Operation rädda 636!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
IRONIN ÄR FAN DÖD PÅ SPORTHOJ :mad: :huvet:4skrika:kulspruta

Nej nej - du är bara i byggtråden. :mattias

Och appropå det, förlåt RebeX...men...ja, du är tjej, och pojkar på SH är snela...men...byggtråd?
Det känns lite som att alla som gått omkull på bana, eller allmän väg för den delen, skulle kunna starta en byggtråd på detta tema? :confused:

"-Byta batteri" :va

Jisses, JAG skulle kunna starta en byggtråd (och jag hatar personligen att mecka mer än absolut nödvändigt)!

- Krashpuckar bak
- Krashpuckar fram
- Nytt bakljus
- Ny reghållare
- Rengjort drivpaket
- Sopat golvet i garaget
- Nya handtag (jag slet som ett djur, på riktigt!) :mad:
- Monterat snabbkoppling och laddat batteri (det är svårare än att byta, på två hojar dessutom = extrapoäng)

Jag hoppas nu att alla verkligen ser den uppenbara ironin i detta inlägg... :rodnar

PS: Beklagar benbrottet, sånt suger på riktigt! :) Och lycka till med hojen, så klart.
 

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Jag hoppas nu att alla verkligen ser den uppenbara ironin i detta inlägg... :rodnar

PS: Beklagar benbrottet, sånt suger på riktigt! :) Och lycka till med hojen, så klart.

Haha ingen fara, det är ju mest en reparationstråd, men visste inte var annars jag skulle lägga upp den:banana

IRONIN ÄR FAN DÖD PÅ SPORTHOJ :mad: :huvet:4skrika:kulspruta

Haha jo det kan jag hålla med om, men mina händer e rätt manliga faktiskt! Helt nariga och fullt me valkar, rediga meckarhänder:tummenupp:banana

Vad för diameter på glaset är det? Har en mätare över till en zx6r -00/01 som skulle kunna användas.

Det vore ju toppen! Ska genast kolla upp det!:tummenupp

Håller med frezon, allt som någonsin är hopmonterat kan även demonteras. Att silicona en plexiskiva på utsidan kommer se ut som skit.

Plexiglas eller lexan har de flesta glasmästare. Kan enkelt sågas med lövsåg/sticksåg eller om man så vill kan man köra med vinkelslip lite i taget.

Studerade den lite idag och konstaterade att den nog är ganska lätt å plocka isär, jag menar, har de skruvat ihop den kan man alltis plocka isär den! Ska ge mig på ett försök, för som sagt blir det nog snyggast!:tummenupp

Sälj de kåporna som är hela och köp ett nytt kina-kit på ebay. Kolla ebay efter resten som var trasigt och du får garanterat en hel och snygg hoj igen.

Ja det är ju plan nr 2 men vill helst få den körduglig så fort som möjligt så jag kan regbesiktiga den, sen blir det nog kina-kåpor!:D:tuttar

Jag tror, efter att ha öppnat en del plastkaviteter till andra applikationer, att det skall gå att öppna hela instrumenthuset och byta plastglaset. Det brukar kunna gå att försiktigt lirka in ett falsben, eller plektrum för den delen, mellan de plastbitar man vill ha isär och sedan jobba sig runt kanten. Det brukar lossna hyffsat enkelt och fästena som håller ihop det tar ingen skada, om man inte våldför sig som en galning vill säga, eller har glömt att avlägsna alla synliga skruvar förstås....

Funkar inte plan 1, så går jag på din plan, som numera får kallas plan 2!:yoparty
 
Last edited:

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Ser ju grymt ut med sänkningen i fram tycker jag, fast försämrar det väghållningen så äre väll onödigt.
 

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Finns ju kina kåpor som är kopior av orginalen så bes ska inte vara några problem!

Det är inte utseendet som är problemet, jag funderar på å skita i en del kåpor om jg ska va ärlig, har en polare som har en likadan hoj som jag kan låna kåpor av oxå om det behövas, men toppkåpan måste jag ju ha, så därför försöker jag laga den. Annars som sagt, köpa nya, men det är ju kul med utmaningar:D

Ser ju grymt ut med sänkningen i fram tycker jag, fast försämrar det väghållningen så äre väll onödigt.

