Orolig över Import ER6

Marcuusandersso

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2013
Ort
Ystad
Hoj
-Kawasaki ER6 2009
Har äntligen hittat en fin hoj.

Någon som är duktig på sånt som kan kolla så allt är OK

EHE577

Jag ska regga om den till a2 och vill inte ha massa klödd.

Var köper man strypning. Kan man själv göra det?

Mvh
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Köp en som redan är färdigreggad för A2-kort samt besiktigad, skattad och påställd så slipper du allt sånt så kallat "klödder" :tummenupp
 

Marcuusandersso

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2013
Ort
Ystad
Hoj
-Kawasaki ER6 2009
Tack för svar. Har sökt på den, allt verkar OK.

Men jag kan inte mycket bad därav om hjälp.


Mvh
 

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Vad exakt är det du är orolig för? Sist jag körde en ER-6a höll jag på att somna så jag tror inte du behöver oroa dig för att den ska vara sönderkörd.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vad är du rädd för? Tror du den är mer klotad för att den är importerad? Om den skulle vara klotad och lagad av försäkringsbolaget, är den sämre då? Hur många er6:eek:r tror du någon gång är omkulllagda? Vad är skillnaden på en med märken på ena styränden jämtemot en utan förutom just märkena? Kommer det dyka upp en arg tysk i latexkläder med piska i högsta hugg om 3 år och skälla på dig för att du köpt hans hoj som han egentligen inte ville sälja, men blev tvungen pga deras motsvarighet till kronofogden hälsade på?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En lagd hoj, som är ordentligt genomgången och lagad, har ju fler nya och fräscha delar än en annan, olagd hoj, av samma årsmodell och den är kanske mer genomgången dessutom.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag känner till en tjejkörd välservad ER6:a som var helt slutkörd och behövde väl minst nya kolvringar för att dra rimligt med olja och inte ryka ner hela sveavägen med fel typ av rök...
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Strypning kan du köpa hos din Kawasakihandlare.
Det kan dock vara årsmodellberoende om den går att reg.besiktiga som 25 eller 35kW.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Mc kompaniet i Väring säljer strypsatser från alphateknik. Dom har 35 kw strypsatser till dom flesta hojmodeller som får strypas.

Att hitta färdigstrypta begagnade. Er 6 är nog inte så lätt eftersom 35 kw bara har funnits i ett år. Dom flesta strypta är nog 25 kw och mycket slöa. Sedan beror det på om den bara skall vara strypt på pappret.
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vad är du rädd för? Tror du den är mer klotad för att den är importerad? Om den skulle vara klotad och lagad av försäkringsbolaget, är den sämre då? Hur många er6:eek:r tror du någon gång är omkulllagda? Vad är skillnaden på en med märken på ena styränden jämtemot en utan förutom just märkena? Kommer det dyka upp en arg tysk i latexkläder med piska i högsta hugg om 3 år och skälla på dig för att du köpt hans hoj som han egentligen inte ville sälja, men blev tvungen pga deras motsvarighet till kronofogden hälsade på?

En mycket målande bild! du har gjort min dag ett skratt rikare :Bugar
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag känner till en tjejkörd välservad ER6:a som var helt slutkörd och behövde väl minst nya kolvringar för att dra rimligt med olja och inte ryka ner hela sveavägen med fel typ av rök...

Det är bara att tacka och ta emot när folk skriver "tjejkörd" i sina bil och mc annonser så man vet vilka man ska undvika.
 

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Gixxer 1000 K8
Vad är du rädd för? Tror du den är mer klotad för att den är importerad? Om den skulle vara klotad och lagad av försäkringsbolaget, är den sämre då? Hur många er6:eek:r tror du någon gång är omkulllagda? Vad är skillnaden på en med märken på ena styränden jämtemot en utan förutom just märkena? Kommer det dyka upp en arg tysk i latexkläder med piska i högsta hugg om 3 år och skälla på dig för att du köpt hans hoj som han egentligen inte ville sälja, men blev tvungen pga deras motsvarighet till kronofogden hälsade på?



Varför så dryg för? Han har inte ens nämnt nåt om klotad hoj. Att man inte vill köpa importerad säger väl sig självt många gånger, speciellt om det är nån som inte kan så mycket om ämnet? Försäkringar kan väl bli högre samt svårare att sälja när man vill byta upp sig?

Jag tror de flesta med mindre eller ingen erfarenhet väljer bort en omkullagd hoj framför en som inte är det om priset är detsamma, eller?
 
Last edited:

Marcuusandersso

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2013
Ort
Ystad
Hoj
-Kawasaki ER6 2009
Tack! Precis så jag menar. Vill ju inte ha världens sämsta andrahandsvärde.

Sen imed där stod 0 ägare blev jag misstänksam.

