Oroväckande rasslande ljud

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Idag när jag var ute i det för en gångs skull fina vädret så upptäckte jag att det rasslar konstigt om min Blade -95 (med 97ans motor)

Ljudet tycker jag går att jämföra med att det ligger grus eller något i motorn, för det är ett smått rasslande och knakande ljud eller hur man nu ska beskriva det.

Det hörs inte hela tiden, bara då och då... så vitt jag upptäcker så kommer det främst när man gör ett hastigt gaspådrag och sedan direkt släpper.

Snälla hjälp mej med lite förslag om vad det kan vara, jag är skitskraj! :confused:
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Kanske inte är något i motorn. Kolla om det finns något löst på hojen som vibrerar.

\Masonit
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Masonit skrev:
Kanske inte är något i motorn. Kolla om det finns något löst på hojen som vibrerar.

\Masonit

Jag har redan känt på det mesta som går att dra åt och jucka på men allting verkar sitta som det ska.... jag inbillade mej först att det var kylaren som vibrerade men så verkar som sagt inte vara falllet. :va
 

RRacer

Medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Lerum
Hoj
PW50
elmgren skrev:
Jag har redan känt på det mesta som går att dra åt och jucka på men allting verkar sitta som det ska.... jag inbillade mej först att det var kylaren som vibrerade men så verkar som sagt inte vara falllet. :va

Jag trodde att jag hade fått ett motorras en gång när det rasslade och lät mysko från motorn. Det visade sig vara att fem av åtta muttrar som håller krökarna fattades! En krök var ju helt lös och klapprade mot cylindern med varje avgaspuls.
Billig reparation dock!
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Kamkedjan är det säkert som rasslar. Oftast inget att bry sig om, såvida det inte är olidligt mycket/högt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
det är samma sak med min blade 92'a. nästan i alla fall. den skrammlar och håller på på mellanvarv. det låter som att det ligger något löst i motorn. jag har också kollat så gott som överallt utan att kunna hittat något som sitter löst. jag har dock inte kollat grenröret. ska genast göra det.
ps. jag har inte öppnat upp motor eller koppling eller nått sånt för att kolla utan jag har bara kollat allt utvändigt.
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
elmgren skrev:
Idag när jag var ute i det för en gångs skull fina vädret så upptäckte jag att det rasslar konstigt om min Blade -95 (med 97ans motor)

Ljudet tycker jag går att jämföra med att det ligger grus eller något i motorn, för det är ett smått rasslande och knakande ljud eller hur man nu ska beskriva det.

Det hörs inte hela tiden, bara då och då... så vitt jag upptäcker så kommer det främst när man gör ett hastigt gaspådrag och sedan direkt släpper.

Snälla hjälp mej med lite förslag om vad det kan vara, jag är skitskraj! :confused:

Inte för att förstöra din kommande semester eller nått.. men precis så där lät min (spciellt vi gaspådrag och avslag vid 4000 varv..). Och då var det vevstakslagerras och jag har varit tvungen att riva hela motorn för att reparera veven :( (bara så du vet) Vi är två stycken här i Umeå som fick detta fel nästan samtidigt i höstas.
Det kan ju förståss vara nått annat ändå. :tummenupp

Du kan ju alltid börja med att kolla om det är kamkedjesännaren som lagt av.. Det fick jag som tipps innan jag kom på mitt fel. Jag har en över du kan få köpa billigt :)
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Grusbuse skrev:
Inte för att förstöra din kommande semester eller nått.. men precis så där lät min (spciellt vi gaspådrag och avslag vid 4000 varv..). Och då var det vevstakslagerras och jag har varit tvungen att riva hela motorn för att reparera veven :( (bara så du vet) Det kan ju förståss vara nått annat ändå. :tummenupp

aaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh :skrämd

det är precis vid 4000 som min låter som mest när man slår av eller på.

men va ska man göra? man orkar ju inte plocka isär bara för att kolla så det är väl bara att köra tills det rasar isåfall.
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
bmwjohan skrev:
aaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh :skrämd

det är precis vid 4000 som min låter som mest när man slår av eller på.

men va ska man göra? man orkar ju inte plocka isär bara för att kolla så det är väl bara att köra tills det rasar isåfall.

I det här fallet är det nog lite dumt.. För nyper staken på veven.. ja då har du mest troligt en vevstake ut genom blocket. Händer då detta under körning kan du ju tänka dig konsekvenserna.... :(

Kolla dessa trådar:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41831

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=48576

För mer info.
 
Last edited:

Nikki6

Som en insekt...
Gick med
29 Jan 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBX 1000 -79, Martin CBX -83, Kawa H1 -70, en å annan 125´a
Köp loss en fräsch beggad morot å byt om du inte orkar gräva i din egen, mitt i säsongen å allt :)
 

Grusbuse

11.37s 199,2 Km/h
Gick med
4 Apr 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Honda CBR 900 RR / Yamaha TT 600 / KTM 450 -05
Nikki6 skrev:
Köp loss en fräsch beggad morot å byt om du inte orkar gräva i din egen, mitt i säsongen å allt :)

jag tror det kan vara svårt att få tag på fina begagnade motorer på skrotar billligt till fireblade.. När jag kolla i maj så fanns det bara mer eller mindre defekta motorer.. plus en på örebros skrot som dom skulle ha 15000:- för. :skrämd

Ett tips:
Kolla på Bildelsbasen Ifall det finns några motorer tillgängliga. :tummenupp
 

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Grusbuse skrev:
För nyper staken på veven.. ja då har du mest troligt en vevstake ut genom blocket. Händer då detta under körning kan du ju tänka dig konsekvenserna.... :(

Gissa vad som var anledningen till att jag bytte motor förra sommaren?

Jo, under omkörning av en lastbilskaravan i ca 220 knutar så ville en stake titta ut genom blocket, precis pga av att staken nöp...
Sicken tur man hade att man inte drog dit trots massa olja på däck och dylikt.
Kunde lika gärna blivit överkörd av en av alla lastbilarna!
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
elmgren skrev:
Idag när jag var ute i det för en gångs skull fina vädret så upptäckte jag att det rasslar konstigt om min Blade -95 (med 97ans motor)

Ljudet tycker jag går att jämföra med att det ligger grus eller något i motorn, för det är ett smått rasslande och knakande ljud eller hur man nu ska beskriva det.

Det hörs inte hela tiden, bara då och då... så vitt jag upptäcker så kommer det främst när man gör ett hastigt gaspådrag och sedan direkt släpper.

Snälla hjälp mej med lite förslag om vad det kan vara, jag är skitskraj! :confused:

Ähum. Jag körde kompisens Blade idag (attans också förresten. Nu vill jag inte köra min egen längre :( ), men jag upplevde ungefär samma sak där vid framförallt avdrag. Påtalade det för honom och han visste precis vad det var, nämligen framstänkan som sitter löst! Ett tips är därför att kolla ALLA skuvar och bultar, inte bara de som håller ihop motorn. Jag var nämligen bombis på att det kom från motorn, men mycket riktigt så satt som sagt framstänkan löst. Hoppas att det inte är något allvarligare på din :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top