Usch nä, tycker det ser för jävligt ut, men smaken e som baken, som tur e:D Vad gäller köregenskaperna vet jag inte hur de påverkas av sänkningen, eller om det gör någon skillnad alls när man kör på den nivån jag kör, dvs hobbykörning, men så mycket som den är sänkt skulle jag inte bli förvånad om det är anledningen till att den e kraschad från början! :D
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
5) Jag lägger på spacklet ganska tjockt. Dessutom försöker jag sprida det så att man spacklar en större yta än man behöver. Då ger det marginal att slipa lite om man tycker det behövs. Lägger man spackel på utsidan av kåporna är detta nästan ett måste, annars ser man ut som en hillbillie.

Tänkte be er om ett råd!

?

Sorry men tänker du lacka på det där så spricker det GARANTERAT igen.

Vad du gjort är att lägga en kaka bakom skadan.
Hela sprickan finns ju kvar.
Minsta lilla flex i kåpan (och hojkåpor flexar helvete) så har du en fin spricka igen i dina nylackade kåpor.
Tror inte du hinner få på dom innan detta händer.

Fram med lödkolven som ska vara varm som faen !
Svetsa sen ihop kåpan med smält plast.
Jobba från ena sidan sprickan och för över det materialet till andra sidan om sprickan med kolven.
Smält ihop materialet ordentligt på djupet då lite kladd på ytan spricker igen.

Slipa bort toppar av stelnad plast.
NU kan du ta fram glasfiberspacklet och fixa till så som du gjort på baksidan och på framsidan i den ruskigt fula svetslagningen.

Hoppas du inte tar detta som en sågning av din metod men jag vill bara hjälpa dig och undvika att du får börja om på ruta ett och blir sur satan när det pajar mitt i hojsäsongen !:tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sorry men tänker du lacka på det där så spricker det GARANTERAT igen.

Vad du gjort är att lägga en kaka bakom skadan.
Hela sprickan finns ju kvar.
Minsta lilla flex i kåpan (och hojkåpor flexar helvete) så har du en fin spricka igen i dina nylackade kåpor.
Tror inte du hinner få på dom innan detta händer.

Fram med lödkolven som ska vara varm som faen !
Svetsa sen ihop kåpan med smält plast.
Jobba från ena sidan sprickan och för över det materialet till andra sidan om sprickan med kolven.
Smält ihop materialet ordentligt på djupet då lite kladd på ytan spricker igen.

Slipa bort toppar av stelnad plast.
NU kan du ta fram glasfiberspacklet och fixa till så som du gjort på baksidan och på framsidan i den ruskigt fula svetslagningen.

Hoppas du inte tar detta som en sågning av din metod men jag vill bara hjälpa dig och undvika att du får börja om på ruta ett och blir sur satan när det pajar mitt i hojsäsongen !:tummenupp

Vad säger herr puck om att lägga ett lager glasfiberväv och epoxi (ej matta och polyester) på baksidan för att stärka upp ev. svagheter en svetsning/lödning kan innebära?
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Vad säger herr puck om att lägga ett lager glasfiberväv och epoxi (ej matta och polyester) på baksidan för att stärka upp ev. svagheter en svetsning/lödning kan innebära?

Funkar utmärkt, mycket bättre, starkare och tunnare än en kaka spackel.
Rugga upp ytar rejält innan.
En del abs-plaster är lite feta.
Epoxi är skiten.:tummenupp
 

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Funkar utmärkt, mycket bättre, starkare och tunnare än en kaka spackel.
Rugga upp ytar rejält innan.
En del abs-plaster är lite feta.
Epoxi är skiten.:tummenupp

Nu kommer du ju tro jag lackar (alltså inte lackar som i "målar" utan blir grinig) men det blir jag inte, lika bra att förtydliga det från första början:D Läste igenom det jag skrivit och det lät lite bitskt, inte meningen alltså.

