Open source GPS-kartor - Garmin......

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag har haft rackarns dålig koll på GPS-kartor över lag och mest använt Garmins egna kartor. Europa-kartan följde med när vi köpte GPS:erna och vi köpte den nya kartan över Ryssland när den kom i våras innan vi drog iväg till Mongoliet. Och väl i Mongoliet fick vi en open source-kara över Mongoliet av en polare. Den var riktigt bra och hjälpte oss en hel del. Fick ett länktips av en polare tidigare idag just vad det gäller open source-kartor:

http://garmin.openstreetmap.nl/

Antingen väljer man ett land i drop-down menyerna eller så klickar man i "Enable manual tile selection" och väljer dom områden som man behöver karta till och sen fyller man i e-postadress och klickar "Build my map". Kartan som skapas är helt kompatibel med MapSource-programmet och beroende lite på vilken GPS-modell man har så kör man ner kartan till ett kort eller direkt till GPS:en. Garmin är säkert inte helt lyckliga över open source-kartor men det funkar, dom finns och är riktigt bra och det finns ingenting olagligt över huvudet taget med detta. Hur som. Bra länk. Fast ni har väl säkert redan full koll på det här med open source redan och att det bara är jag som är sen..... :va ;)

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Ja, Hellman har kastad sin reflexväst och bytt bort sin turist-BMW till en helvetesmaskin a´la BMW s1000rr. Ska bomba bulten nu med extremt beteende. :cdevil

Edit: Flåt, försökte vara rolig...
Edit2: tack för länken Hell.

Ha ha ha! :D

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Har TS bytt namn!?

Jepp. Gjorde misstaget att uttala min åsikt om att köra "extremt" fort i fartdåretrådarna och gör man det så är det tydligen ok för andra att ägna sig åt personliga påhopp, name calling och skit. Och helt plötsligt kändes det jävligt olustigt att figurera här under mitt eget personnamn. Även en klubbmoderator brakade ur men det lär inte hända igen. Han har fått några tillsägningar från högre ort. Men jag bestämde mig för att inte skriva här under mitt eget personnamn längre. Olustigt. Det här forumet funkar inte som andra forum.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Fan detta hade jag ju behövt innan min semester.

Då hade man kanske kunnat hitta några guldkorn även i Slovenien.

Nu hade jag bara en (1) väg på min gps karta. Och inte stämde den riktigt heller :p

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Fan detta hade jag ju behövt innan min semester.

Då hade man kanske kunnat hitta några guldkorn även i Slovenien.

Nu hade jag bara en (1) väg på min gps karta. Och inte stämde den riktigt heller :p

Funkar riktigt bra faktiskt! Över all förväntan. Och man kan lägga upp egna geotaggar, rutter och favvo-landmarks. Jag blev glatt överraskad! :tummenupp

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Hoj
japp
En liten fråga till Hell ang GPSér..nåt han verkar ha koll på.

Har skaffat en Zumo 660 men tycker att Basecamp verkar vara sisådär att jobba med, finns det nåt annat program man kan använda för att göra rutter och planera resa framför datorn och sedan flytta över till GPSén? Och gärna ett som passar till mac?

Tack på förhand.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
En liten fråga till Hell ang GPSér..nåt han verkar ha koll på.

Har skaffat en Zumo 660 men tycker att Basecamp verkar vara sisådär att jobba med, finns det nåt annat program man kan använda för att göra rutter och planera resa framför datorn och sedan flytta över till GPSén? Och gärna ett som passar till mac?

Tack på förhand.

Tjenare. Jag har en 660 själv och även jag kör Mac. Det har funnits något annat program från Garmin tidigare men det verkar som att dom nu fokuserar helt på BaseCamp. Just ruttplaneringsprogram är jag tyvärr inte så himla bra på tyvärr och det mest för att jag nästan uteslutande planerar på papperskartor. Tycker att det funkar bättre och det är mer överskådligt. Jag har hållit på med BaseCamp en del och framförallt senaste versionen är inte helt kass och jag tycker nog att den funkar i stort. Men jag själv brukar planera på papperskartor och sen knappar jag in dagens destination i GPS:en och sen kör jag..... En stor orsak till detta är att det hänt lite FÖR ofta att vi planerat om under resan och tagit andra vägar än vad vi planerat innan vi drog hemifrån så jag har upplevt att jag lagt ner en massa tid helt i onödan ofta. Så nu gör jag en grovplanering på papper, kollar lite avstånd på datorn hemma och sen kör vi. Ofta träffar man på folk under resans gång eller så får man reda på något roligt när man är ute och reser och sen är man helt plötsligt någon HELT annanstans än man trodde några dagar tidigare...... :lol Så vi har under senare år minimerat planeringstiden inför resor. Åtminstone vad det gäller navigatorn..... ;)

Så gör vi. Men dom få gånger jag faktiskt använt ruttplaneringsprogram så har jag använt BaseCamp.

Allt gott.

MVH//Jan

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02
Hmm jag har inte testat detta förut.. hyur tusan får man in kartorna i GPS då ?? bara ladda ned allt till GPS eller på minneskortet lr ????

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Hmm jag har inte testat detta förut.. hyur tusan får man in kartorna i GPS då ?? bara ladda ned allt till GPS eller på minneskortet lr ????

Det beror lite på vilken GPS man har men jag laddade ner kartfilen till ett minneskort och satte i det i GPS:en (Garmin Zumo 660 i mitt fall) så fick Europakartan vara kvar i GPS:ens internminne.

Just vad det gäller min GPS så är det viktigt att skapa en mapp på datorn som om jag inte minns helt fel måste heta "GARMIN" (tror att det måste vara stora bokstäver men kan ha fel här. Ska kolla och återkommer) och sen lägger man kartfilen i den mappen och sen kopierar man över den mappen till det minneskortet man ska använda. GPS:en kommer inte hitta kartfilen om den inte ligger i en mapp med rätt namn. Andra tillverkare har säkert andra tillvägagångssätt som man måste följa. I Garmin´s fall så måste sökvägen till kartan bli rätt så då måste man döpa mappen som kartan ligger i rätt.

MVH//Jan

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...