ont i handflatorna?

JagGillarFart

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2010
Hoj
kawasaki zx6r - 98, kawasaki er-5 - 03(till salu)
Hyrde en cbr600rr i ett par dagar, hade aldrig kört en "riktigt" sporthoj tidigare så vill prova.... jävligt skoj men ganska mkt obekvämare, dock antar jag att min kroppshållning inte är optimal/ovan vid sporthojskörning, därav mitt problem.

Jag får ont i handflatorna när jag kör, aldrig i handlederna och inget speciellt i ryggen, men just handflatorna brukar ömma rejält.
Vad beror det på? kramar jag handtagen för hårt? Har jag ömtåliga kvinnohänder eller får ni andra också ont?

Solhagaracing4

Vifferist
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
2001 Honda VFR800fi
kan vara så att det är mera framåtlutning på den gentemot er6an så man lägger mer vikt på händerna.
Hade lite sånt i början med när jag bytte från en gsx400 där jag satt rakt mot min vfr där det är mera framåtlutning.
Det försvinner efter ett tag

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Jaaa då vet vi vad du har gjort väldigt lite av :banana
Rekommenderar att du tar det i egna händer nu under vinter tider och arbetar hårt med flatorna.
Sen till nästa säsong gör dom inte lika ont längre :tuttar

JagGillarFart

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2010
Hoj
kan vara så att det är mera framåtlutning på den gentemot er6an så man lägger mer vikt på händerna.
Hade lite sånt i början med när jag bytte från en gsx400 där jag satt rakt mot min vfr där det är mera framåtlutning.
Det försvinner efter ett tag

Jo antar att det är så, just nu är det ibland riktigt jobbigt så jag måste stana ett tag och vila händerna, fett störande:p Men men får hoppas man vänjer sig för sporthoj vill jag fortsätta köra känner jag=)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Håll upp kroppen genom att knipa runt tanken men benen istället för att lägga tyngden på styret. Bättre för händerna och du stör inte hojen lika mycket.

JagGillarFart

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2010
Hoj
Jaaa då vet vi vad du har gjort väldigt lite av :banana
Rekommenderar att du tar det i egna händer nu under vinter tider och arbetar hårt med flatorna.
Sen till nästa säsong gör dom inte lika ont längre :tuttar

Hehe jo fan kan nog stämma det där, jag bor ju i Thailand så det blir ju inte att man "dejtar" Lena Handén så mkt som man kanske borde för att få starka handflator, utan grovjobbet sköts oftast av en andra part:p

Ang. säsongen, jag bor i thailand som sagt...säsong året om=)

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Hehe jo fan kan nog stämma det där, jag bor ju i Thailand så det blir ju inte att man "dejtar" Lena Handén så mkt som man kanske borde för att få starka handflator, utan grovjobbet sköts oftast av en andra part:p

Ang. säsongen, jag bor i thailand som sagt...säsong året om=)

Ja se där va det gör för dig. Lika bra att åka tillbaks till svea rike och bli grå och dyster som alla andra som inte kan köra hoj.

Men du fick råd tidigare. Slappna av också är ett råd.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Håll upp kroppen genom att knipa runt tanken men benen istället för att lägga tyngden på styret. Bättre för händerna och du stör inte hojen lika mycket.

Sade han som kör en Speed Triple :D
Går ju under en begränsad tid men sen är man ju helt slut i kistan/ryggen.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Man ska belasta styret så lite som möjligt, överkroppen ska hållas upp av bukmuskulaturen genom att ta stöd mot tanken med benen, inte genom att hänga på styret. Hänger man hela överkroppen på styret så stör man motorcykeln genom att belasta gaffeln i onödan och inte tillåta hojen att röra sig som den själv vill.

Att du får ont i händerna är alltså ett tecken på att du sitter fel när du kör.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Man ska belasta styret så lite som möjligt, överkroppen ska hållas upp av bukmuskulaturen genom att ta stöd mot tanken med benen, inte genom att hänga på styret. Hänger man hela överkroppen på styret så stör man motorcykeln genom att belasta gaffeln i onödan och inte tillåta hojen att röra sig som den själv vill.

Att du får ont i händerna är alltså ett tecken på att du sitter fel när du kör.

Har ingen aning om detta redan är prövat men, skulle man kunna sätta ett brett kardborreband på tanken och motsvarande på knänans insida på stället? Det borde ju avlasta en del i alla fall. Tror minsann att jag ska prova kommande säsong oavsett om det finns redan eller ej.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Har ingen aning om detta redan är prövat men, skulle man kunna sätta ett brett kardborreband på tanken och motsvarande på knänans insida på stället? Det borde ju avlasta en del i alla fall. Tror minsann att jag ska prova kommande säsong oavsett om det finns redan eller ej.

Eller en krok på ryggen som man kan fästa i cutsen? :näsblod

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Problemet är garanterat att du kör "för sakta". Varför ha sporthoj på thailand, man vill ju inte köra runt fort där heller i flip flops o shorts... köp en scooter ffs, du kan nog få brudar ändå ska du se.

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Sade han som kör en Speed Triple :D
Går ju under en begränsad tid men sen är man ju helt slut i kistan/ryggen.

ser du ut som på avataren förstår jag att du blir helt slut i ryggen/kistan... GYM is da shit(ska själv bege mig dit för att få lite ordning) :D

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
jag tänkte faktiskt fråga en sak angående detta.
Vad bör man träna upp inför säsongstarten??
Jag är nybörjare och förlitar mej nu på att kalaskulan håller uppe kroppen men tänkte ändra det till sommaren :p

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024