Jo jag vet hur man svetsar plast, tack:tummenupp
Men det här har jag gjort tusen gånger på gamla hojjar å det har hållt i ur å skur, och överlevt flera vurpor oxå. Som sagt, de ska se "helare" (inte hela) ut till reg bes, inte mycket mer än så. Som jag skrev innan, det blir helt nya kåpor längre fram:D Vill inte lägga för mycket jobb på de här.

Tack för tipset, men det va inte just den biten jag menade att jag ville ha hjälp med heller:)

Fast vill du ta dig an dem är du mer än välkommen, du har ju gjort många snygga jobb! Jag bjuder på kaffe!:banana
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nu kommer du ju tro jag lackar (alltså inte lackar som i "målar" utan blir grinig) men det blir jag inte, lika bra att förtydliga det från första början:D Läste igenom det jag skrivit och det lät lite bitskt, inte meningen alltså.

Jo jag vet hur man svetsar plast, tack:tummenupp
Men det här har jag gjort tusen gånger på gamla hojjar å det har hållt i ur å skur, och överlevt flera vurpor oxå. Som sagt, de ska se "helare" (inte hela) ut till reg bes, inte mycket mer än så. Som jag skrev innan, det blir helt nya kåpor längre fram:D Vill inte lägga för mycket jobb på de här.

Tack för tipset, men det va inte just den biten jag menade att jag ville ha hjälp med heller:)

Fast vill du ta dig an dem är du mer än välkommen, du har ju gjort många snygga jobb! Jag bjuder på kaffe!:banana


Det förklarar ju saken !:D

Har just lackat klart 11 kåpset så jag avstår från ditt generösa erbjudande.
Upp med bilder sen när du e klar !:tummenupp
 

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Det förklarar ju saken !:D

Har just lackat klart 11 kåpset så jag avstår från ditt generösa erbjudande.
Upp med bilder sen när du e klar !:tummenupp

Ja, såg bilder i nån tråd på lite grejjor du håller på med, jävligt snyggt! Är avundsjuk på din lackbox, själv står man ute på gårdsplanen, haha, eller inne i ladan, det är på den nivån jag lackar:D Så när jag köpt nytt kåpset blir det iväg med det till någon som verkligen kan. Krashkåpor och sånt som redan e skit kan jag ge mig på men inte när det ska bli snyggt, och bara nmina egna saker, annars får man väl fan efter sig:D

Nej bara ironin som är död på sporthoj.com, sen gammalt!

Ja, folk har inget sinne för humor:va
 
Last edited:

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Idag har jag tagit en närmare koll på hastighetsmätaren.

Började med att skruva isär den och upptäckte då att plasten tyvärr är limmad och inte går att ta bort. På insidan är det ont om plats och det finns inte möjlighet att limma den inifrån. Det enda jag kan göra är nog tyvärr att limma på en ny plastskiva utifrån. En del saker är helt enkelt inte menade att va utbytbara... Men vi får väl se, det blir nog inte supersnyggt, men det är nog funtionabelt iaf!:Bugar
 

Bifogat

  • IMGP1488 (2).jpg
    IMGP1488 (2).jpg
    240.7 KB · Visningar: 55
  • IMGP1489 (2).jpg
    IMGP1489 (2).jpg
    241.4 KB · Visningar: 53
  • IMGP1490 (2).jpg
    IMGP1490 (2).jpg
    241.4 KB · Visningar: 54
  • IMGP1491.jpg
    IMGP1491.jpg
    223 KB · Visningar: 68
  • IMGP1494.jpg
    IMGP1494.jpg
    214.2 KB · Visningar: 78

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Har även lagat lite mer kåpor... Jätteskoj!

Hittade en lös liten plastbit, som tillslut hittade hem, och sen va det som vanligt tejpa, slipa, karva, tvätta och spackla!

