Omkörning inom samma vägbana

PUNK182

Ny medlem
Gick med
5 May 2013
Hoj
2009 Yamaha WR125R Arrow, 1997 Yamaha XVS 650, 2003 KTM 660 SMC
Jag kom till ett litet dilemma igår. Jag körde i 100 km/h och min polare körde i ca 90 km/h. Självklart så ville jag köra om, men det var heldraget. Jag såg att han noterade mig och såg att jag ville om, så han la sig lite längre åt högern. Jag körde om på hans vänstra sida på samma vägbana. Så, var det lagligt? Glöm hastigheten! Jag korsade inte den heldragna mittlinjen och det var inte omkörningsförbud.

Jake_

Bad To The Bone
Gick med
24 Feb 2013
Hoj
Triumph Street Triple -08
Varför skriva hastigheten om vi ändå inte ska bry oss om den?? :va

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Helt lagligt, men i min värld så undviker man detta så långt man kan.

När jag någon gång kör om någon jag kör men så är det när det ges möjlighet på motsatt körbana och så långt ut till vänster som det bara går, men dom gångerna kan jag nog räkna på en hand.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Den här var spännande?
2012-08-07 Namn Helena Honkanen

Inkom 10:24

Ämne Är det tillåtet att köra om på enfilig väg?

Är det tillåtet att köra om bil med mc på väg där det är enfiligt med vajerräcke.

Svar: Hej Helena! Tack för din fråga.

Ja, om det finns plats för två fyrhjuliga fordon i bredd annars inte.

/Ernst
http://www.trafiksakerhet.se/trafikregler-forum-2012.htm

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Två fyrhjuliga fordon var väl ett väldigt dåligt mått. Finns ju mini fyrhjulingar som är smalare än en guldvinge.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Därför man bara får göra omkörning i samma körfält om man inte riskerar störa det andra fordonet.
Men kör man om i ett annat körfält får man störa det andra fordonet hur mycket som helst?

Två fyrhjuliga fordon var väl ett väldigt dåligt mått. Finns ju mini fyrhjulingar som är smalare än en guldvinge.
Dom är väldigt sällan fordon, utan motoriserade, oregistrerade, leksaker.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Men kör man om i ett annat körfält får man störa det andra fordonet hur mycket som helst?

Håller du dig i ett eget körfält så är det svårt att störa någon i ett annat (eget) körfält?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Håller du dig i ett eget körfält så är det svårt att störa någon i ett annat (eget) körfält?
Ptja, man kan ju vingla och verka allmänt livsfarlig, eller så gör man som många bilister gör, trots att dom har 1km fri motorväg framåt och bakåt så skär dom in en halvmeter framför när dom kör om :gnissla Men visst, förbi är dom ju :huvet

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Ptja, man kan ju vingla och verka allmänt livsfarlig, eller så gör man som många bilister gör, trots att dom har 1km fri motorväg framåt och bakåt så skär dom in en halvmeter framför när dom kör om :gnissla Men visst, förbi är dom ju :huvet

OT:
Kraschade bilen på väg hem från dig när jag köpte tanken :hihi

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Om ni nu känner varandra bra så var övertydliga och signalera till varandra? Om din polare som låg framför nu faktiskt observerade att du ville om och flyttade sig så varför inte samtidigt vifta "passera mig" för att förtydliga, så att det inte blir smärtsamma missförstånd.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Men vänta lite nu ... om där är heldragna linjer så är där också omkörningsförbud om du måste korsa linjen.

Jag får då och då personbilar på motorväg framför mig som ligger i vänster körfil trots att det inte finns någon trafik i det högra förrän om kanske en halv km längre fram.Brukar ibland köra om dom på höger sida när jag helt enkelt tröttnar på att ligga och vänta på att de kanske inte insett att bakomvarande och ikappkörande trafik kanske inte alls är road av denna kortegekörning på fel sida av vägen.Efter detta kan man då se i backspegeln hur de försvinner in i högerfilen igen.Varför !?, sover dessa bilister i motorvägsfart eller de väntar på en nummerlapp.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!