"Osäker när det svänger"

"Jimbo"

janos
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
TL1000S
Tjena!
Jag känner mig osäker när det svänger i högre hastigheter, 100+.
Jag har en R1-00 men är en nybörjare. Jag kan inte släppa tanken på att det kan släppa. I rondeller går jag ner ganska mycket, känns ok då det inte går så fort, men så fort det blir landsväg så känner jag lite obehag. Kan någon ge mig tips på hur jag kan bota detta samt hur långt kan man lita på knarren.
MVH

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Finns bara ett sätt: Kör på bana!
Du kan aldrig lära dig köra bra på väg, så är det!

Daggarparn

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
Ingen numer :-(
Jimbo skrev:
Tjena!
Jag har en R1-00 men är en nybörjare. Jag kan inte släppa tanken på att det kan släppa. I rondeller går jag ner ganska mycket, känns ok då det inte går så fort, men så fort det blir landsväg så känner jag lite obehag. Kan någon ge mig tips på hur jag kan bota detta samt hur långt kan man lita på knarren.
MVH
Passa på att köra bana, MED INSTRUKTÖR. Du lär dej hel massa om hojåkning/hojen då.

Hanky

Roligt de är med sommar
Gick med
13 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750 -96
Det viktigaste är att man kollar dit man ska, alltså hålla blicken högt.
Sen är det bara att köra i sin egna takt och när man känner att man behärskar farten, så kan man öka lite till.
Övning ger färdighet.
lycka till
:)

sandstream

Guest
Håller med föregående talare, på bana lär du dig vad hojen går för utan att vurpa.

Jag har precis börjat få ner knäna på bana och då finns det mycket mer kvar innan det släpper!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Bana är jättebra för att få upp förtroendet, sen är det ju iofs aldrig så optimala förhållanden i den riktiga världen... Skulle tro att så länge du inte vrider på gasen i nedlägg kan du skrapa fotpinnar med nästan vad som helst om däcken är OK.

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det som fick mig att få bort min osäkerhet var när jag blev skjutsad riktigt snabbt, då fattar man att man kan köra mkt fortare än man själv gör.

TomTroll

Hojlös
Gick med
31 Mar 2004
Hoj
Kawazaki ZZR600-94 + några ännu äldre
Jag har aldrig varit rädd för att det skall släppa på ren asfalt. Däremot drog jag in i rullgrus som någon lastbil dragit upp från dikeskanten och hade rätt mycket nerlägg. Tappade totalt balansen när framhjulet släppte. Fick dock ordning på allt, var dock över på motsatt körbana och lallade en stund så jag är rätt lycklig att jag inte fick möte.

Reka med andra ord favoritkurvan innan det skall försökas skrapas....

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Häng med på ett onsdags gas med RR sen innan du vet ordet av det så piskar du bana på sturup raceway med sydskånesemse :tummenupp

Lasson

sakkunning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR900RR
för mig är det snarare tvärtom, även om jag kör som en kärring i båda fallen. Men att det inte skulle kunna släppa är snack såvida däcken inte är riktigt bra. Jag har fått rejält bakhjulssläpp med ett halvgammalt däck utan något direkt nerlägg. Bana är säkert bra annars håller jag med ovanstående talare, kolla långt fram och var följsam.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Håller med om att banan är bästa stället att öva körning på. Kom bara ihåg att tänka på hur just DU kör och kör i ditt eget tempo, och att inte försöka 'ge allt' och hänga med dom andra om det inte känns bra. En bana är bara en landsväg utan mötande trafik, inget måste att härma Rossi. :)

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Jimbo skrev:
Tjena!
MVH

Vi har körning på SRW nu på söndag. Hör av dig till mig för mer info om detta..

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Lokke skrev:
Håller med om att banan är bästa stället att öva körning på. Kom bara ihåg att tänka på hur just DU kör och kör i ditt eget tempo, och att inte försöka 'ge allt' och hänga med dom andra om det inte känns bra. En bana är bara en landsväg utan mötande trafik, inget måste att härma Rossi. :)

Helt rätt! Många tror att man måste gasa värre än alla andra för att kunna köra bana, men så är det ju givetvis inte. Att köra bana är hur roligt som helst och man får tid att utveckla sin körning i sitt eget tempo.

Titan_Linkan

www.titanmc.net
Gick med
12 Jul 2004
Hoj
Fd succa gixxer 750 01
häng ut

Häng ut och leta någon bra avfart. Gärna någon avfart där man skall åt vänster. men måste svänga häger och under en viadukt eller så. de kurvorna brukar vara jämna och fina. och långa. då kommer man lätt ner med knä och så.
Hoppas du förstår vad det är för avfart jag menar.. :yoparty

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Titan_Linkan skrev:
Häng ut och leta någon bra avfart. Gärna någon avfart där man skall åt vänster. men måste svänga häger och under en viadukt eller så. de kurvorna brukar vara jämna och fina. och långa. då kommer man lätt ner med knä och så.
Hoppas du förstår vad det är för avfart jag menar.. :yoparty

Vi har den optimala sträckningen i Skåne....om man nu vill göra detta på allmän väg...

Bifogat

• TPL_Fredriksberg.jpg
    TPL_Fredriksberg.jpg
    32.6 KB · Visningar: 171

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kurvmakaren skrev:
Vi har den optimala sträckningen i Skåne....om man nu vill göra detta på allmän väg...
Jepp, den är fin att träna på. Det enda som stör är de eländiga stolparna för "vägen svänger"-skyltarna. De fanns inte där för några år sen. Kan inte du, som har tunga förbindelser i branschen, få dem bortplockade? Se till att minska trafiken lite där också :)

sandstream

Guest
Hagster skrev:
Det som fick mig att få bort min osäkerhet var när jag blev skjutsad riktigt snabbt, då fattar man att man kan köra mkt fortare än man själv gör.
Jag har också blivit skjutsad på bana och det var en riktig höjdare när jag själv var helt grön på bankörning. :tummenupp

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Bingo skrev:
Jepp, den är fin att träna på. Det enda som stör är de eländiga stolparna för "vägen svänger"-skyltarna. De fanns inte där för några år sen. Kan inte du, som har tunga förbindelser i branschen, få dem bortplockade? Se till att minska trafiken lite där också :)

Vi som jobbade med sträckingen försökte få bort så många stolpar vi kunde under projekteringsfasen... :tungan

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kan ju vara så att man har såpass risiga däck att de känns hala så tidigt oxo, eller? Det är ju inte direkt så du åker omkull i 100km/h såvida du inte kör i en VÄLDIGT snäv kurva, så du kan ju låna hoj av nån annan för att känna på detta!

Utan motorbroms eller gaspådrag ska det lätt gå lägga ner tills fotpinnen skrapar i utan att det släpper, så länge man är på schysst asfalt.

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...