Solen sken iaf idag, skönt att sitta ute. Tog en öl oxå när jag ändå va igång! Man får ju passa på när man är ledig och ändå inte får köra varken bil eller hoj! Nu tror jag alla sprickor är lagade. Imorgon ska jag ge mig på luftröret, byta en nippel till bromsvätskan och fylla på ny bromsvätska. Whopllidido!:yoparty
 

Bifogat

  • IMGP1511.jpg
    IMGP1511.jpg
    253 KB · Visningar: 92
  • IMGP1509.jpg
    IMGP1509.jpg
    247.3 KB · Visningar: 273
  • IMGP1507.jpg
    IMGP1507.jpg
    238 KB · Visningar: 65
  • IMGP1506.jpg
    IMGP1506.jpg
    236.7 KB · Visningar: 69
  • IMGP1504.jpg
    IMGP1504.jpg
    229.2 KB · Visningar: 66
  • IMGP1502.jpg
    IMGP1502.jpg
    232.6 KB · Visningar: 66
  • IMGP1503.jpg
    IMGP1503.jpg
    235.3 KB · Visningar: 68
  • IMGP1501.jpg
    IMGP1501.jpg
    233.4 KB · Visningar: 71

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
tjohejsan, har missat din tråd innan !

så de e såhär hon ser ut den stackaren.... hojen alltså...

kan du inte slänga in mätarhuset i ugnen så att limmet mjuknar, så får du ut glaset å kan få ett likadant tillskuret ?

har haft isär min framlampa på R6:an på de viset.... ( 3 ggr )
borde ju vara limmat ungefär lika kan man tycka....

keep it up, så e hojen ihop innan benet e läkt !!
e den startad ??
 

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
tjohejsan, har missat din tråd innan !

så de e såhär hon ser ut den stackaren.... hojen alltså...

kan du inte slänga in mätarhuset i ugnen så att limmet mjuknar, så får du ut glaset å kan få ett likadant tillskuret ?

har haft isär min framlampa på R6:an på de viset.... ( 3 ggr )
borde ju vara limmat ungefär lika kan man tycka....

keep it up, så e hojen ihop innan benet e läkt !!
e den startad ??

Japp! Här är eländet:D

Kanske man kan prova! Vad ska man ha för temperatur då?

Jajjemän, klart den är startad, och spinner som en katt gör den oxå! :banana
Tanken är ju att den ska bli klar så jagh kan få komma igång när jag får köra. Annars kommer jag ju va helt efter när jag börjar köra. Kommer jag ju inte hinna med alls:brinnerup
 

RebeX

THE Ninja
Gick med
27 May 2004
Ort
Over the hills and far away
Hoj
ZX6R 636 -04 - RebexEdition
Idag har jag pillat en massa! Har fått hjälp av min kompis Mr K här på forumet. Alltid trevligt att ha sällskap.

Först och främst fixade vi till framgaffeln. Hojjen var ju sänkt, inte lite heller, nästan 8 cm (!). Vi hissade upp den men en Mc-lift, lossade övre och undre gaffelkronan och knackade försiktigt ner gaffelbenen med en stor hylsa över toppen på gaffelbenet där man ändrar fjäderinställningarna så man inte skulle skada något. Gick som en dans!

Monterade på den nu växelföraren.

Nästa projekt var att byta luftröret. Först såg hojjen riktigt fräsig ut utan röret, lite streetfighterstuk utan kåpor, men när jag satte på luftröret såg den FÖR JÄVLIG ut!! Haha! Jaja. Det blir bra i slutändan!

Bytade även nippeln till bromsvätskan som var knäckt. Fyllde på ny vätska och luftade systemet.

Vi provade även att sätta i ett batteri från Mr Ks hoj, och jag tog premiärturen med pärlan! Kändes jävligt bra faktiskt! Bara en vända upp och ner för gatan, men dock! Kommer film på det senare!
 

Bifogat

  • IMGP1529 (Large).JPG
    IMGP1529 (Large).JPG
    113.7 KB · Visningar: 71
  • IMGP1521 (Large).JPG
    IMGP1521 (Large).JPG
    132 KB · Visningar: 69
  • IMGP1519 (Large).JPG
    IMGP1519 (Large).JPG
    98.7 KB · Visningar: 75
  • IMGP1517 (Large).JPG
    IMGP1517 (Large).JPG
    103.1 KB · Visningar: 66
  • IMGP1522 (Large).JPG
    IMGP1522 (Large).JPG
    104.3 KB · Visningar: 73
  • IMGP1523 (Large).JPG
    IMGP1523 (Large).JPG
    85.5 KB · Visningar: 81
Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Top