Optimal vinterförvaring av skinnställ??

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Hur vinterförvarar ni era skinnställ egentligen?

Hägandes på galje? (Känns som att resårer med töjer sig då och slappar till sig?
Liggandes?
Ihopknycklat till en skithög i ikeakasse?

Vilket är det optimala och lämpligaste sättet??

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
släng in skiten i garderoben och tejpa igen dörren så det inte ramlar ut :crash

johangustafson

Ny medlem
Gick med
28 May 2012
Hoj
Ducati Streetfighter S
Jag kan väl passa på att låna tråden lite om det är okej med OP?
Ska man tänka på nåt speciellt när man vinterförvarar skinnstället som insmörjning eller liknande?
Vad ska man tänka på?

sportbike

Guest
Jag har gjort såhär i alla år:

Ut med fodret och tvätta i maskin (om det är urtagbart förstås)
Tvätta alla foamskydd för hand.
Leta efter brustna sömmar, lösa kardborreplattor osv, isf lämna in för rep.
Tvätta hela stället med lädertvål och svamp.
Låt torka några dygn.
Fetta in med minkolja eller liknande, vänta några dagar och fetta in en gång till.
Häng inte upp det på en galge, utan vik det dubbelt i en stoor kasse, typ IKEA.

Titta på snön jävligt länge...................................................., packa upp å brassa :tummenupp

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Mitt skinnställ hängde på en galje i säkert 10-15 år innan jag började använda de :näsblod

Så häng upp de eller kasta de i en låda under sängen, ta fram de i vår och köööör!! :tummenupp

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Hur jag än gör krymper fanstyget lite strax ovan grenen under vintern, någon annan som har detta problem?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag ar min i sängen. Den ligger där och har det varmt och skönt.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
i en hög i en garderob? slitaget tror jag inte lönar sig att tänka på ha skinnstället 3-5 år och köp nytt.

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag brukar hänga det på en galge, man behöver inte överarbeta saker och ting. Till våren brukar jag säga till mig själv att jag borde ha tvättat av insekterna i höstas.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det viktiga tror jag är att det inte står i direkt solljus och att man ser till att fetta in det med viss regelbundenhet. Om man förvarar det på galje, liggandes på en plan yta eller dubbelvikt tror jag har mindre betydelse.

Ser man till att vårda sitt skinnställ håller de många år. Läste någon test för ett par år sedan i en mc-tidning där man testade hur ett äldre men välskött ställ klarade sig jämfört med ett antal nyare ställ. Testen visade att det äldre stället klarade sig bättre än många nyare ställ.

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Det viktiga tror jag är att det inte står i direkt solljus och att man ser till att fetta in det med viss regelbundenhet. Om man förvarar det på galje, liggandes på en plan yta eller dubbelvikt tror jag har mindre betydelse.

Ser man till att vårda sitt skinnställ håller de många år. Läste någon test för ett par år sedan i en mc-tidning där man testade hur ett äldre men välskött ställ klarade sig jämfört med ett antal nyare ställ. Testen visade att det äldre stället klarade sig bättre än många nyare ställ.

Nej nej och åter nej. Du har inte förstått ekonomin vi lever i. Köp släng -> Köp nytt.

fredrik_n

Sen
Gick med
27 Nov 2011
Hoj
Triumph Daytona
Skrubbarent smekpå någon bra skin produkt och hänga det på en galge i garderoben. Så gör jag

sportbike

Guest
För att kontra med tipsen då ra så kan jag meddela att mitt hänger på en galge i hallen, o-infettat, otvättat, slut knäpuckar och vurpat med tre gånger.

Fränt :tummenupp

edit: det är till salu.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Ska man hänga det på en galge så ska det vara en sån bred galge som skinnjackor i skinnställ brukar hänga på i affärerna. Det ska inte vara någon smal kemtvättsgalge eller liknande otyg.

Angående åldrande ställ så tillhör sömmarna en punkt som brukar försvagas ganska mycket med tiden. Enligt något gammalt test jag har läst så har jag för mig att från första till andra året i skinnställets liv så försvagas sömmarnas styrka med upp till 20%.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Angående åldrande ställ så tillhör sömmarna en punkt som brukar försvagas ganska mycket med tiden. Enligt något gammalt test jag har läst så har jag för mig att från första till andra året i skinnställets liv så försvagas sömmarnas styrka med upp till 20%.

Vore rätt intressant att att höra om det finns någon tillförlitlig läsning hur skinnställ försämras genom åren. Läste om artikeln jag länkade till ovan. Skinnstället i den artikeln var ungefär 20 år gammalt. Man kan konstatera att nötning och sömnstyrkan med åren. Frågan är när det är dags att byta skinnställ av åldersskäl.

UNGEFÄR 20 år gammalt är det här ställets funktion i testet en refererande sådan som ska spegla verkligheten. Många motorcyklister använder sig av sådana här ställ. Det här exemplaret är välskött, har inga märken efter vurpor och har smorts in noggrant. trots det hamnar stället långt efter alla andra och placerar sig solklart sist. störst problem uppstår i sömtestet där nära 20 år av ömsom torrt och vått har försvagat sömmarna. Vid armbågen är det inte bara sömmen utan även materialet som går sönder. Överraskande nog är höftskydden bättre än hälften av de testade ställen, ett underbetyg för dem. trots de värdelösa resultaten klarar byxorna nästan 20 gånger längre nötning än ett par jeans.

Testresultat

Stötupptagning

trots att sistaplatsen beläggs är resultatet för höft bättre än många andra. Axelskyddet är lika dåligt som tre övrigas.
11 poäng, plats 10

Slitstyrka vid nötning

sist även här, nu med större mar- ginal till nästjumbon än i stötupp- tagningen. Jämndåligt på alla mät- punkter men spyke är lika dåligt vid axeln.
7 poäng, plats 10

Styrka i sömmar

Utmärker sig genom att som enda skinnställ gå sönder i mer än sömmen.
5 poäng, plats 10

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Tvättar av det ordentligt och smörjer in det noga. Sedan hänger jag det på tillhörande galgar i tillhörande förvaringspåsar som det kom i.
Har även en eller två tvätt/smörjomgångar under säsongen då jag gillar att hålla saker i trim. Stället ser nästan nytt ut och jag är övertygad om att ett välskött ställ håller flera år utan direkta kvalitetsförluster.

Bike-testet är rätt intressant men då man aldrig vet hur ett så gammalt ställ skötts så säger det ju tyvärr inte så mycket. Kanske har det hängt i ett fuktigt kallgarage i 20 år utan tillstymmelse till vård?

Skinn måste skötas för att hålla sig starkt helt enkelt. Jag använder även Dove man+ care i duschen... :tungan

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kryper ur det och kastar det över en däckstrave...kanske skulle spola av det nu från flugor och annat skit ;)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!