Mvh
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag googlade lite och det verkar som strypbrickor eller nåt liknande klödd och regbesiktning hamnar på runt 2000:- Verkar hojjen bra är det väl bara att slå till och sen löser det sig men strypningen. Det finns mängder med import mc. Import eller svensksålt spelar ingen roll, det kan vara skit i vilket fall som helst. Vill du ha mer detaljer om strypningen så ring Mc kompaniet i väring.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Varför så dryg för? Han har inte ens nämnt nåt om klotad hoj. Att man inte vill köpa importerad säger väl sig självt många gånger, speciellt om det är nån som inte kan så mycket om ämnet? Försäkringar kan väl bli högre samt svårare att sälja när man vill byta upp sig?

Jag tror de flesta med mindre eller ingen erfarenhet väljer bort en omkullagd hoj framför en som inte är det om priset är detsamma, eller?

Enda anledningen att andrahandsvärdet skulle minska vore sådana som dig, som säger att andrahandsvärdet ska minska. Det får det att bli mindre. Finns ingen orsak för en försäkring att bli dyrare, en er-6 är en er-6. Det är ju lite av motorcyklarnas Skoda Felicia. För det första så är det många nybörjare som köper dem, de liksom alla andra gör misstag, men kanske lite mer frekvent. Misstag innebär i det här fallet lätt att hojen på ett eller annat vis åker i backen.

ER-6:eek:rna är så billiga redan att någon skillnad i värdeminskning inte skulle märkas, det handlar mer om att hitta rätt eller fel köpare.
Företag som får in en klotad hoj vill tjäna pengar, precis som alla andra. Ju mer tid och delar de lägger på hojen, ju mer pengar tjänar de. Därav ligger det i hojmekarnas intresse att återställa en klotad hoj så jävla dundersnyggt det bara går. Precis som bilverkstäderna (som exempel blev jag påkörd i min Vito i höstas, den var i bättre skick när jag fick tillbaka den än innan den krockades).
Jag är evinnerligt trött på allt detta gnällande för gnällandets skull - import är lagd eller skruvad mätare (ja i italien skruvar de mätarna ständigt, men det gör fan folk i sverige med, köp ingen italiensk hoj om den inte är ny från fabrik?) precis som med bilar. Alla tyskimporterade bilar sägs ju vara totalkvaddade och ihopplock av delar en bonde hittat utmed autobahn. NEJ.

Billigare fordon i tyskland gör att folk köper fordon där och tar hem till Sverige, menar du att samtliga fordon på mobile.de är krockade? Isf skulle fan fordonstrafik förbjudas!
Jag förstår inte vad det är för fel på att använda sitt eget huvud och tänka efter lite, använda lite logik, utmana sina egna tankebanor lite.

Titta på hojfan, var noga. Finns något där som stör dig? Skit i o köpa den då. Jag har köpt hojar som både varit restaurerade efter totalkrasch och tidigare varit stulna, inlösta och reparerade, samt en i princip flång ny, jag har då inte upptäckt några nakdelar med dessa. SKULLE det vara så att just den här ER-6:an har blivit smälld, riktad och bakramen sitter 0.4 grader snett (mindre än man kan räkna med från fabrik pga metallens rörelser efter svetsning) så lovar jag att föraren inte kommer att märka av detta, precis som föraren efter honom.

Nej han har inte nämnt klotad, men det är ju vad som jämt och ständigt kommer upp här, och som ständigt bjäbbas om (precis som mätarställning) när det gäller import.
Kan för övrigt tillägga att jag VET ett flertal annonser där det stått "aldrig lagd" när jag sett den hojen stå på verkstaden i månader nedplockad i molekyler för att byta allt som var paj o få bort all jord, grässtrån osv, är det något man ska se upp med så är det just de orden. Oavsett om hojen är en månad gammal.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tack! Precis så jag menar. Vill ju inte ha världens sämsta andrahandsvärde.

Sen imed där stod 0 ägare blev jag misstänksam.

Mvh

Läs mitt förra inlägg, kolla på cykeln, känn på prylarna, känns det bra - slå till, känns det inte bra? Det finns hur månag ER-6:eek:r som helst, ta en annan. Eller ja, är den italiensk så skit i den.
Såvitt jag vet så är det väl 3 års garanti, så den har redan gått ut så det finns inget att gå miste om där. Så länge säljaren inte lämnar ytterligare garanti förstås, men ja, den får du ju ändå. Kan vara trassligt med garantier på importerade hojar annars. En lång röra som avhandlats här i år och dagar.
Lycka till och hoppas du får skoj med din nya leksak, vilken det än blir!:tummenupp
 

Marcuusandersso

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2013
Ort
Ystad
Hoj
-Kawasaki ER6 2009
Tusen tack två sistnämda för nerlagd engagemang. Ser det från olika sidor och har även lärt mig med strypning.

Ha en fortsatt trevlig kväll.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top