[OT]J*vla försäljare!! HUR?

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Jag måste bara få avreagera mig själv lite över nåt som jag aldrig varit så förbannad över. :mad:

Vad kan tänkas vara värre än en dörrförsäljare som lurar ens morsa att köpa värdelösa saker!??
Nu när jag kom hem så insåg jag att hon precis köpt ett kit med städgrejer för över 2000spänn!
för det fick hon ett skaft och några trasor som var gjorda av ren polyester.

Inte nog med att man måste fixa nya glasögon för 5 papp och guta en brygga på en tand för lika mycket till!
Dörrförsäljare kan verkligen flytta en till en helt annan värld!

Akta er för ENJO "cleaning of the world" :fatta! (cleaning yout money away from your accounts)

Tack för ordet!!

/Adrian

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
cool_adde skrev:
Jag måste bara få avreagera mig själv lite över nåt som jag aldrig varit så förbannad över. :mad:
Förstår det. Som tur är så ogillar även lagstiftarna dörrförsäljarapor, därför har Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal instiftats, just för dessa fall :).

Din morsa har enligt lag 14 dagar på sig att ångra köpet utan att hon behöver uppge någon anledning eller överhuvudtaget motivera sin vilja att häva köpet.

Konsumenten har rätt att frånträda ett distansavtal eller ett hemförsäljningsavtal (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 15 § (ångerfrist).

Om konsumenten utövar sin ångerrätt vid hemförsäljningsavtal och har tagit emot varan eller en väsentlig del av den vid hembesöket eller under utflykten, skall konsumenten dock hålla varan tillgänglig på den plats där den har tagits emot.

Black No. 1

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Honda CBR 600F
Adria, jag hålle med dig!!! Visst kan man välja att inte köpa. Nu vet jag i och för sig inte hur gamla dina föräldrar är, men de där säljarna är oftast j-vligt övertygande och äldre personer kan vara lätta offer. :fakta

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
Det kan faktiskt vara svårt för endel att "försvara sig" mot hemförsäljare.
Det är därför hemförsäljningslagen (kan den heta så?) ger köparen ångervecka.
I en korrekt affär ska säljaren lämna skriftlig information om hur kunden kan häva köpet inom sju dagar. Jag antar att säljaren inte gjort det o det är därför du är förbannad, Adrian. Mitt bästa tips är att ta kontakt med konsumentvägledaren i kommunen, de brukar veta vad som kan göras (räddas).

/ Racerpelle

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Apor är vad de är. Det värsta är när de ger sig på gamla människor som inte vill vara rent otrevliga för att bli av med dem. Se nu till att hon häver köpet!!!

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
sgtpepper skrev:
Förstår det. Som tur är så ogillar även lagstiftarna dörrförsäljarapor, därför har Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal instiftats, just för dessa fall :).

Din morsa har enligt lag 14 dagar på sig att ångra köpet utan att hon behöver uppge någon anledning eller överhuvudtaget motivera sin vilja att häva köpet.

Konsumenten har rätt att frånträda ett distansavtal eller ett hemförsäljningsavtal (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 15 § (ångerfrist).

Om konsumenten utövar sin ångerrätt vid hemförsäljningsavtal och har tagit emot varan eller en väsentlig del av den vid hembesöket eller under utflykten, skall konsumenten dock hålla varan tillgänglig på den plats där den har tagits emot.

Exakt, och försäljaren måste även informera om ångerrätt bland annat. Bara att lämna tillbaka omedelbums. :banana

Usch, det här hade man tenta på i lördags... :whip

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
På tal om försäljare, ni har väl sett till att släkt och vänner finns med på nix-listan, så de slipper telefonförsäljare? De är värre än dörrförsäljare tycker jag.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
jag säger nej omedelbart o stänger dörren bara, kan aldrig tänka mig att nån dörrknackare kan sälja nåt jag inte kan köpa själv när jag har lust.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Skall man slippa telefonförsäljare så går man in på http://www.nix.nu och anmäler sig.
NIX registret gäller för uttag av nya adress ocg telefonlistor från PAR (Postens Adress Register). Jag arbetar själv inom Telemarketing (dock inte som säljare) så man vet ju besked..

Jag är själv NIX´ad och har sluppit telesäljare i flera månader. Dock så kan man bli uppringd av säljare från företag där man tidigare varit kund. Där ingår man nämligen i ett gammalt kundregister som ofta bearbetas eftersom du redan varit kund och anses "lätt" att sälja till.

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
Jag har blivit uppringd av säljare trots att jag varit anmäld till NIX sedan läänge. När jag berättar det för dem blir det vääldigt tyst i luren och ev ett f'låt HAHAHAHAHAHA.

Kontentan: säljare skiter rätt så mycket i NIX-registret!

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Jag skiter i NIX.

Dock är jag inte Tele-säljare...

Tycker att det är rätt så vettiga saker de kommer med ibland...och eftersom jag själv har jobbat med telemarketing så brukar jag ge dem tips om jag inte ska ha nåt. De blir ofta förvånade...

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Det ända dom säger är att blaj är bra så köp mitt blaj! och så tränger dom sig på och ska börja visa hur man ska göra (fast bara egna prylar som dom har med sig som redan är jätterena)

Urre

o jä!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Husaberg 650 -03, GRC -02
Jag har jobbat dörrförsäljning en längre tid :hej

Det finns många oseriösa direktförsäljningsföretag men inte alla.. Man kan kolla om firman är ansluten till direkthandels organisationen är dom inte det så skall man nog passa sig.

http://www.direkthandeln.org/

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Urre skrev:
Jag har jobbat dörrförsäljning en längre tid :hej

Det finns många oseriösa direktförsäljningsföretag men inte alla.. Man kan kolla om firman är ansluten till direkthandels organisationen är dom inte det så skall man nog passa sig.

http://www.direkthandeln.org/

Organisation och organisation... Som någon sade ovan, vad kan någon sälja till mig vid dörren som jag inte kan, i egen takt, köpa i en affär? Dammsugare?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy