Ordning i verkstaden

nolester

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
Flera
Jag är hobbymeckare och skruvar på allt möjligt som jag kommer över, dock bara fritidsnöje. Ett mycket roligt fritidsnöje! Har tagit isär hojen fullständigt nu för genomgång, och har lite svårt att bestämma mig för hur noga jag ska märka upp alla smubultar och diverse pryttlar. Jag känner ju igen det mesta, men det kanske straffar sig i längden när man står där och inte vet var allt ska sitta eller rent utav skruvar dit något på fel ställe? Jag har gått i tankarna på att införskaffa någon sorts hylla med små förvaringsfack i, något ni rekommenderar? Jag tycker det vore kul att höra hur ni "professionella mekaniker" håller ordning på allting i verkstaden?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Har du hört din mamma säga: Här har du en burk att ha små skruvar i, när du skruvar i garaget. Man har suckat till leda.. :rolleyes:

Men faktiskt inte så dumt. En burk till skruvarna på styret och en annan till kopplingen osv
Och ner med delarna med tillhörande skruvburk i en låda. Då vet man att det fungerar. Kanske onödigt drygt när man blir van, men till att börja med är det en bra metod.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Att alltid sätta tillbaka muttern/skruven där det går spara mycket huvudbry och minimerar antalet burkar.

nolester

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
Flera
Mats757 skrev:
Har du hört din mamma säga: Här har du en burk att ha små skruvar i, när du skruvar i garaget. Man har suckat till leda.. :rolleyes:

Men faktiskt inte så dumt. En burk till skruvarna på styret och en annan till kopplingen osv
Och ner med delarna med tillhörande skruvburk i en låda. Då vet man att det fungerar. Kanske onödigt drygt när man blir van, men till att börja med är det en bra metod.
Haha, det har jag minnen av. Instämmer, verkligen ingen dum idé. Det blir renare också, inge smuts i gängorna som det lätt blir om man bara lägger dem på bänken eller rentutav på golvet.

Ska nog åka och införskaffa någon sorts låda med en massa förvaringsfack!

Långa farbron skrev:
Att alltid sätta tillbaka muttern/skruven där det går spara mycket huvudbry och minimerar antalet burkar.
Det har jag lärt mig den hårda vägen... :)

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Mats757 skrev:
Det spar tid (även om man är van) och frågor som: va f-n ska den här sitta?

Använder plastbackar med flera fack i.

Turture

Naken,blästrad och skitsur.
Gick med
18 May 2003
Hoj
Fireblade 929RR,Husaberg 350,xt660-07.
nolester skrev:
Haha, det har jag minnen av. Instämmer, verkligen ingen dum idé. Det blir renare också, inge smuts i gängorna som det lätt blir om man bara lägger dem på bänken eller rentutav på golvet.
:)
Hade du inte redan plockat isär hojen?
Isf var har du skruvar å dylikt nu?
På golvet eller på bänken kanske?
Känns bara som det är lite för sent.
Annars håller jag med Långa farbrorn, skruva tillbaka dom i den mån de går.
/Turture
Edit:Förlåt,jag menar Långa farbron :hihi

Last edited:

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Långa farbron skrev:

Denna metod bör användas huvudsakligen! Sedan är det burkar/lådor med ev. "namnlappar" på! :tummenupp

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Små burkar som man skriver på samt de olika skruvarna sätt ihop o skriver på dem med då blir det inget fel

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Ziplockpåsar i alla möjliga storlekar är inte dumt heller.
För då kan man ju skriva på dom vart innehållet hör hemma :tummenupp

nolester

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2005
Hoj
Flera
Turture skrev:
Hade du inte redan plockat isär hojen?
Isf var har du skruvar å dylikt nu?
På golvet eller på bänken kanske?
Känns bara som det är lite för sent.
Annars håller jag med Långa farbrorn, skruva tillbaka dom i den mån de går.
/Turture
Edit:Förlåt,jag menar Långa farbron :hihi
Den är inte fullständigt isärskruvad. Nu har jag en stor(rengjord) låda där jag har allt, vissa saker ligger i kanske 5 plastpåsar där de har "något gemensamt", även om det inte är helt lätt att skilja på sakerna ändå. Lika rörigt som det låter. :rolleyes: Sen ligger alla större grejer där också, behöver inte skriva "förgasare" på en påse för att veta vad det är i just den. :)

Får tacka för alla bra tips alla kommit med!

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
När man skruvar isär hojen inbillar man ju sig att man ska komma ihåg vissa saker, men jag har lärt mig att när man några veckor senare ska sätta ihop det hela så har jag ofta glömt dessa små detaljer fullständigt.

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
hmm niga dmma idéer... kanske man skulle prova. jag gör dock som vissa redan har skrivit, skruva tillbaka dom i den mån som det går och sedan komma ihåg resten :D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tejpa fast dom i dom delar du tar lös som dom sitter fast i :tummenupp

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Har man plats så tycker jag det är underbart att lägga delarna i ordning på ett lakan eller handduk.
Man lägger dom i den ordning man plockar bort dom, skruvarna lägger man intill sin tillhörande del osv.
Har man inte den platsen så är det ju back/burksystem som gäller.
Håll bara roliga polare borta från garaget medans hojen är i atomer, rätt var det är så är det en skruv mer i ngn låda än det var när man plockade bort det.
Farsan fnissade i två dagar när jag försökte hitta en plats till en bult på min knarr som skruvats ner i atomer och nu var helt ihopskruvad.
Det tog flera år innan han vågade erkänna att han blåst mig som osäker mekaniker på 18år :gnissla
//Tobbe

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
tobbeviking skrev:
Farsan fnissade i två dagar när jag försökte hitta en plats till en bult på min knarr som skruvats ner i atomer och nu var helt ihopskruvad.
Det tog flera år innan han vågade erkänna att han blåst mig som osäker mekaniker på 18år :gnissla
//Tobbe

Hehe, det är väl bara att hämnas? :hihi

mofoMx

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2005
Hoj
cbr 1000rr
Är det bara jag som får sjuttioelva skruvar å muttrar över när jag haft isär hojen??? :huvet :huvet :huvet

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag använder ett sånt där "lådinlägg" för knivar och gafflar när jag mekar. Stora ytor och små fack kombinerat, funkar att ta med till banan också.

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
Man kanske inte får göra reklam för IKEA men dom har massor med olika plastburkar ialla format till nästan inga pengar.... :)
Där kan du hitta en mycket smart, roterbar "ostbricka" i trä som är helt förträfflig när man ska lacka små grejer på flera sidor..... :)
Bra va???? :confused: :)

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Hoztic skrev:
Hehe, det är väl bara att hämnas? :hihi
Ja med tanke på att jag gav upp att hitta ett ställe för bulten att sitta, men körde biken med en konstig gnagande känsla i ett par veckor om att den skulle rasa i bitar så vore det fan inte mer än rätt att lägga ett par kulor extra i burken när han skruvar trampcykelnav.
Fast jag körde en tid senare över hans oljekanna med bilen :hihi

För att återgå till ämnet så var det ju en synnerligen god ide att ha ett par besticklådor att lägga prylar i!
Detta ska anammas i mitt garage :tummenupp
//Tobbe

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM