobb till ingen nytta. Det krävs en ny motor plus tillhörande elektronik m.m. (CDI-box). Plus allt annat som behöver förändras. Till detta kommer besiktning hos SFRO och bilprovningen samt all dukumentation. Masaor av tusenlappar kommer att rulla. Sedan har du ett udda fordon med tveksamt andrahandsvärde.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Varför bygga om den?

Räkna mkt pengar (relaterat till vad hojen är värd) för ombyggnaden, typningen och besiktningen.

Nya bromsar, ny motor, ny gaffel/krona*, ny sving*, nytt avgas som passar ramen/nya motorn (får du väl svetsa ihop själv), förstärkt ram** mm mm.

*Gaffeln/kronan/svingen lär du få byta om detta inte sitter original på 125cc modellen.

** Ramen lär du få förstärka om tex fästena måste svetsas om till nya motorn, nya motorn är tyngre än original-motorn mm. Sen måste ramen godkännas igen när du förstärk den osv.

Sen när du är klar med allt ska du ha papper från tillverkarna av motor, ram mm så allt är i sin ordning med effekt, hållbarhet mm.

Det är inte lite krav som måste uppfyllas på besiktningen för den ska kunna reggas in, du kommer aldrig tycka ombyggnaden varit värt det den dagen den går genom besiktning (om den gör det).


Edit: Sälj hojen och köp en färdig 125cc.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Helt lönlöst att ge sig in på något sådant.. Det kommer kosta mkt mer tid och pengar än vad det smakar

Det finns 125or med mycket bättre chassi, varför inte bara köpa en sådan ..
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Antar att du vill göra detta för att spara pengar eller?
 

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
högsäter
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Okej det ligger nog på att köpa en istället ;)

Nej det handlar inte om att spara pengar utan mer som en rolig grejj.
Men nu när jag läst lite mer och snackat med en kunnig besiktningsman som avråde mig och nu er så skippar jag nog detta ;)

Tack för att ni övertygade mig så tidigt ;)
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
borde egentligen bara vara att byta motor och sen regga. det är ju trots allt samma ram och allt som på 125an. ingen förstärkning. men tror nog inte man kommer undan så lindrigt iaf.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top