Ont i nacke/rygg efter åkning

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Hej, i slutet på förra säsongen var jag i Norge och körde i tre dagar. Efter den turen, så hade jag så ont i nacken/ryggen att jag knappt kunde böjja på mig normalt.

Saken är att det känns som all smärta koncentreras på en rund punkt, ca 1cm stor, i mellan skulderbladen precis innan halsen startar om man säger så...

Idag var jag ute på en långtur och smärtan kom såklart tillbaka. Hur skall jag träna bort detta förutom att justera sittställningen???

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Intressant, vill också höra tips. Har svårt att klara mer än 1-1,5 timmar i sträck. Har börjat mer eller mindre börjat parkera pungen, ursäkta franska, på tanken för att komma upp lite vid längre turer.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Prata med en sjukgymnast och be att få tips på stretch-/rörelse-/styrkeövningar för nacken/skuldrorna.
Alternativt köp en lättare hjälm eller högre styre...

För min egen del är det bensintanken som är begränsningen, inte kroppen. :)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Att sitta med framåtlutad kropp och dra tillbaka nacken må vara ergonomiskt riktigt på en sporthoj men är inte helt optimalt anatomiskt sett.Träning om man lider av rygg och nackvärk är ett sätt att få bukt med problemet.Om inte heller detta hjälper utan man anser att problemen är för stora samt bestående för lång tid mellan körningarna är ett annat hojval att föredra.

Last edited:

Sodan

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2009
Hoj
Triumph Sprint 1050 GT 2012
Vad är det för hoj?
Körde Paris-Stockholm 22h med endast tankstopp förra sommaren. Inte ont någonstans

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera
Slappna av och håll er uppe med underkroppen, du ska inte lägga någon tyngd på styret. Jag sitter också nära tanken, bara någon cm från tanken, gör riktigt ont ibland. Enda sättet för mig att få en avslappnad körställning. Sitter nästan i full tuck just för att inte belasta styret.

Du ska kunna luta dig framåt och bara låta armarna hänga från styret med lite böj i armvecket. De första turerna kommer göra ont då belastningen från nacken/armarna flyttat sig till ryggen. Smärtan kommer gå över efter ett tag när ryggen blivit starkare.

maister

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2012
Hoj
Aprilia tuono v4 1100 -16
Hade också problem med liknande symptom förra året när jag började köra, man orkade typ inte köra mer än 40 min åt gången:p Men har gymmat mycket nu det senaste, kört mycket rygg å axlar osv och det känns inte alls så längre, å sen att man blir trött efter 2-3 timmar i sträck om man nu kör det, så är det väl bara normalt? =P

Rekommenderar gymträning för att stärka upp rygg å övrig muskulatur!! :)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
berodde säkert på att du utsatt nacke/rygg för drag(ja vind). det är viktigt att klä sig ordentligt när man åker hoj. man kan jämföra det med att vara ute i väldigt tunna kläder en riktigt kall dag. då kan man bli ordentligt sjuk efteråt. Gäller att förebygga. Helst på rätt sätt :tummenupp

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
ett mer seriöst tips är att skaffa touringhoj alt streetfighter cykel så slipper du sitta som ett cp(ta det inte bokstavligt jämställt sjukdomen, inte så jag menar iaf) och köra x antal mil. Ett annat hett tips är att du börjar gå på gym o stärka upp kroppen rent generellt. är aldrig fel.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Slappna av och håll er uppe med underkroppen, du ska inte lägga någon tyngd på styret.
Det där jobbar jag på! Hittills tycker jag mig märkt att antingen motorväg, då luftmotståndet hjälper till att bära upp överkroppen, eller kurviga vägar, då man är mer aktiv och inte sitter så still, gör det lättare att vara lös och ledig i armar och överkropp. Körde hem via Eksjö-Vimmerby-Linköping nyligen, vilket var i stort sett 15 mil raksträcka och milda böjar i 90. Vackert, men aj aj rygg och nacke av enformigheten.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där jobbar jag på! Hittills tycker jag mig märkt att antingen motorväg, då luftmotståndet hjälper till att bära upp överkroppen, eller kurviga vägar, då man är mer aktiv och inte sitter så still, gör det lättare att vara lös och ledig i armar och överkropp. Körde hem via Eksjö-Vimmerby-Linköping nyligen, vilket var i stort sett 15 mil raksträcka och milda böjar i 90. Vackert, men aj aj rygg och nacke av enformigheten.

Ja, att bara tuffa på i 90 på raka vägar är rena döden, muskler och arsle börjar ömma.

Men rent allmänt så löser sig problem med värk som beskrivits i tråden ofta med träning. Det är muskler som inte är vana vid ansträninging som skriker i ren panik skulle jag tro.

Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Jag har problem med ryggen sedan innan. Har börjat träna och satsat på hoj med upprätt körställning, även höjt styret. Tycker det har hjälpt mycket.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Träning. -buk och ryggmuskler
Sitt inte med raka armar, de skall vara lätt böjda.
Gå till en kiropraktor eller naprapat, du kanske har en låsning mellan några kotor. ´Det kan orsaka kramp och smärta.

crev

Medlem
Gick med
2 Nov 2012
Hoj
Trampcykel numera

Går alltid att lägga upp vänsterarmen på tanken, sedan är det bara att luta över och låta armen stödja upp kroppen. Går också att sitta lite snett med bara handen på gasen och vänsterarmen vilandes på knäet. Testa dig fram och se vad som är bekvämt. Sitta med båda händerna på styret i flera timmar förstår jag inte, kör du bil på samma sätt?

Lär dig att inte hålla i styret när du gasar, jag glider tillbaka till passagerarsadeln och låter armarna vara avslappnade, detta är viktigt när det inte finns någon styrdämpare som kan rädda dig från dålig teknik. Kolla på MotoGP, titta hur de sitter på hojen. De har korrekt körställning, alltid framåtlutat med armar som är avslappnade med full rörlighet.

Hur mycket rörlighet har du med raka armar? Svar: ingen alls.

Ni som har ont i ryggen, börja cykla? Varför träna alla muskler när man bara behöver träna de som behövs till hojkörning? :D

HojBruden

Glad
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Blajd
Viktigaste punkten för att sitta bekvämt, framför allt på sporthoj, tycker jag är att se till att fotens tådel ligger på fotpinnen. Då används lårmusklerna aktivt för att stabilisera kroppen. Svanskotan flyttas sedan fram på sadeln så långt det går för att svanken ska bli rund och stabil och överkroppen avlastad. Med den körställningen kan iaf jag köra slut på en hel tank på rak väg i valfri laglig fart utan värre problem än total uttråkning. Fireblajden har dessutom högre fotpinnar och sadelstoppningen ersatt med en bit sittunderlag.

För att ytterligare förbättra förutsättningarna med träning som du tänker, skulle jag tro att det bästa är att stärka magen. Att du får ont där du får tänker jag måste bero antingen på en låsning i ryggen (som någon sagt, kolla med kiropraktorn) eller att du sitter tokigt och belastar fel ställen på kroppen.

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
gå till en akupunktur healer för att du har säkert en muskel som knorrat ihop sig alt. köp en spikmatta så blir du som en ny person efter det!

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0