omkörningar

Hur gör du normalt omkörningar när du närmar dig långsammare fordon framför ?


  • Antal röstningar
    0

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det finns lite olika körstilar bland hojåkare (och det avspeglar sig säkert också nu när man kör bil - i alla fall är det så för mig, om än något nertonat). Ponera att du är ute och kör på en halvstor landsväg och ser att det ligger några bilar en bit fram som du närmar dig. Vad är ditt tillvägagångssätt ?
 
Last edited:

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Jag röstade på första..bil eller hoj..måste ligga först..jag tror jag är störd :japp Det stör ivarjefall min mamma när hon har turen att åka med mig :p Hon påstår att det stressar henne...men det stressar mig om jag inte kan köra om..:va
 

devo81

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
i graven : ( meen det kommer nog nån ny av nått slag
Nursey skrev:
2634121 Jag röstade på första..bil eller hoj..måste ligga först..jag tror jag är störd :japp Det stör ivarjefall min mamma när hon har turen att åka med mig :p Hon påstår att det stressar henne...men det stressar mig om jag inte kan köra om..:va


hmmm ja det e nog för det mesta man ligger före ..... men iaf jag har en tendens att komma ifatt fler bilar..å då e man ju inte först :rolleyes:
där kommer frågan in igen. jag kryssa i 2 utan att tänka mig för..men har jag bra sikt så drar jag på när det endå finns en lucka...
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Det är som med hojåkningen. Jag försöker hålla så jämn fart som möjligt och försöker flyta förbi sengångare så smidigt som möjligt. hatar att komma ikapp och fastna i kö. Bättre att anpassa farten lite (gärna uppåt) så man tar omkörningen "på rull"
Fast på äldre dar :va så har jag faktiskt lyckats bli bättre på att ligga kvar i kön när jag kör bil, men då gäller det att jag är lugn och utvilad. Stressad eller trött så blir det alldeles för mycket omkörningar. Halvjobbigt att ligga och stressa på och pressa sig om några stycken för att sedan när man kommer in till stan ha tjänat 20 meter vid rödljuset...
 

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Holmbro 406
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
:va Om du ligger först i kön så är det du som kör långsamt och stoppar upp trafiken. så då kan du inte bli stressad av att du
inte kan köra om eftersom det är du som borde bli omkörd.
Nursey skrev:
2634121 Jag röstade på första..bil eller hoj..måste ligga först..jag tror jag är störd :japp Det stör ivarjefall min mamma när hon har turen att åka med mig :p Hon påstår att det stressar henne...men det stressar mig om jag inte kan köra om..:va
 

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mitt i säntrum av Muppsala
Hoj
Svart Bandithona
Hasse L skrev:
2635252 :va Om du ligger först i kön så är det du som kör långsamt och stoppar upp trafiken. så då kan du inte bli stressad av att du
inte kan köra om eftersom det är du som borde bli omkörd.
Okej..jag tänkte mer än jag skrev..jag lägger mig först (kör om..lugnt o fint)..och det är sällan någon ligger nära bakom när jag kört om. Långsam är jag inte!
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
TomK skrev:
2634100 Det finns lite olika körstilar bland hojåkare (och det avspeglar sig säkert också nu när man kör bil - i alla fall är det så för mig, om än något nertonat). Ponera att du är ute och kör på en halvstor landsväg och ser att det ligger några bilar en bit fram som du närmar dig. Vad är ditt tillvägagångssätt ?

För mig är det faktiskt väldigt stor skillnad. Antar det har med att göra att på mc så kommer man förbi så mycket lättare. Sjukt nog får jag nog även en större kick av att köra om med mc än bil. Om det är accet eller bara en större känsla av fara/frihet vet jag inte. :huvet
 

Dr.Bike

Guest
Svårt att välja alt. 4 eftersom det inte framgår hur stor luckan är. Dvs är det ett riskmoment med i bilden eller är det lugnt?
Annars gör man nog så, om man har möte på långt håll.
 

zeal

102.99dB är inte 103dB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Honda VTR -98 och en Honda Fireblade 954 -02
Något jag tror nästan Alla hojåkare gör fel när dom ska köra om är att det är för liten lucka till framförvarande innan man väjer ut i vänster körfält för att brassa satan så att säga..

tyvärr kan bilister göra PRECIS vad som helst..

efter olyckan '05 så har jag börjat gå ut extra tidigt för att just undvika bilister som t ex utan synbar anledning kastar sig på hejdaren när man precis ska köra om.

innan '05 skulle jag valt val 4, nu blir det 3:an. :)

/z
 

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Det har ju varit insändardebatter i UNT på senare tid om omkörningar och om man ska gå åt sidan eller inte.

Det är märkligt; vid tät trafik på E4:an norr U-a där jag ofta kör.
Om jag kör bil och kör om så får man vänta tills det blir en lucka i mötande körfält, för det är sällan någon går ut på vägrenen.

När jag kör hoj och kör om, då kastar sig ofta bilen framför den nyss omkörda bilen ut på vägrenen, med följd att jag "måste" fortsätta köra om.
Jag svarade 3:an
På väjerräckesvägar gäller 4:an (det är klart det finns ingen mötande trafik, MEN, jag vill inte ligga bakom en tradare i 80Km/h i 2Km)
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
zeal skrev:
2635538efter olyckan '05 så har jag börjat gå ut extra tidigt för att just undvika bilister som t ex utan synbar anledning kastar sig på hejdaren när man precis ska köra om.

innan '05 skulle jag valt val 4, nu blir det 3:an. :)
Fast alternativ 3 är ett passivt körsätt och det är ofta farligare än att köra aktivt (alt 4) och själv skapa de tillfällen när man kan/vill köra om. Så lite "närkontakt" med andra trafikanter som möjligt. Man vill ge sig själv handlingsfrihet och utrymme för initiativ. Det innebär också bl.a. att det är du som ska vara snabbast på vägen, så att ingen kommer ifatt (bara fokus framåt). Men försök övertyga polis och vv m.fl. om att du ägnar dig åt säkerhetskörning, när du klockas i dubbel skylthastighet...

Eld och rörelse! ;)
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top