OptiMate Lithium 4s 0.8A till Li-ion?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Köpte en ovan nämnd laddare för jag fick för mig att det satt ett LiFePo4-batteri i min KTM. Plockar ur batteriet och ser att det står Li-ion på...
Det står att laddaren är för 12,8 V LiFePo4-batterier och inget annat. Läser jag på batteriet så står det att laddaren måste kunna leverera minst 14 V för att batteriet ska bli fullt.

Läser jag på Optimates instruktioner så kryper det fram att den laddar upp till 14,4 V, vilket är helt logiskt eftersom det är ungefär vad de flesta hojar genererar.

Har jag fattat det rätt så ÄR LiFePO4 ett litium-jon, fast med något lägre cellspänning än andra litium-jon. Finns det nån rimlig anledning att inte använda den här laddaren till det här batteriet?

Bland annat har laddaren en funktion för att kunna rädda djupurladdade LiFePO4-batterier från 0.5 V. Är detta nåt som skulle kunna döda en annan cell-kemi?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så då kommer frågorna:
Måste batteriet vara fulladdat för kunna starta hojen ?
Bör ett Lithium-ion batteri förvaras fulladdat ?
osv
https://www.qwant.com/?q=optimum charge of lithium-ion batteries&t=web

Jag själv tycker det räcker med att koppla batteriet till en laddare som laddar det till ca 14 Volt. #
Och så är det bra med det.
Men en så korkad laddare går inte att sälja.
Marknaden för laddare är hos batteriägare som tömt / misskött sina batterier.
I varje fall när man läser beskrivningarna av vad kommerciella batteriladdare klarar av.

# Tex en
https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/batteritillbehor/natadapter-2000035159
seriekopplad med två kisellikriktardioder i serie för att sänka spänningen till ca 13,8 Volt
finns färdigt i enfaslikriktare (två i serie parallellt med två i serie mellan minus ut (ansluts till plus) och plus ut.
https://www.kjell.com/se/produkter/...luxorparts-likriktarbrygga-2-a-10-pack-p90496
och i serie med en glödlampa 12Volt / 5W som fungerar som säkring och strömbegränsare.
https://www.kjell.com/se/produkter/...mpor/halogenlampor-g4-2-pack-55-lm-5-w-p63475
Den på fotot gjord för att ladda två batterier. Varje batteri har egen 12V/5W lampa och egna två dioder.

13k8VoltLaddare-2-MCbatterier.png
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Just nu vevar inte hojen igång trots bra vilo-spänning på batteriet. Sjunker till 1-siffrigt utan att dra runt motorn så antingen är batteriet kasst eller så är det något annat fel som gör att det faktiskt går tungt att veva runt startmotorn.

Ska testa att kabla igång respektive springa igång den för att utesluta det ena eller andra felet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är Lithium-ion batteriet uppbyggt av 4 celler ska det LADDAT enligt det här diagrammet ha MER än 14,8 Volt i vilospänning. Och laddas med ca 16 Volt.
https://learn.adafruit.com/li-ion-and-lipoly-batteries/voltages
Är det ett Lithium-phosfat ska det ha ca 12,8 Volt i vilospänning och laddas med upp till 4x3,6V = ca 14,4 Volt.
Citat: Charge: Up to C/1 rate up to 3.6 V, then constant voltage at 3.6 V until I < C/24
Så Optimaten bör duga.
Hur Optimaten får klart att ladda med 14,4 Volt till strömmen sjunkit till mindre än C/24 är intressant.
Vad skriver KTM om laddning av batteriet ?

Bra ide testa och kabla igång resp springa igång den.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kablade igång den från bilbatteri med startkablar direkt på batterikablarna, hojens batteri helt bortkopplat. Var tvunget att ha bra kontakt för att den skulle orka dra runt. Har inte varit startad på ca 1 månad men ändå konstigt att den skulle vara så trögstartad. Väl startad och körd några minuter verkar allt vara frid och fröjd.

Dagen efter startar den som en raket direkt och på sitt eget original litium-batteri, kall.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kablade igång den från bilbatteri med startkablar direkt på batterikablarna, hojens batteri helt bortkopplat. Var tvunget att ha bra kontakt för att den skulle orka dra runt. Har inte varit startad på ca 1 månad men ändå konstigt att den skulle vara så trögstartad. Väl startad och körd några minuter verkar allt vara frid och fröjd.

Dagen efter startar den som en raket direkt och på sitt eget original litium-batteri, kall.

Oljan runt kolven som klibbat ihop ?
Dags för oljebyte ?

Eller är det nått som gått sönder och som behövde "mosas, gnagas av, slipas bort" för att motorn skulle gå runt ?

Eller hade dreven mellan startmotor och motor fastnat i fel läge ?
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Oklart. 3 timmar på motorn, borde inte vara åldersrelaterat
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det ett LiFePo4 batteri så har det dels lägre spänning än LiIon batteri, dels brukar dom flesta LiFePo4 inte lämna så höga startströmmar.

Det är annars en utmärkt batterikemi för backuppbatterier, och andra tillämpningar där man inte behöver högt strömuttag en kort stund, utan mer en jämn belastning ett längre tag.
Den något lägre cellspänningen gör också att ett "12V" LiFePo4 är snällare mot 12V elektronik som är inkopplad på den

Jag skulle vilja ha tag på ett "12V" LiFePo4 som batteribackup till mina radiogrejor, istället för blysyra som jag har nu, tanken har funnits på LiIon, men då har jag för hög systemspänning istället (eller för låg om man kör en cell mindre i serie), och att hacka upp och transformera spänningen är jag inte så sugen på, då det garanterat ger störningar...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kablade igång den från bilbatteri med startkablar direkt på batterikablarna, hojens batteri helt bortkopplat. Var tvunget att ha bra kontakt för att den skulle orka dra runt. Har inte varit startad på ca 1 månad men ändå konstigt att den skulle vara så trögstartad. Väl startad och körd några minuter verkar allt vara frid och fröjd.

Dagen efter startar den som en raket direkt och på sitt eget original litium-batteri, kall.
Låter faktiskt oroväckande. Jag hade bytt olja och kollat efter partiklar.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top