Funderar lite på det här med att vända om växlingen så att 1an är uppåt och resten neråt.
Är detta nått som underlättare på de svenska banorna eller äre skitsamma?
Swedie skrev:Funderar lite på det här med att vända om växlingen så att 1an är uppåt och resten neråt.
Kan nog tycka att det kvittar i de kurvor du nämner då det är högerkurvor allihop, alltså inga problem att få plats med foten. Jag tycker dock att det är enklare att få till snabba växlingar med omvända lägen.Catman skrev:Gelleråsen är en bana där du växlar med nerlägg... Depåböjen ut på rakan, från "trösen" upp mot Esset och från Esset upp mot Eje's kurva.
Sviesta växlar du också med nerlägg från Esset upp mot Torparn.
Mantorp; baksidan depån ner mot böjen innan startrakan.
Knutstorp; på baksidan efter rakan i "berg o dalbanan"
Falkenberg växlar du på baksidan innan krönet/kurvan ner mot depåböjen.
Detta är mina erfarenheter med en Aprilia RS 250 och en CBR 600 SS
Personligen passar "raceväxlat" mig bättre.
Åkte så innan jag började tävla och åker så på fortfarande på gathojen.
Ja det är sant, min Kawa va den första hojen som jag kört med omvända lägen, man vänjer sig snabbt och jag har vänt länkaget på gathojen oxå, lättare att komma ihåg om bägge hojarna växlas på samma sätt.Nr:18 skrev:Kan nog tycka att det kvittar i de kurvor du nämner då det är högerkurvor allihop, alltså inga problem att få plats med foten. Jag tycker dock att det är enklare att få till snabba växlingar med omvända lägen.
Packalén skrev:Smaken är som baken, delad. O tur är väl det.
Som Nr18 säger, det är höger kurvor så det finns plats. Men burkar man ordentligt så kan det vara svårt att nå.
Jag var oxå skeptisk till det i början men det var omvänt på min hoj när jag köpte den, så jag provade. Det kändes helt ok så jag fortsatte.
jorpes skrev:Ehumm PP... Hur var det med Motorraset på Sviestavar det inte en "liten" felväxling?????
![]()
Jag blev helt tokig när jag vände mina växlar. Kunde inte tänka på något annat än växling-> körde alltså inte på något sätt snabbare! (12 år gata innan). VÄND INTE!!!
/Jorpes
oFFkeFF skrev:Har inga problem att ändra sätt att växla.. Kör du sönder porschelådor också för att växlarna inte ligger som på "vanliga" bilar?
Tycker att "race-växlat" stämmer betydligt bättre för bankörning, på gata spelar det mindre roll. Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan är det bäst att vända sin gatcykel till raceväxlat också..
ola skrev:Har man svårt att ändra kopplingarna i hjärnan har det ju inget med gatcykeln att göra!!! Är det fel på hjärnan ska man ju vända sig till en psykolog!
jorpes skrev:Ehumm PP... Hur var det med Motorraset på Sviestavar det inte en "liten" felväxling?????
![]()
Jag blev helt tokig när jag vände mina växlar. Kunde inte tänka på något annat än växling-> körde alltså inte på något sätt snabbare! (12 år gata innan). VÄND INTE!!!
/Jorpes
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |