Omregistrera strypt mellanklass till tung

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Ska ta kort för tung MC i vår och letar då givetvis efter en tung hoj att köpa och övningsköra med. Hittade flera stycken tunga hojar som blivit strypta och sen omregisterade som mellanklasshojar, hur krångligt är det att registrera dom som tunga igen? Hur gör man och är det dyrt? :confused:
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Du behöver inte göra det, bara tuta och kör. Ingen bryr sig så länge du har körkort för tung mc. Var och varannan hoj är strypt på papper men körs med annan effekt.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Bra prutläge på en 25 kW-hoj borde det vara. Om ca 1 år är det ju ingen som har ett 25 kW-kort. Ett par tusenlappar mindre skulle jag i alla fall betala för besväret att regga om. I de flesta annonser står det att strypningen är borttagen så då slipper du ju det i alla fall.

Även om man inte måste så skulle jag ändå regga om för att slippa tjafs varje gång man ska fråga om en försäkring osv. Dessutom får du inte köra upp för A obegränsat om den är reggad som 25 kW.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Jo fast ja får inte köra upp för tung mc om ja inte kör upp med en som är registrerad som tung
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Bra prutläge på en 25 kW-hoj borde det vara. Om ca 1 år är det ju ingen som har ett 25 kW-kort.
Fast en 25kW hoj kan ju ändå få köras som en A2 så länge den inte haft mer än 70kW som ostrypt. Och 25kW är ju även minimigränsen för att få användas vid uppkörning för A2.
 

jonaska91

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Så om jag förstått det rätt så måste man först reg.besikta hojen (dvs om man köpt en ostrypt hoj och sedan stryper den) och sen när ens behörighet har ändrats från A-begränsad --> A-obegränsad så ska man behöva betala samma summa för att registrera om den till tung igen?
Känns som att det blir en reg.besiktning för mycket...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Innan du kan besiktiga om den måste du ha 2 intyg, ett på att den är osrypt och ett att den är på orginaleffekten. Det sistnämnda utfärdar tillverkaren. Sen kan du åka till besiktningen och regga om den till tung.

Innan man reggar den som begränsad behöver du intyg på att strypningen är ditsatt och de papper som följer med strypningssatsen. Sen kan du åka till besiktningen och regga den som mellan.
 
Last edited:

Degpekka

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
2009 Ktm 690supermoppe-r
Fast det känns som det är ganska enkelt att få tag på fulleffektsintyget? Hur som helst så var iaf min omreggning från 25kw till fulleffekt(utan intyg dock), väldigt smidig. Så smidig att besiktningsmannen säger "snacka om att detta är enkla pengar för oss!". :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top