Orolig tomgång Suzuki gsxr 89

Frisk89

lite bättre än alla andra!
Gick med
2 Dec 2010
Hoj
1989 Suzuki GSX-R
Hejsan!

Har orolig tomgång på en Suzuki Gsx750R från 89.

Varvar jag upp motorn så tar det ett tag innan den går ner i varv igen och det är nästan omöjligt att ställa tomgången på den, monterade nya stift i den idag men det gjorde ingen större skillnad.
Vad kan det bero på?
Ändra har jag mycket hög tomgång eller så ingen alls, den verkar dock inte lina ut.. :confused:

Frisk89

lite bättre än alla andra!
Gick med
2 Dec 2010
Hoj
1989 Suzuki GSX-R
Kolla efter sprickor vid insugningsgummin

Jag tittade det men hittade inget.

Kan det vara vakuumslangen som är dålig eller är förgasarna fel bestyckade? sitter ett laser helsystem på den om det kan påverka?

När hojen står på stödet så är tomgången ojämn, men reser jag den upp så förbättras det, men det tar ändå tid innan den går ner i varv...

brimstad

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2010
Hoj
1989, Suzuki GSXR-750
Hejsan!

Har orolig tomgång på en Suzuki Gsx750R från 89.

Varvar jag upp motorn så tar det ett tag innan den går ner i varv igen och det är nästan omöjligt att ställa tomgången på den, monterade nya stift i den idag men det gjorde ingen större skillnad.
Vad kan det bero på?
Ändra har jag mycket hög tomgång eller så ingen alls, den verkar dock inte lina ut.. :confused:

Jag har en likadan hoj som dig med precis samma symptom. Antingen har jag ingen tomgång alls eller så rusar den upp till höga varv och man får lägga i en växel o släppa pyttelite på kopplingen för att den ska lugna ner sig...
Vad kan det bero på?

Jag har börjat plocka isär förgasaren och funnit ett mambran som var klämt, massa rost i kopparna, men även att alla nålar är slitna.
Vet någon var man kan få tag på nålar till min förgasare?

Bifogat

• IMG_2665.jpg
    IMG_2665.jpg
    100.5 KB · Visningar: 103

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hade samma symptom på sjuhalvan och höll på att bli vansinnig innan jag hittade vad det berodde på.

I mitt fall var det o-ringarna till lågfartskruvarna som var kassa, där läckte alltså luft in och tomgången blev lite som den ville.

Mikuni BST 38

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag har en likadan hoj som dig med precis samma symptom. Antingen har jag ingen tomgång alls eller så rusar den upp till höga varv och man får lägga i en växel o släppa pyttelite på kopplingen för att den ska lugna ner sig...
Vad kan det bero på?

Jag har börjat plocka isär förgasaren och funnit ett mambran som var klämt, massa rost i kopparna, men även att alla nålar är slitna.
Vet någon var man kan få tag på nålar till min förgasare?

prova http://www.cmsnl.com

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Kolla med att spruta startgas på insugsgummina medan du har motorn på denna tomgång.
Märker du en förändring i varvtal har du en läcka. Man ser inte detta enkelt bara genom att titta på gummit.

daytonaracer

Guest
Synka förgasarna om det inte är gjort,hjälpte på min i alla fall hade samma problem med orolig tomgång,går som en symaskin efter det!

brimstad

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2010
Hoj
1989, Suzuki GSXR-750
Tror de var dessa eller tyska mikuni jag använde till min moppe.

http://www.motorcyclecarbs.com/Mikuni_Jet_Needle_Dimension_Ch_W121C37.cfm

Sen ska denne också vara lite av en magiker då det gäller gamla vakumfuggar.

http://www.cameron-site.co.uk/nrp/index.htm

Skadat vakummembran kan ge fel typ det du nämner, den senare länken har billiga utbyten för detta.

Okej, tack för svar :)
Nu när man ändå har förgasaren nere så blev jag lite konfys angående huvudmunstycket (?) det verkar vara storlek 112.5 men då jag har nästan helt öppet utblås låter det som väldigt lite eller?

Gällande membranet så hade jag tänkt beställa här http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=302961
Borde inte det passa? Ser exakt ut som min förgasare..

Bifogat

• IMG_2668.jpg
    IMG_2668.jpg
    224.8 KB · Visningar: 79

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Dubbel o trippelkolla membran. Kolla så det är samma fugge på din moppe, och att diameter är samma.

Den nedre länken jag la upp, killen har stenkoll och är väldigt hjälpsam.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...