Oreggad släpkärra, vad gäller?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Jag ska bygga en sån där badtunna tänkte jag och jag vill ha den på släp och tänkte då försöka få tag på nån gammal husvagn eller husvagnschassie att bygga den på.
Men vad är det som gäller?
Jag har fått för mig att man kan plocka bort allt vad regplåt och bromsar heter och sen bara slänga på en LGF-skylt och köra, så länge man har belysning vill säga.
Vilka viktregler gäller då helt plötsligt osv? Jag ska ju inte köra den med vatten i men ändå...

Nå, är jag ute och cyklar?

Jag tror att det funkar, och då kallas det för efterfordon och man får bara köra 30km/h.

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf

LGF-skylt
Övergripande krav
22 § Efterfordon skall vid färd på väg ha LGF-skylt och upp- fylla kraven i 23 – 26 §§.
Efterfordon får användas utan LGF-skylt inom hamnom- råde, terminalområde eller liknande område om den högst tillåtna hastigheten inom området är 50 km/h eller lägre.
Efterfordon får användas utan LGF-skylt om ytan på LGF-skylt är väl synlig på det närmast framförvarande fordo- net.
Krav på LGF-skylt
23 § LGF-skylt skall vara typgodkänd 1. enligt ECE-reglemente 69 (se 3 kap. 1 §), eller 2. av Vägverket eller Trafiksäkerhetsverket.
24 § LGF-skylt skall vara monterad baktill på fordonet inom det område som anges i figur 3. I fråga om fordon med på-
VVFS 2003:20
monterat redskap behöver inte redskapets längd inräknas i måttet 2,0 m i figuren.
25 § LGF-skylt skall vara monterad på en höjd av minst 0,6 m och högst 1,8 m över marken mätt från skyltens nedre kant. Om det med hänsyn till fordonets konstruktion eller använd- ning är förenat med stor olägenhet att uppfylla detta krav får måtten minskas respektive ökas i erforderlig grad.
LGF-skylten får inte vara monterad innanför någon ruta.
26 § LGF-skylt skall vara placerad lodrätt och vinkelrätt mot fordonets längdriktning med en avvikelse på högst 10o.
LGF-skylt skall vara riktad bakåt och ha en av triangelspetsarna uppåt och skyltens yta skall vara väl synlig.

Frågan är hur man hittar föreskrift 2000:120, det vore ju kul att känna till denna så att man kan bygga så brett som möjligt.

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2000nr120.pdf

Last edited:
Sån där tunna har jag också funderat / drömt om att bygga!

Hur har du tänkt göra med själva tunnen?
Köpa färdig eller byggsats eller snickra ihop helt själv?

Det känns ju sådär spännande att ha en laglig maxhastighet på 30 km/h..

Byggtråd!! :banana

Jag ska räkna på det men jag tror att det blir till att köpa en färdig faktiskt, beror lite på vad som finns på marknaden. Det gäller att ha tid också, men det vore kul att bygga en själv helt klart.
Kärran kommer jag bygga, jag kan ju alltid skicka upp lite bilder på det :hihi

Observera! Det är en vanlig missuppfattning att du kan avregistrera en bildragen släpvagn och använda den, oregistrerad, efter en bil med en så kallad LGF-skylt (LGF = Långsamtgående fordon). Detta är fel. Ett släp som används efter en bil måste alltid vara registrerat för att få användas.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Avregistrering-och-skrotning/

Edit: Trött... men det borde ju vara så att om din badtunna är fast monterad på "släpet" så är det ett efterfordon. Om den lätt går att lyfta av så är släpet ett släp och måste vara registrerat.

Last edited:
Fast om regskylten samt id-plåt råkar försvinna så har den helt plötsligt aldrig varit reggad. Och det känns som det kvittar samtidigt då böterna lär vara obefintliga för ett brott som ej går att styrka.

Om du går in på länken Brute Force pejstade i första svaret så kan du ju klicka på "vilken utrustning krävs för efterfordon" i menyraden till vänster :tummenupp Där står om reflexer, LGF, osv.

Jag ska räkna på det men jag tror att det blir till att köpa en färdig faktiskt, beror lite på vad som finns på marknaden. Det gäller att ha tid också, men det vore kul att bygga en själv helt klart.
Kärran kommer jag bygga, jag kan ju alltid skicka upp lite bilder på det :hihi
Tips, plasta insidan av tunnan så blir den sjukt lätt att hålla ren och du slipper problemen med att trät ska svälla innan tunnan håller tätt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick