Ont i nacken när man kör ?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag får ont i nacken när jag är ute och kör. Det kommer krypande redan efter typ 10 mil och strålar ner mot trapezius. Försöker ändra körställning emellanåt och hålla mer avslappnat i styret men det är hjäper inte. När jag kör mer aktivt och snabbare så kommer inte besvären lika fort men det funkar ju inte inte att köra så jämt eller överallt. Det vore så skönt att slippa kliva av så ofta och vila nacken.

Någon som har nåt tips vad man kan göra :confused:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Eller så köper man en bekvämare hoj med mer upprätt sittställning. Men det går säkert också att justera den befintliga hojen så att man sitter mer upprätt. Tips på hur man går tillväga kommer säkert av andra.

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Hoj
CRF250
Ryggskyddet som trycker uppåt mot nacken? Eller hjälmen som tar i puckeln?

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag nästan bott på gymet så det kanske är överträning :tungan
Hade samma problem dock när man körde moppe som yngre, Dock försvann det av sig själv vad jag minns så gjorde jag inget åt saken. Pröva med lättare hjälm?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ryggskyddet som trycker uppåt mot nacken?

Jag har råkat ut för det när jag lånade ett ryggskydd. Det var Dainese västen, som gled upp när man drog på sig skinnstället. Var tvången att få hjälp att dra ner det för att det skulle komma i rätt position. Men det är en sådan sak man märker själv. En annan sak som man kan få ont av är om man har en hård ryggsäck och puckel på skinnstället. Jag hade en Boblbee Megalopolis och fick otroligt ont i nacken när jag använde den. Därav rekommenderar jag inte den ryggsäcken för de som har raceställ med puckel. Ändå är min puckel inte särskilt stor, men det är tillräckligt för att det ska ge negativ effekt. I synnerhet på en hoj med så pass extrem sittställning som en 748. Men man blir öm i kroppen även utan fel sittande ryggskydd och hårda ryggsäckar. Det är bara att gilla läget. Inte ovanligt att man känner sig helt mörbultad om man varit ute och kört ett par timmar landsväg eller varit på någon bandag. Kör man inte regelbundet vänjer sig kroppen inte riktigt. Det är som med skidåkning. Man känner att man aktiverat muskler som inte varit igång på länge om man bara åker en vecka eller så per vinter - även om man tränar regelbundet.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inte så du spänner dig överdrivet..
vad händer om du slappnar av lite.. ner med huvudet lite och upp med ögonen lite istället..
jag fick alltid så i början av min körning men de lättade eft nån vecka.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Tack för era synpunkter. Jag har funderat på att justera hojen men det verkar göra så lite skillnad om man nu inte byter ut massa saker. Kör bara med ryggskyddet på bana och när jag kör med min svåger, ja jag vet, det är urkorkat men det blir så trångt med det på. Hjälmen är gammal så det är snart ändå dags att byta. Tack för tipset om nackskyddet Ankan, sånt skall jag kolla på.

Storfot: Du har faktiskt rätt, inte fan tränar jag nacken, nu får den ju rätt mycket stimulans ändå men du har en poäng. Vi har faktiskt en läderluva på gymet med krokar där man kan hänga på vikter, jag har aldrig sett någon använda den. Jag skall bli den förste.

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Gå till en sjukgymnast och kolla upp det. Hände mig med efter att kört tungt på liggande tricepspress. Jag kommer inte ihåg vad hon sa att det va men ett besök kostar en fjuttig hundring ungefär

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag får ont i nacke, höger höft och höger knä när jag kör längre sträckor än 10 mil med min hoj. Styrketränar/löptränar nästan regelbundet (på sommarn iaf) men känns som inget hjälper. Nu har jag tom köpt en ninja-stretch för att bli vigare kring hoft/ben men än så länge är det max 10mil landsväg/1 bandag innan höft/knä pajar och det känns som det sitter 6 stycken bordsknivar i knät.
Hur lång är du? Jag tror att generellt en sporthoj inte passar så bra för oss längre. (jag e 189cm)

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
inte så du spänner dig överdrivet..
vad händer om du slappnar av lite.. ner med huvudet lite och upp med ögonen lite istället..
jag fick alltid så i början av min körning men de lättade eft nån vecka.

MrC

\,,/(O_O)\,,/
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Moped
Kiropraktor samt träna nacken med lätta vikter, (annars får man kramp o ser ut som ett mongo) Det är beprövat :crash
Men läderhuvan samt träna framsidan "liggandes på rygg & ha en vikt på pannan" o trycka upp vikten i luften.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det finns väldigt många muskler kring nacke, övre rygg och axlar som har ett finger med i spelet och hur man tränar dessa är allt annat än självklart. Mitt råd är att boka några pass med en personlig tränare. Det kommer vara sååå värt pengarna, talar av egen erfarenhet. Av din beskrivning så låter det som att dina värk kommer att vara puts väck efter rätt sorts träning, anpassad efter dina fysiska förutsättningar.

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Utan att vara läkare skulle jag säga att du får nackbesvären pga att du håller upp huvudet när du tittar framåt. Om du nu ska byta hjälm kanske du kan hitta någon med större visiröppning men jag skulle säga att ett försök till ändrad körställning skulle hjälpa dig bättre. Grenen närmre tanken får dig att sitta mer upprätt och därmed får du även en bätte vinkel på nacken.
Men som sagt, jag är ingen läkare.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag har lite samma bekymmer men inte så illa som du verkar det som och jag har noterat att skinnstället verkar spela in lite. Har jag ryggsäck blir det jobbigare.
Jag har ett Halvarsson av okänd modell och kragen går emot hjälmen så jag ska rita lite och ta en tripp till skomakaren.
Om jag tar av mig stället efter en tur och direCkt tar en sväng i jeans & t-shirt plus hjälm är besvären helt borta.

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Byt ut din hjälm från lidl som väger 15kg mot något lättare :)

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Ett hett tips är att se till att du har något kring halsen (halsduk, krage, scarf, mm) för att få bort det värsta luftdraget då många får ont i nacken just pga det. Har inget med styrkan i nacken att göra.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...