Open pitch - Förebygga skador & dödsfall för oss motorcyklister

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Vi alla har/ eller känner någon som åkt omkull - därav min OPEN PITCH
Som tur är resulterar endast 2% av motorcykelolyckorna i dödsfall (så vi har oddsen på vår sida trots allt) men 98% skadas.
Jag har lösningar som fungerar och kan skydda oss när det väl gäller - men jag behöver ditt stöd!

Här kommer min pitch till alla motorcyklister som vill skapa en säkrare värld för oss hojåkare!
Är du intresserad av att bidra, maila mig på moses@mocycle.com eller skicka ett mess här i forumet, kan skicka pitchdecket till dig i så fall.

 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Man tittar på seriösa motorcykelolyckor som resulterar i dödsfall eller skador...hur många som hamnar i olyckor och som undkommer utan skador rapporteras inte till sjukhus eller myndighet...bra fråga, hur ser den statistiken ut egentligen, måste vara ett stork mörkertal
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man tittar på seriösa motorcykelolyckor som resulterar i dödsfall eller skador...hur många som hamnar i olyckor och som undkommer utan skador rapporteras inte till sjukhus eller myndighet...bra fråga, hur ser den statistiken ut egentligen, måste vara ett stork mörkertal
Försäkringsbolagen borde kunna fylla i stora delar av den statistiken tänker jag?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Man tittar på seriösa motorcykelolyckor som resulterar i dödsfall eller skador...hur många som hamnar i olyckor och som undkommer utan skador rapporteras inte till sjukhus eller myndighet...bra fråga, hur ser den statistiken ut egentligen, måste vara ett stork mörkertal
Så om man bara räknar olyckor där folk dör eller skadas så skadas 98%?

Jag tog fram statistik med fokus på olyckor där ingen gjort sig illa, där visade det sig vara 0% skadade. Därmed borde skyddsutrustning generellt vara onödigt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som om man inte kan skada sig för att man har kinajeans med luft i?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Så om man bara räknar olyckor där folk dör eller skadas så skadas 98%?

Jag tog fram statistik med fokus på olyckor där ingen gjort sig illa, där visade det sig vara 0% skadade. Därmed borde skyddsutrustning generellt vara onödigt?
Det kan ju ha med statistik att göra, du vet lögn-förbannad lögn-statistik.
Exempel ishockey, skott på mål:
Vad räknas som skott på mål?
• Skott som går i mål ska räknas.
• Skott som målvakten räddar som annars skulle gått i mål ska bokföras som skott.
• Skott i stolpen eller ribban räknas inte som skott
• Tar målvakten en puck som tydligt går bredvid eller över målet ska detta inte bokföras som skott
• Räddar en spelare ett skottska detta inte bokföras i skottstatistiken.

Detta är logiskt ur vissa hänseenden, t.ex. om man vill ta reda på hur duktig en målvakt är. Men ett lag som satt 2000 skott i stolpen under en match men inget annat har enligt definitionen ovan inte skjutet ett enda skott på mål.

Ja jag gick ännu längre från ämnet men tänkte vi kanske ska lugna oss lite med hur man gör statistik i just den här tråden. Nu kryper jag tillbaka till min sten igen
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vi alla har/ eller känner någon som åkt omkull - därav min OPEN PITCH
Som tur är resulterar endast 2% av motorcykelolyckorna i dödsfall (så vi har oddsen på vår sida trots allt) men 98% skadas.
Jag har lösningar som fungerar och kan skydda oss när det väl gäller - men jag behöver ditt stöd!

Här kommer min pitch till alla motorcyklister som vill skapa en säkrare värld för oss hojåkare!
Är du intresserad av att bidra, maila mig på moses@mocycle.com eller skicka ett mess här i forumet, kan skicka pitchdecket till dig i så fall.


