OT : Väggplugg? Hjälp!

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag ska montera upp en spegelvägg i lägenheten. Det är 12 spegelskivor i A3-format ungefär, och i varje hörn hålls skivorna fast av en plastbit som i sin tur är skruvad i väggen.

Där spegelväggen var monterad tidigare så satt det gul plugg vid varje skruv... men självaste skruvarna är minimalt små.

Nu är frågan - behövs verkligen plugg för att montera upp spegelväggen igen? Verkar lite jobbigt att borra 20 st hål i väggen. Om jag nu måste borra - hur stora hål ska man då ha för pluggen? Jag är lite okunnig om sånt här...

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Om väggen är målad och någorlunda slät kan du montera upp speglarna med dubbelhäftande tejp. Frågan är ju bara om detgår att få bort speglarna i helt skick sen...

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gulsvartkawwa skrev:
Material i väggen? Gips,betong, kolfiber? Gör en viss skillnad.

Ah. Här kommer det in igen att jag inte är så kunnig på sånt här. Men knackar man på det känns det väldigt hårt och ekar inte alls. Det sitter dessutom två gamla plugg sedan de som bodde här förut (tror det var tavlor som hängde där)...

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad ska man ha för plugg då? Och hur stora hål borrar man för pluggen?

Så här ser skruvarna ut:

Bifogat

• skruv.jpg
    skruv.jpg
    4.6 KB · Visningar: 534

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
gul plugg och så står det väl på förpackningen vilken borr som passar till.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Gula plugg är nästan lite stora, likså röda. Är det betongvägg så måste du ju använda en borrmaskin med slag. Är det slagg/lättbetong eller likande "skitvägg" så borrar du UTAN slag. Använd i bägge fallen en 5mm-borr, trots att det står 5,5mm rekommenderat.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
OLJEKYLD GSXR skrev:
Är det slagg/lättbetong eller likande "skitvägg" så borrar du UTAN slag.

Har inte H-G lärt dig att riktiga hardcoreelektriker slår hål med en liten stjärnmejsel i gips och lättbetong istället för att fjanta runt med borrar? :D

Beträffande pluggen så ska den ju passa skruvens tjocklek samt vara kortare än den för pluggen tänkta skruven/spiken, detta för att pluggens skall vidga sig till fullo.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Mina väggar är astrista :( Jag har 3 borrar liggandes här himma varav en slagborr som är lika stor som hela min arm, men inte ens den kommer igenom :skrämd
För att borra i mina väggar måste jag köra till hyrpunkten och hyra en GIGANTISK&KRAFTIG borr :cool: sen jävlar går det

Jag fästa sånna speglar du har med dubbelhäftande och efter 4 veckor rasade en spegel ner mitt i natten vilket lät som om nån försökte göra inbrott så jag rusa upp och leta fram rambokniven för att inse att det var spegeln som lossna från väggen :rolleyes:

När jag jobbade som montör i Tyskland hade vi vattenkylda borrar i samma storlek som jag :)
Den gick igenom ALLT!

750RR

Caffe

I like BIG butts...
Gick med
29 May 2003
Hoj
Såld till Victor
maverick_750rr skrev:
Mina väggar är astrista :( Jag har 3 borrar liggandes här himma varav en slagborr som är lika stor som hela min arm, men inte ens den kommer igenom :skrämd
För att borra i mina väggar måste jag köra till hyrpunkten och hyra en GIGANTISK&KRAFTIG borr :cool: sen jävlar går det

Jag fästa sånna speglar du har med dubbelhäftande och efter 4 veckor rasade en spegel ner mitt i natten vilket lät som om nån försökte göra inbrott så jag rusa upp och leta fram rambokniven för att inse att det var spegeln som lossna från väggen :rolleyes:

När jag jobbade som montör i Tyskland hade vi vattenkylda borrar i samma storlek som jag :)
Den gick igenom ALLT!

750RR

Du är totalt grymmast Mavve!
Ingen tar dig!! :tummenupp :rolleyes:

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
Sätt upp speglarna på en skiva först istället, så behöver du inte massakrera hela väggen för att få upp dom. Räcker med några hål för att fästa plattan i väggen bara. Tipsade en kompis om det, och det blev schysst.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
John Holmes skrev:
Har inte H-G lärt dig att riktiga hardcoreelektriker slår hål med en liten stjärnmejsel i gips och lättbetong istället för att fjanta runt med borrar? :D

Beträffande pluggen så ska den ju passa skruvens tjocklek samt vara kortare än den för pluggen tänkta skruven/spiken, detta för att pluggens skall vidga sig till fullo.

Hur skulle H-G kunna lära mig hur en Hardcore-trikare gör? Först måste han ju lära sig det själv... :rolleyes: I gips brukar jag mejsel-metoden, men sällan i tex slagg, det går åt så många mejslar liksom..... Skruvdragare och vanliga borrar är det jag använder! Skiv-tricket är inte dumt, då kan man dessutom fästa speglarna med tex sättlim eller PL400 så slipper man mellanrum för de jättesnygga fästena. Vi gjorde liknande i klubblokalen, vi reglade upp lagom avstånd på väggen och fäste reglarna med sättlim (under press). Sen skruvade vi speglarna i reglarna. Sättlim är bra!

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
maverick_750rr skrev:
750RR

Men snälla du, har du inte insett att storleken inte är allt än? :)

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Mavve, konsten är att inte använda ett träborr när du ska borra i betong. :D

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...