Onormal temperatur?

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Tjena!

Var ute en sväng idag (nåja, sväng och sväng .. skulle bara köra ett ärende) med min hoj, en FZR1000 från '88. Eftersom att dom håller på med vägbyggen och skit i stan blev det vääldigt mycket rödljus/stillastående osv. Körde 20m på ettan, stå och vänta i 30 sek på tomgång, rulla 20 meter till osv. Sådär höll det på i cirka 20 minuter varpå jag upptäcker att temperaturen är uppe på iaf 75%. Fortfarande en bit kvar till rödmarkeringen men ändå tillräckligt högt för att kännas obekvämt. Kände även att motorn var rejält varm pga. all värme som strålade upp i skrevet :) Tilläggas bör att det var ruskigt varmt ute, kanske påverkar lite också...

Är det normalt att motorn blir så varm bara för att den inte får lite fartvind på endast 20 minuter?

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Saknar den fläkt så är det vanligt.

Har den fläkt så är det mindre vanligare men det händer, speciellt i sådant väder.

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Ja det är helt normalt.

När är det dags att börja bli orolig då? 80% 90% ? .. Mot slutet av turen måste tempen ha varit närmre 85% och då jäklar brändes det i gumpen och mot insidan av låren... men det kanske bara jag som är känslig? Är allt under rödmarkering "ok" temperaturmässigt ?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har du kylfläkt? kolla så den startar när de e varmt och att tempen går ner. men den kanske inte ens kom upp i sån värme så den startar. svårt o veta när de inte är nån "nummrerad" tavla.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Om inte tempmätaren är uppe på finns det ingen anledning att oroa sig under sådana omständigheter. 20 min krypkörning i den här värmen kan få vilken motor som helst att bli skållhet, men som sagt, så länge inte nålen är inne på det röda så är det ingen fara. Rödmarkeringen sitter ju där av en anledning, och allt under anses vara ok.

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Ducati Hyperstrada
Yes, där är kylfläkt på modellen, glömde undersöka ifall den surrade igång. Jag gör det vid nästa tur och återkommer. Tack för all hjälp hittils, lugnande besked! Om fläkten INTE snurrar, vart börjar jag då? Säkringar, kabelbrott?

Om inte tempmätaren är uppe på finns det ingen anledning att oroa sig under sådana omständigheter. 20 min krypkörning i den här värmen kan få vilken motor som helst att bli skållhet, men som sagt, så länge inte nålen är inne på det röda så är det ingen fara. Rödmarkeringen sitter ju där av en anledning, och allt under anses vara ok.

Känns betryggande! Tackar!

Last edited:

Nappe

be your self
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
ninja special med extra mos
Inte så att fläkten gick utan att du hörde det, brukar bli rätt extra varmt på benen/skrevet när den är igång om man står still/krypkör

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Min fläkt går igång vid 104°C, var lite kluven i början då CB1000R gick betydligt svalare men VFR´en ska beviserligen gå varmare och kylarna sitter iofs på sidan istället. På Gotland Ring var 110° det högsta jag notera men stirrade inte alltför mkt på instrumenten.

Roeters

Gammelfazern rullar än
Gick med
19 Jun 2009
Hoj
1988, Yamaha FZR 1000 - 1999, Yamaha Dragstar 1100
Fläkten kickar igång precis under rödmarkeringen, det som fixades från 88 -> 89 var bland annat kylsystemet mer liter i det från 89 och framåt än generation 1 (Genesis).
Men håller med kan bli lite varmt i skrevet om det går långsamt men inget och oroa sig över.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping