Omvänd växling

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Funderar lite på det här med att vända om växlingen så att 1an är uppåt och resten neråt.

Är detta nått som underlättare på de svenska banorna eller äre skitsamma?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Dom som kört mycke cross brukar skita i att vända lägena pga att dom gör fel vid växlingarna.

När du ligger i en vänstersväng och ska växla upp så kan det va lite snålt med att få plats med att få in foten mellan asfalten och pedalen! Går alltså lättare att växla upp när man svänger! När du växlar ner så gör man oftast det i inbromsningarna och då kör man oftast mer uprätt.

Dessutom så krävs det bara 2 muskler att trycka ner pedalen med foten medans det krävs 17 för att dra pedalen uppåt!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
yes! Det är just det jag vet... men funderade lite på om det är några såna kurvor på de svenska banorna där man kan vinna av att vända på växlingen?

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Kan Biaggi växla "vanligt" så ska du nog kunna åka fort så också... Har för mig att man kunde se att han växlade med ettan nedåt på något race förra året, då de hade kameravinkeln vid foten.

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
pw50
Swedie skrev:
Funderar lite på det här med att vända om växlingen så att 1an är uppåt och resten neråt.

Är detta nått som underlättare på de svenska banorna eller äre skitsamma?

jag har inte vänt växlarna och jag fattar inte varför folk gör det?
biaggi har heller ej vänt dom, men rossi har... rossi eller biaggi? vem vill du va som ? haha nä men det känns som om att det är skit samma...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gynnar främst tvåtaktare, du bör inte växla i en kurva med en Retta

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Det är nog mest en smaksak. Gör det som passar dig. Själv så har jag tänkt att prova omvända lägen i år. Om jag inte gillar det så återgår jag till det gamla vanliga.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
ok, tack för svar. Nä jag har aldrig känt nått direkt behov att att underlätta växlingen i kurvor. Visst, ibland har jag behövt behålla växeln jag ligger i för jag inte kommit åt att växla... men med lite ompositionering av fot o kropp så kanske man kan greja nått. Annars märker jag väl det på träningarna.

Kom hit nu 3e April!!! (Licenstagningsdagen)

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Gelleråsen är en bana där du växlar med nerlägg... Depåböjen ut på rakan, från "trösen" upp mot Esset och från Esset upp mot Eje's kurva.

Sviesta växlar du också med nerlägg från Esset upp mot Torparn.

Mantorp; baksidan depån ner mot böjen innan startrakan.

Knutstorp; på baksidan efter rakan i "berg o dalbanan"

Falkenberg växlar du på baksidan innan krönet/kurvan ner mot depåböjen.

Detta är mina erfarenheter med en Aprilia RS 250 och en CBR 600 SS
Personligen passar "raceväxlat" mig bättre.
Åkte så innan jag började tävla och åker så på fortfarande på gathojen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
tack för infon där Catman. Jag kommer definitivt testa båda varianterna för att se vad som känns bäst.

Det jobba med 02 R1an är att det inte finns nått direkt bra sätt att vända om växlingen på. Får nog bygga en egen lite konstruktion tror jag.

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
Husaberg
Under min karriär som roadracingpilot(fyra åk i grön grupp och Goretex) med 1an upp o resten ned så tycker jag det är bara nästan helt rätt. Själva körningen blir skitbra. Både höger o vänster blir finfint. Det som är irriterande är, när man(jag) tror att man(jag) har programmerat ormhjärnan hur växlarna ligger, så helt plötligt händer det. Man växlar åt fel håll :banana Händer ytterst sällan och bara under slapp-transporter med huvudet på annat. Aktivt på bana inget problem dock.

För att inte var helt OT så borde det väl vara många lång-kurvor. Men stora bågar har väl o andra sidan så bra ork o brett register. En R-2taktare kanske har mer nytta av det gissar jag.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Catman skrev:
Gelleråsen är en bana där du växlar med nerlägg... Depåböjen ut på rakan, från "trösen" upp mot Esset och från Esset upp mot Eje's kurva.

Sviesta växlar du också med nerlägg från Esset upp mot Torparn.

Mantorp; baksidan depån ner mot böjen innan startrakan.

Knutstorp; på baksidan efter rakan i "berg o dalbanan"

Falkenberg växlar du på baksidan innan krönet/kurvan ner mot depåböjen.

