Otto-katten har spytt...

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
...en rosa geggapöl på golvet. BLOD! KATTEN HAR SPYTT BLOD!!!

hjälp. vad gör jag nu? kommer han dö? har han ont? vad ska jag göra?

:död

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
börja med att ringa till veterinären, sen tänker du efter om han har ätit något olämpligt eller nåt som inte tillhör vanligheterna. Sen avgör veterinären om du ska åka in eller ej. Jag skulle redan ha varit påväg om jag vore du dock.....

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
1: Lugna ner dig.
2: Ring djurakuten och pratat med Farbror Doktorn. Tänk efter innan - har han varit ute och ätit nåt djur? Har jag något medel som legat framme, typ diskmedel eller maskinmedel eller så som han kan ha tuggat på? Underlättar vid felsökning. Och, framförallt, hur verkar han må? Som vanligt?

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
det verkar inte vara något fel på honom. han ligger i min säng och spinner.

han brukar spy ibland, men då brukar han ha ätit mycket innan och då brukar det vara mat. dethär var bara tunn rosa gegga.

pappa sa att jag skulle låta det vara, eftersom han verkar ok. men jag vet inte

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Att katten har ätit diskmedel eller nåt annat sånt är föga troligt, dom har för bra luktsinne för att stoppa i sig nåt sånt....

Men är du säker på att det va blod ?? troligen har katten magsår i såfall....
va det rent blod ?? rött.. eller var det som kaffesump ?? hur har avföringen varit ?? har den feber.. matt i övrigt..?? äter som vanligt ?? utekatt ?? osv..
katten kommer troligen inte att dö av det.. men det kan ju bli medicinering som kan kosta en del...

den har inte käkat nåt djur o sen spytt upp det djurets blod då ??

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ett samtal är gratis, men troligen så är det bara mat han just ätit som han kräkts upp. Hade det varit blod hade det varit mörkt troligen, snarare som mörka klumbar än som rosa (dåligt syresatt) blod. Att han spinner är inget skäl för att han eventuellt mår bra. Du vet dock hur han BRUKAR bete sig, så är det normalt så......

Seså, ring nu och prata med läkaren och sedan skriver du vad han tror. Personligen röstar jag för att du skall övervaka honom noga närmsta 24 timmarna, OM han inte ätit något olämpligt.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Freppa ! en färsk blödning i magen är inte mörkt ... däremot om det ligger o levrar sig i magen, då blir det mörkt och kan liknas vid kaffesump, både till utseende och konsistens.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ambulans skrev:
Att katten har ätit diskmedel eller nåt annat sånt är föga troligt, dom har för bra luktsinne för att stoppa i sig nåt sånt....

Men är du säker på att det va blod ?? troligen har katten magsår i såfall....
va det rent blod ?? rött.. eller var det som kaffesump ?? hur har avföringen varit ?? har den feber.. matt i övrigt..?? äter som vanligt ?? utekatt ?? osv..
katten kommer troligen inte att dö av det.. men det kan ju bli medicinering som kan kosta en del...

den har inte käkat nåt djur o sen spytt upp det djurets blod då ??

precis det pappa trodde. men det kan inte vara så. det var ju tunn flytande rosa gegga utan nåt annat i.

han är utekatt. går aldrig på låda, men han föddes i princip med magproblem. han hade infektion i tarmarna som bäbis och höll på att dö.

lite varm är han...

helvette. min favvo-otto-katt LIDER!!

:(

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ambulans skrev:
Freppa ! en färsk blödning i magen är inte mörkt ... däremot om det ligger o levrar sig i magen, då blir det mörkt och kan liknas vid kaffesump, både till utseende och konsistens.

jotack. detdära har jag fått se när jag jobbade som vårdbiträde. :rolleyes:

det är upptaget hos veterinären.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
ambulans skrev:

Se där, där lärde man sig något nytt. Trodde det var mörkt eftersom det borde vara syresatt blod som passerade magens delar snarare än syrefattigt blod. :bow

Anja, om du tror katten lider, åk in med honom nu. Bil har du väl?

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
anja skrev:
precis det pappa trodde. men det kan inte vara så. det var ju tunn flytande rosa gegga utan nåt annat i.

han är utekatt. går aldrig på låda, men han föddes i princip med magproblem. han hade infektion i tarmarna som bäbis och höll på att dö.

lite varm är han...

helvette. min favvo-otto-katt LIDER!!

:(

då kan det ju vara nåt han fått i sig i skogen, nåt annat djur.. möss, fåglar mm.. djur kräks ofta upp rester av sånt. och med det följer blod upp, så att avgöra om det är från din katt blodet kommer eller från djuret som spys upp är svårt.
Men går det så kläm han på magen.. känn om magen är hård. en blödning i magen ger symptom på att det blir som att trycka på en bräda.. lika hårt.
troligen får du inte ta i han om han har ont, och det har han om han har en egen blödning. Men allmäntillståndet säger ju åxå en hel del.. är han pigg ?? eller ligger bara o inte reagerar ?? En infekton i tarmarna som liten borde inte vara nåt problem.. för i såfall skulle det här ha hänt för länge sedan..
Men ... känn på katten om du kan, o se om han är som vanligt ! djur kräks ofta utan att det är nåt allvarligt med det.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Om katten har trassel med magen så tänk på att katter är rena proteinätare...
dom tål inte Kolydhydrater så bra.. så ge inte Katten potatis o ris, pasta osv... dom äter kött nästan uteslutande, plus vitaminer o minerlaler..
annars kan dom bli sjuka. Har dom dessutom en dålig mage sen innan så blir det ju inte bra alls....

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
kom fram till veterinären. dom sa att det antagligen var lugnt, men att han kanske borde undersökas eftersom han hade trasig mage som bäbis. fick en tid i morgon. otto spinner. han ska lagas om han är trasig och allt är frid och fröjd.

tack för hjälpen ni som har svarat!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Anja, åk till veterinären direkt. Bättre att vara förberedd på det värsta... Jag åkte med hunden till veterinären bara för att han var svullen på nosen, när jag kom dit så sa veterinären att han hade mycket troligt kunnat dö inom kort pga att det var huggormsbett som hade gjort så att han inte hade kunnat andats till slut :( Och jag tänkte inte ens åka till veterinären men gjorde det ändå för att jag hade tid... En spruta så var han bra inom ett dygn.
Så åk nu, det kan ju vara vad fan som helst och lite antibiotika har ingen katt dött av.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
anja skrev:
kom fram till veterinären. dom sa att det antagligen var lugnt, men att han kanske borde undersökas eftersom han hade trasig mage som bäbis. fick en tid i morgon. otto spinner. han ska lagas om han är trasig och allt är frid och fröjd.

tack för hjälpen ni som har svarat!

Ja hade det vart allvarligt,, så hade du märkt de på honom, i form av att allmäntillståndet hade försämrats betydligt ! då drar dom sig undan och vill bara vara i fred. får du ta upp honom och ta han på magen så verkar det ju inte vara nån fara. Men åk dit på tiden du fick, Om inte annat för att lugna dig själv :)

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Is no more
Tänk på att katter spinner inte bara av att dom mår bra. Vissa katter spinner även när dom har ont eller är rädda.
Hoppas det går bra.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
för dom som undrar hur det har gått för otto har jag bra besked. visserligen vägrade han komma ur lådan hos veterinären trots att lådan var vänd uppochner, och när han väl gjorde det tappade han halva pälsen. men det var inget fel på honom, och han drabbades inte av tass-svett. däremot hoppade han ner från undersökningsbordet och gömde sig bakom skrivbordet och vägrade komma ut.

om otto spyr mer blod eller spyr oftare överhuvudtaget ska han tillbaka. då kanske han ska få medicin eller byta mat.

det är visst ganska normalt att katter spyr blod nångång.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...