Otroligt...flygande besiktning, PARKERAD!?

bo$ken

HarleyF0rum.se
Gick med
10 Mar 2003
Mycket ska man vara med om i hojvärlden. Stoppad av polisen blir jag som oftast men denna incident tog priset.

Ner på Stortorget i Malmö, onsdag. Ställer hojen och sätter mig ner bland andra bikers.

15 MINUTER senare glider an MC-Polis in och stannar då han ser min lilla nummerskylt.

Parkerar bakom, tar av hjälm och asar fram papper o penna. Synar åket och känner på motor om den är varm.

Han frågar om någon här är ägare till denna hoj. NÄ, säger alla.

Sedan ringer han och kolla regnummer samt chassinummer, skriver ner brister på lappen och sätter denna på styret.. (inga böter, endast ombesiktning)

Får man göra så?!?!?! (Just denna MC-Polis, är ökänd här nere, nån upplänning)

Bild togs naturligtvis på plantan :)

IMAGE_138.jpg

Det kan man inte. Du har ju givetvis fraktat ner hojjen på släp för att visa upp den. Om inte polisen sett dig köra den kan han inte sätta böter.

Samma sak hände mig på sjöborakan en gång för 2 år sedan. Polisen gick fram till min hoj och såg min miniskylt. Jag gick fram och sa att jag fraktat ner den på släp och kommer frakta hem den på släp .... och det gjorde jag .... efter ett par telefonsamtal till polare i sjöbo med släp.

Står hojen på en parkering med hjälmen på styret, är påställd och skattat och bes tror jag det blir väldigt svårt att övertyga en domstol att den körts på släp till platsen.

Står hojen på en parkering med hjälmen på styret, är påställd och skattat och bes tror jag det blir väldigt svårt att övertyga en domstol att den körts på släp till platsen.

Man är väl oskyldig tills annat bevisats. Dvs polisen ska stå för bevisbördan, inte ägaren av motorcykeln.
Visserligen brukar ju polisens ord räcka som bevis i Sverige när det gäller trafiköverträdelser :va

Jag undrar om det är denna polis jag råkat ut för vid några tillfällen, eller rättare sagt två. Den ena gången hade jag varit i min verkstad och bytt hastighetsvajer på min flickväns hoj och sedan åkte jag till några vänner på Potatisåkern för att lämna lite prylar. på vägen tillbaka mot rondellen vid Erikslust stannar en reflexvästklädd BMW-förare in i rondellen för att släppa fram mig ... Kunde inte riktigt avgöra om det var en snut eller en överdrivet försiktig BMW-förare. Körde in i rondellen och Köpenhamnvägen framåt och personen följde efter mig. I korsningen vid Mariedalsvägen var jag säker på att det var en snut med tanke på hur han körde efter mig baserat på hur jag valde fil. Dock hann vi köra hela Kronborgsvägen ner och sedan svänga in vid Pildammsparken och Roskildevägen samt köra några hundra meter där innan han slutligen stannade mig. Då hade han kollat bilregistret, sett att hojen tillhörde min flickvän, sedan kollat körkortsregistret och sett att hon inte hade körkort än och skulle reda ut vem det var som körde. Jävligt drygt!

Har sedan sett denna polis vid några andra tillfällen men inte blivit stoppad förrän en tidig morgon. Skulle upp till Landskrona för att besiktiga HD:n och kör ut från gården och rullar fram på Roskildevägen när jag ganska omgående möter denna mc-polis. Trevlig som man är hälsar man (rätt eller fel?) men han hälsar inte tillbaka utan jag ser i backspegeln att han gör en u-sväng och sedan hänger på mig. Efter att ha kört ner mot Aq-va-kul inser jag var det bär vägen och kör in till kanten innan han hunnit stoppa mig. Jo, han hade kollat upp att det var dags att besiktiga hojen osv, osv men jag kunde bemöta med att jag skulle upp till Landskrona och fixa det nu så jag hade inte mycket tid över att stå och prata med honom.

Det är väl bra att de stannar och kollar om det finns misstanke om att hojen är stulen men det känns som om personen i fråga är lite för nitisk i sin övervakning. Nu har jag inte stött på honom på över ett år vilket jag är glad för. Någon med liknande erfarenheter?

Tror mig känna igen vederbörande jag också.

Tror det var han som stoppade mig för hela 127 km/h på E6 vid Löddeköpinge..

Förvisso är det svart på vitt och inget att diskutera i sakfrågan, hastighetsbegränsningen är ju 110 km/h. Men under tiden han låg bakom mig körde ett flertal bilar om mig i betydligt högre hastighet än 127 km/h utan att han brydde sig om det. Med tanke på det så är det rätt uppenbart att han "var ute efter" motorcyklister.

Trist när polisen jobbar så :(

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S