Detta är mina erfarenheter med en Aprilia RS 250 och en CBR 600 SS
Personligen passar "raceväxlat" mig bättre.
Åkte så innan jag började tävla och åker så på fortfarande på gathojen.
Kan nog tycka att det kvittar i de kurvor du nämner då det är högerkurvor allihop, alltså inga problem att få plats med foten. Jag tycker dock att det är enklare att få till snabba växlingar med omvända lägen.

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
Smaken är som baken, delad. O tur är väl det.

Som Nr18 säger, det är höger kurvor så det finns plats. Men burkar man ordentligt så kan det vara svårt att nå.

Jag var oxå skeptisk till det i början men det var omvänt på min hoj när jag köpte den, så jag provade. Det kändes helt ok så jag fortsatte.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Nr:18 skrev:
Kan nog tycka att det kvittar i de kurvor du nämner då det är högerkurvor allihop, alltså inga problem att få plats med foten. Jag tycker dock att det är enklare att få till snabba växlingar med omvända lägen.
Ja det är sant, min Kawa va den första hojen som jag kört med omvända lägen, man vänjer sig snabbt och jag har vänt länkaget på gathojen oxå, lättare att komma ihåg om bägge hojarna växlas på samma sätt.

Faktiskt så är det en grym känsla att trampa i växlarna neråt vid fullvarv, mycket rejsmässigt :lol

Bild till Swedie på Jalles länkage :tummenupp

Bifogat

• 2003_0417_113742AA.JPG
    2003_0417_113742AA.JPG
    70.8 KB · Visningar: 248
Last edited:

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Packalén skrev:
Smaken är som baken, delad. O tur är väl det.

Som Nr18 säger, det är höger kurvor så det finns plats. Men burkar man ordentligt så kan det vara svårt att nå.

Jag var oxå skeptisk till det i början men det var omvänt på min hoj när jag köpte den, så jag provade. Det kändes helt ok så jag fortsatte.

Ehumm PP... Hur var det med Motorraset på Sviesta:) var det inte en "liten" felväxling????? :3freak

Jag blev helt tokig när jag vände mina växlar. Kunde inte tänka på något annat än växling-> körde alltså inte på något sätt snabbare! (12 år gata innan). VÄND INTE!!!

/Jorpes

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
jorpes skrev:
Ehumm PP... Hur var det med Motorraset på Sviesta:) var det inte en "liten" felväxling????? :3freak

Jag blev helt tokig när jag vände mina växlar. Kunde inte tänka på något annat än växling-> körde alltså inte på något sätt snabbare! (12 år gata innan). VÄND INTE!!!

/Jorpes

Har inga problem att ändra sätt att växla.. Kör du sönder porschelådor också för att växlarna inte ligger som på "vanliga" bilar?
Tycker att "race-växlat" stämmer betydligt bättre för bankörning, på gata spelar det mindre roll. Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan är det bäst att vända sin gatcykel till raceväxlat också..

ola

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo
oFFkeFF skrev:
Har inga problem att ändra sätt att växla.. Kör du sönder porschelådor också för att växlarna inte ligger som på "vanliga" bilar?
Tycker att "race-växlat" stämmer betydligt bättre för bankörning, på gata spelar det mindre roll. Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan är det bäst att vända sin gatcykel till raceväxlat också..

Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan har det ju inget med gatcykeln att göra!!! Är det fel på hjärnan ska man ju vända sig till en psykolog!

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
ola skrev:
Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan har det ju inget med gatcykeln att göra!!! Är det fel på hjärnan ska man ju vända sig till en psykolog!

Äh! Fel på hjärnan kan vara bra inom RR. Då kanske det finns färre spärrar. :hihi

Packalén

Vill åka hoj
Gick med
6 Mar 2003
Nordkroken, Vargön, Vänersborg, Västra götaland, V
Hoj
Lillebrors räser
jorpes skrev:

/Jorpes

Njajio.. Det var visserligen växelknas men inte för att det var felvänt. Jag växlade åt rätt håll men fick aldrig i nästa växel.. Hamnade mellan två växlar. Hände flera gånger med orginal lådan. Har aldrig hänt med kitt lådan..

Så var det med med det

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag har någon gång povat att växla med nerlägg... och skon går i.. så tror jag ska prova det "nya" ... sen får vi se om jag gillar det eller inte..

DAGENS ILANDSPROBLEM

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...