Skit i vad som står på "dtr125.net", det bara förvillar. Gör så här istället:
Att koppla ur YPVS, och spärra i helt öppet läge:
Ta av främre avgassystemet och den lilla kåpan på vänster sida om motorn, som döljer YPVS:ens vajrar m.m.
Ta sen en skiftnyckel eller dylikt och vrid YPVS:en tills du ser att den är maximalt öppen. Detta kollar du genom avgasporten på cylindern.
När den är helt öppen så spärrar du YPVS:en genom att försöka låsa vajerhjulet med en skruv. Sedan följer du vajrarna upp till servomotorn, och kopplar ur strömmen till servomotorn. Det sitter en snabbkoppling, bara att pilla ner en "flik" med skruvmejsel och dra isär kontakterna. På så vis så riskerar du inte att bränna eller skada servomotorn. Sedan monterar du ihop allt igen.
Om du nu gjort allt rätt så kommer hojen bli lite svagare på låg och mellanregistret, men den kommer även att bli betydligt starkare över 6-7000rpm. Totalt sett bör du få bättre axx och något högre toppfart.
Läs också min nya tråd här om problemet jag hade på min DT125R -90. Jag vill verkligen rekommendera dig att testa detta, du kan prova att ta av kåpan för luftfiltret och se om det blir skillnad, om du nu inte vill borra i den direkt.