Ostrypa Dt 125R-98

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Tja!

Jag har en 98as dt 125 som är ostrypt i kröken men inte ypvsen.. helt ostrypt ska väl en dt ha 25hk och jag skulle vilja ha min dt helt ostrypt.. så jag vill veta hur man ostryper ypvsen så att man får full effekt.

Nån som vet ?:confused:
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
EmilSegerblad skrev:

Okej tack jag har sett det där tidigare.. men är du säker på att den blir helt ostrypt om man gör så där, har läst en tråd tidigare här där en kille skrev att det är dåligt att göra sådär för att det blir så dåligt bottenvrid och typ sånt. jag kan länka sidan åt dig så får du läsa http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=123268&highlight=gianelli

http://www.dtr125.net/ypvsf.htm

Den här sidan har jag också kollat på som en annan kille rekomenderade att jag skulle göra.

Och en annan kille säger att man bara ska skruva skruvarna 1 och 2 som går in i ypvsen så att en skruven är längst ner och andra högst upp.

det är därför jag skriver vet inte vilket sätt som är bäst? Hjälp?
 

EmilSegerblad

Guest
Humm... Nu har jag inte mekat så överdrivet mycket med DTR:en ... Men jag skulle nog testa att ringa Yamaha och fråga.. Dom borde veta...
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
EmilSegerblad skrev:
2363320 Humm... Nu har jag inte mekat så överdrivet mycket med DTR:en ... Men jag skulle nog testa att ringa Yamaha och fråga.. Dom borde veta...

Okej, vi har snackat med yamaha center i luleå dom visste inte ens vart strypningarna satt :va
 

EmilSegerblad

Guest
Linkan_Dt125r skrev:
2363383 Okej, vi har snackat med yamaha center i luleå dom visste inte ens vart strypningarna satt :va

Typiskt Yamahacenter snack.. :tomten Likadant här i Norrtälje.. de har ingen aning vad de snackar om... Generalagenten borde veta/skicka dig vidare till någon som vet.

Yamaha Motor Scandinavia
Fryksdalsbacken 28
123 43 Farsta
Telefon: 08-683 84 00
Fax: 08-683 84 50
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Skit i vad som står på "dtr125.net", det bara förvillar. Gör så här istället:

Att koppla ur YPVS, och spärra i helt öppet läge:

Ta av främre avgassystemet och den lilla kåpan på vänster sida om motorn, som döljer YPVS:ens vajrar m.m.
Ta sen en skiftnyckel eller dylikt och vrid YPVS:en tills du ser att den är maximalt öppen. Detta kollar du genom avgasporten på cylindern.

När den är helt öppen så spärrar du YPVS:en genom att försöka låsa vajerhjulet med en skruv. Sedan följer du vajrarna upp till servomotorn, och kopplar ur strömmen till servomotorn. Det sitter en snabbkoppling, bara att pilla ner en "flik" med skruvmejsel och dra isär kontakterna. På så vis så riskerar du inte att bränna eller skada servomotorn. Sedan monterar du ihop allt igen.

Om du nu gjort allt rätt så kommer hojen bli lite svagare på låg och mellanregistret, men den kommer även att bli betydligt starkare över 6-7000rpm. Totalt sett bör du få bättre axx och något högre toppfart.

Läs också min nya tråd här om problemet jag hade på min DT125R -90. Jag vill verkligen rekommendera dig att testa detta, du kan prova att ta av kåpan för luftfiltret och se om det blir skillnad, om du nu inte vill borra i den direkt.
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
lazlo09 skrev:
2364664 Skit i vad som står på "dtr125.net", det bara förvillar. Gör så här istället:

Att koppla ur YPVS, och spärra i helt öppet läge:

Ta av främre avgassystemet och den lilla kåpan på vänster sida om motorn, som döljer YPVS:ens vajrar m.m.
Ta sen en skiftnyckel eller dylikt och vrid YPVS:en tills du ser att den är maximalt öppen. Detta kollar du genom avgasporten på cylindern.

När den är helt öppen så spärrar du YPVS:en genom att försöka låsa vajerhjulet med en skruv. Sedan följer du vajrarna upp till servomotorn, och kopplar ur strömmen till servomotorn. Det sitter en snabbkoppling, bara att pilla ner en "flik" med skruvmejsel och dra isär kontakterna. På så vis så riskerar du inte att bränna eller skada servomotorn. Sedan monterar du ihop allt igen.

Om du nu gjort allt rätt så kommer hojen bli lite svagare på låg och mellanregistret, men den kommer även att bli betydligt starkare över 6-7000rpm. Totalt sett bör du få bättre axx och något högre toppfart.

Läs också min nya tråd här om problemet jag hade på min DT125R -90. Jag vill verkligen rekommendera dig att testa detta, du kan prova att ta av kåpan för luftfiltret och se om det blir skillnad, om du nu inte vill borra i den direkt.


Dina råd väl väldigt hjälpande mr emcom :D men jag vill ha så mkt hjälp jag kan få, kollar bara om nån annan har nått annat sätt att ostrypa.

Tack Lazlo09.. har sett att du har skrivit en tråd tidigare om ypvs där du fick hjälp och du skrev att du skulle lämna in den till yamaha för att få den att stänga helt också.. hur gick det med de?
 

lazlo09

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2006
Ort
NV-Skåne
Hoj
DT125R -90
Linkan_Dt125r skrev:
2364898 Dina råd väl väldigt hjälpande mr emcom :D men jag vill ha så mkt hjälp jag kan få, kollar bara om nån annan har nått annat sätt att ostrypa.

Tack Lazlo09.. har sett att du har skrivit en tråd tidigare om ypvs där du fick hjälp och du skrev att du skulle lämna in den till yamaha för att få den att stänga helt också.. hur gick det med de?

Yamaha gjorde inte ett skit, mig veterligen. Men jag har kontrollerat så gott jag kunnat, och den verkar bete sig normalt (ostrypt) nu. Annars så är även 90:eek:rna strypta genom att YPVS:en inte öppnar fullt.
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
lazlo09 skrev:
2365228 Yamaha gjorde inte ett skit, mig veterligen. Men jag har kontrollerat så gott jag kunnat, och den verkar bete sig normalt (ostrypt) nu. Annars så är även 90:eek:rna strypta genom att YPVS:en inte öppnar fullt.

Okej jag kanske försöker med ditt sätt sen då, de verkar ju på dig som att de iaf blir bättre bottendrag än om jag gör de där med att vrida 180 grader.. men jag får se hur jag gör, ska skaffa ny kolv först.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top