Orimlig fordonsregel?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Kan någon förståsigpåare förklara för mig varför man med en bil får köra en 24 meter lång pinne på taket? Enda villkoret är att den är märkt framtill som baktill ifall den sticker ut mer än en meter.
Man får alltså med en liten Ford Fiesta som är 4 meter lång köra en 24 meter lång pinne som sticker ut 20 meter framför bilen.
Är inte det ganska orimligt? :va

Illustrerar med en liten välgjord bild.

Bifogat

• sjyykt.JPG
    sjyykt.JPG
    4.4 KB · Visningar: 175

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Tjet skrev:
Kan någon förståsigpåare förklara för mig varför man med en bil får köra en 24 meter lång pinne på taket? Enda villkoret är att den är märkt framtill som baktill ifall den sticker ut mer än en meter.
Man får alltså med en liten Ford Fiesta som är 4 meter lång köra en 24 meter lång pinne som sticker ut 20 meter framför bilen.
Är inte det ganska orimligt? :va

Illustrerar med en liten välgjord bild.
Får man ha det på mc också?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Jag tycker du ska prova att ha Fiestan mitt under pinnen istället.

Illustrerar med en liten välgjord bild

Bifogat

• sjyykt.jpg
    sjyykt.jpg
    13.9 KB · Visningar: 79
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
är de inte så att om man fraktar nåt får de bara sticka ut visst mycke åt ena hållet?
kommder dock inte ihåg om de var fram eller bak.

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
ozeo skrev:
är de inte så att om man fraktar nåt får de bara sticka ut visst mycke åt ena hållet?
kommder dock inte ihåg om de var fram eller bak.

maxlängden i sverige är 24 meter, så ja, du får köra en 24 meter lång planka på en fiesta och motorcykel om du vill, enda kravet är att den är utmärkt i fram och i bak, och allt det dära med reflexer, lyktor i mörker..

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Tysken skrev:
Jag tycker du ska prova att ha Fiestan mitt under pinnen istället.

Illustrerar med en liten välgjord bild

Jovisst kör man inte med den som jag ritade, ville bara visa på hur dumt det får se ut trots att det är inom lagens ramar. :gnissla

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Haha vad dumt, sådär är det när det sitter 400 personer och stiftar lagar samt
4000 000 som försöker kringgå dem :D

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Åfan, jag som nästan var säker på att det fanns ett visst max-utstick, men det gäller då isåfall hur lång den får vara max innan den måste vara märkt mao?

Braxen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
RD125twin
Om något sticker ut mer än 1m bakom bilen måste den märkas ut, framåt så får den inte sticka ut något utan att märkas på!

Tycker däremot att det är orimligt att Fiesta räknas som en bil, påminner mer om en mopedbil i både storlek och fartresurer! :)

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
kollade lite i min körkortsbok för bil.
så här står det:

Fordon vars bredd överstiger 260cm normalt inte får framföras på allmän väg utan tillstånd. lasten får skjuta ut högst 20 cm på vardera sida.

Lasten ska markeras om den skjuter ut mer än 1 meter framtill och baktill. Last som inte skjuter ut mer än 1 meter men är icke synlig för andra trafikanter ska också utmärkas.

Står ingenting om längsta längd på last bara om längsta bredd och det är beroende på bilens bredd.

/Annicka

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Annicka skrev:
kollade lite i min körkortsbok för bil.

Står ingenting om längsta längd på last bara om längsta bredd och det är beroende på bilens bredd.

/Annicka

Kollade i en kompis teoribok idag, och en annan kompis bok för ett år sedan. Två olika böcker och det står i båda två att fordonet inte får vara över 24 meter. Märkligt att det inte står i din bok, gammel kanske? :va

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Tjet skrev:
Kollade i en kompis teoribok idag, och en annan kompis bok för ett år sedan. Två olika böcker och det står i båda två att fordonet inte får vara över 24 meter. Märkligt att det inte står i din bok, gammel kanske? :va

har för mig det dära om längd står i mc boken, har läst det i mc boken, eller så var det bil

Annicka

Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
Tjet skrev:

Trodde att det va en tråd om hur lång last man får ha på ett fordon. Inte hur långt ett fordon eller fordonståg får vara :)

Men för att besvara ditt påstående så har du alldeles rätt, ett fordon eller fordonståg får inte överskrida 24 meter och det står i min bok med.

/Annicka

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Annicka skrev:
Trodde att det va en tråd om hur lång last man får ha på ett fordon. Inte hur långt ett fordon eller fordonståg får vara :)

Men för att besvara ditt påstående så har du alldeles rätt, ett fordon eller fordonståg får inte överskrida 24 meter och det står i min bok med.

/Annicka

Aha, kanske formulerade mig lite dumt. Det är en tråd om fordonet + lastens längd. Ett fordon får inte heller vara över 24 meter, tror jag.

Nåväl, dumt är det iaf. :tungan

sirmiro

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Saknas pga ekonomi. =(
Visst är Sverige underbart... ;P
Vet inte riktigt om jag skulle vilja ha en planka som var så lång på taket av bilen, och på hojen är det förenat med livsfara... Kommer en "Svensson" med sin volvo och dunkar in i min planka så jag flyger all världens väg... =(

Annicka

Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
Riktigt sjukt är det.

/Annicka

Tjet skrev:
Aha, kanske formulerade mig lite dumt. Det är en tråd om fordonet + lastens längd. Ett fordon får inte heller vara över 24 meter, tror jag.

Nåväl, dumt är det iaf. :tungan

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Jag skulle föreslå att man transporterar så här istället:

Bifogat

• bil.jpg
    bil.jpg
    3.2 KB · Visningar: 45