Har du inte redan haft finansiering för dessa airbagkläder en gång?
 

moses_

Medlem
Gick med
18 Jun 2014
Ort
Gtbg
Hoj
Egenbygge
Wow ingen här i forumet verkar vilja förebygga skador eller dödsfall!?
Har du några ideer på hur vi kan skapa en säkrare miljö för oss motorcyklister?
Om inte! låt mig göra jobbet och pusha mig vidare i mitt arbete istället för att tracka ner på mig, på produkten, på allt du kan komma på att kommentera för kommenterandets skull.

- Istället för att tracka ner och säga "kinajeans" i din ignorans (jeansen tillverkas i Italien, Airbagen i Frankrike och denim tyget i Spanien) så supporta.
De FLESTA här i forumet kör i Kevlar jeans från Pakistan (titta i dina Kevlar jeans) - det är standard idag.

- Istället för att påpeka att engelska ord och svenska ord blandas i en mening, påpeka något som kan skapa en säkrare värld.

- Istället för att skriva att skyddsutrustning är onödig (vilket du egentligen inte tycker) så kom med vad du tror hade funkat för dig. Om inte skyddskläder vad kan då förebygga skador?

- Istället för att dra upp hocket statistik i tråden!? kom med ett bättre förslag på hur vi kan få koll på hur många som skadas och omkommer.

- Tack, @Coola Ola för tipset om försäkringsbolag, visst skadas hojen även om föraren förblir oskadd.

- Tack, @zoda för att du gillar inlägget. Följ Zoda's exempel, det är det minsta du kan göra som tittar in i den här tråden. Det är support!

- Tack, @Wiseguy för att även du gillar inlägget, du lever upp till ditt namn!

Det finns flertalet trådar här i forumet som handlar om dödsfall, skador, krockar... men inte en enda tråd som handlar om lösningar på problemet. Låt oss försöka lösa problemet från så många perspektiv som möjligt... för ingen kommer lösa det om inte vi gör det TILLSAMMANS, ingen bryr sig om oss motorcyklister förutom vi själva.
 
Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Har ni några ideer på hur vi kan undvika skador och dödsfall?
Ja, minska hastigheten och öka uppmärksamheten. Det vanliga tjatet antar jag. Ingen fara. Det svala intresset beror nog mest på att man sett ett antal dessa "open pitch" här redan, och så visar det sig att det finns motsvarande grejer på marknaden som funkar på samma, eller liknande sätt.

Jag tror din avsikt är bra, men dessa 'pitchar' att samla in stålar har blivit lite tjatiga. Det finns ett stort utbud av olika alternativa skyddsåtgärder redan, att kickstarta nåt som liknar nåt annat blir således inte lika spännande.

Själv använder jag sällan mer skydd än hjälm och handskar ute på vägarna. Istället idkar jag en försiktighet som någon här på Sporthoj tipsade om för ett par år sen; "Kör som om alla andra vill döda dig... ", dvs dom dagar jag inte frivilligt kör i skogen som en självmordsdåre, då jag har i princip hela 'kittet' på mig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Wow ingen här i forumet vill hjälpa motorcyklister från skador eller dödsfall.
Ni bara sitter hemma och kommenterar allt förutom det viktiga.
Har ni några ideer på hur vi kan undvika skador och dödsfall? eller kan ni bara snacka skit?
www.svmc.se

Det handlar främst om att UTBILDA mc-förare så att de undviker farliga situationer och i övrigt hanterar risk med omdöme.

Sedan tillkommer utrustning som ABS - som faktiskt kan rädda dig från att bromsa omkull där du ändå missbedömt underlaget/inte hunnit tänka/etc.

Om olyckan är framme så är människor mjuka medan omgivningen kan vara hård, vass eller rentav rörlig i motsatt riktning. Där har vi skyddskläder som klarar kasning på asfalt, vi har hjälm, ryggskydd, stövlar, kanske nackskydd och definitivt handskar.
På senare år har airbagvästar slagit igenom då de på ett ganska enkelt vis skyddar våra inre organ (OCH ofta nacken samt höftben) vid en eventuell olycka.

Om man nu vill sälja på kollektivet uppblåsbara brallor så bör man först av allt fundera på vad som händer när man sitter på hojen och de löser ut. Med en väst händer... ingenting.
Det andra man bör fundera på är vilka olyckor de avser skydda emot och om de kanske rentav bidrar till värre skador än om man var utan? Går de att använda under sina vanliga skyddskläder? Måste man ha "jeans"? Många föredrar nog att åka i kläder med erkänt bra kvalitet oavsett om det handlar om skinnställ eller textilvarianter. Osv osv osv.

Alla initiativ till att förbättra säkerheten för motorcyklister är bra. Alla produkter är därmed inte med självklarhet bra.

Jag föreslår helt ödmjukt att dina ambitioner att förbättra säkerheten för motorcyklister kanske borde riktas in på att hitta ett skydd som förhindrar att motorcyklisten strimlas av de vajerräcken som besudlar 2-1 vägar i Sverige.

Jag vågar påstå att många av oss skulle köpa ett sådant skydd, även om det kostade en slant.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
De här jeansen som varit lite av en följetong på forumet, finns det någon/några ”liveupplevelser” av dem?

Jag menar om någon som köpt har behövt utvärdera funktionen på riktigt? Alltså, har någon som köpt dessa jeans vurpat på ett sånt sätt att funktionen aktiverats och vad blev utgången?

Om det finns någon på forumet som kan uttala sig så är jag nyfiken.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Wow ingen här i forumet vill hjälpa motorcyklister från skador eller dödsfall.
Ni bara sitter hemma och kommenterar allt förutom det viktiga.
Har ni några ideer på hur vi kan undvika skador och dödsfall? eller kan ni bara snacka skit?
Att angripa och skuldbelägga potentiella investerare när de ställer frågor tyder på en brist på mognad som gör det mindre intressant att investera då det beteendet antagligen återkommer i andra situationer, det kan vara värt att tänka på när du interagerar med andra. Du själv är reklampelaren för företaget.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Wow ingen här i forumet vill hjälpa motorcyklister från skador eller dödsfall.
Ni bara sitter hemma och kommenterar allt förutom det viktiga.
Har ni några ideer på hur vi kan undvika skador och dödsfall? eller kan ni bara snacka skit?

Ytterborn, är det du...?

Du lyckas inte entusiasmera oss som verkligen kör, och då skall du lacka ur och kasta glåpord?
Klurig strategi.

En svensk handlare som säljer 100.000 par Kevlarjeans årligen nämns i reklamfilmen. Det låter fantastiskt!
Vem kan det vara? Jag kommer inte på någon med sådan volym på rak arm - men jag är inte så intresserad av jeans i någon form så jag har säkert missat något.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Jag har gått och blivit sugen på att köpa ett par jeans att kunna åka i när man bara ska till jobbet eller affären (5-6 km enkel resa) och då ska det ju gärna vara jeans som både ser vettiga ut och som är sköna nog att ha under arbetsdagen med. Jag har aldrig testat kevlarjeans så jag har inte nån susning om hur de känns att ha på sig.

Däremot har jag varit skeptisk mot både hövding som cykelhjälm och airbag-jeans/västar då en oturlig utlösning (fnissfniss) gör att grejerna måste servas innan man kan använda dem igen. Vad jag förstår när det gäller jeans så sitter de med ett snöra som rycks bort när man trillar och löses ut så. Jag hade garanterat glömt det snöret och poff, så hade jag löst ut airbagen när jag hoppar av och fått lov att fixa innan dessa blir funktionsdugliga igen. Det är för mig ett stort hinder.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ytterborn, är det du...?

Du lyckas inte entusiasmera oss som verkligen kör, och då skall du lacka ur och kasta glåpord?
Klurig strategi.

En svensk handlare som säljer 100.000 par Kevlarjeans årligen nämns i reklamfilmen. Det låter fantastiskt!
Vem kan det vara? Jag kommer inte på någon med sådan volym på rak arm - men jag är inte så intresserad av jeans i någon form så jag har säkert missat något.


Enligt Vägtrafikregistret fanns den 30 juni 2022 fanns 334 685 motorcyklar i trafik som ägdes av 264 009 personer.

I genomsnitt köper en svensk motorcyklist alltså nya kevlarjeans var annat, vart tredje år ungefär.
Samtidigt som många motorcyklister väljer helt andra skyddsplagg så kan undrar jag om vissa kanske köper flera par om året?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag som investerare undrar vad den förväntade utvecklingen på företaget är? Hur mycket kan det växa? Hur stor är marknaden ni vill slå er in på, och hur stor andel planerar ni att ta av den marknaden? Vad har ni för mer produkter under forskning? Vad erbjuder det här företaget som andra etablerade och vinstgivande företag inom området inte erbjuder? Vad hindrar etablerade aktörer att skapa liknande produkter om er visar sig ta andelar av marknaden? Varför måste jag logga in på sidan för att ta del av investeringsinformation? Vad ÄR den finansiella informationen?

Som motorcyklist undrar jag vad det statistiska underlaget för den ökade säkerheten i de här brallorna är gentemot ett par vanliga kevlarjeans av hög kvalité. Har det sålts tillräckligt av produkten för att det ens ska finnas ett statistiskt underlag som stöjder att de ger ett bättre skydd?
Skyddar inte dessa jeans sämre än vanliga kevlarjeans om man välter och de inte utlöser för att man inte lämnar motorcyckeln? Stabiliserar produkten höftbenet tillräckligt för att hindra att höftbenet bryts? Om inte så verkar de bara skydda lårbenet utöver det skydd jag får från ett par vanliga kevlarjeans. Jag har ramlat av hojen några gånger, oftast för att jag gjort något dumt, och två gånger har jag skadat något. Ingen av de gångerna hade de här brallorna gjort någon skillnad alls.

Så, kort sagt: Vad och var är datan?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Jag har gått och blivit sugen på att köpa ett par jeans att kunna åka i när man bara ska till jobbet eller affären (5-6 km enkel resa) och då ska det ju gärna vara jeans som både ser vettiga ut och som är sköna nog att ha under arbetsdagen med. Jag har aldrig testat kevlarjeans så jag har inte nån susning om hur de känns att ha på sig.

Däremot har jag varit skeptisk mot både hövding som cykelhjälm och airbag-jeans/västar då en oturlig utlösning (fnissfniss) gör att grejerna måste servas innan man kan använda dem igen. Vad jag förstår när det gäller jeans så sitter de med ett snöra som rycks bort när man trillar och löses ut så. Jag hade garanterat glömt det snöret och poff, så hade jag löst ut airbagen när jag hoppar av och fått lov att fixa innan dessa blir funktionsdugliga igen. Det är för mig ett stort hinder.
MC - airbag västar är i allmänhet en bra sak, och lite svår att jämföra med en uppblåsbar cykelhjälm som ersätter en fullgod bevisat fungerande sak (vanlig cykelhjälm). Airbagvästar är så bra att de blir obligatoriska i racing tex. Ingen i Tour de France skulle väl köra med en Hövding?

Airbagväst är nog den största tekniska säkerhetsförbättringen sedan ABS för oss på hoj. Men med det sagt är den ju inte perfekt.

Jag tycker F9 Ryan bedömde Mo’cycle jeansen vettigt:

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ytterborn, är det du...?

Du lyckas inte entusiasmera oss som verkligen kör, och då skall du lacka ur och kasta glåpord?
Klurig strategi.

En svensk handlare som säljer 100.000 par Kevlarjeans årligen nämns i reklamfilmen. Det låter fantastiskt!
Vem kan det vara? Jag kommer inte på någon med sådan volym på rak arm - men jag är inte så intresserad av jeans i någon form så jag har säkert missat något.

Stor diskrepans mellan vad draknästets drakar anser bolaget vara värt och grundarna.

 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top