En konkurs är aldrig rolig... det drabbar i slutändan privatpersoner... ibland till och med rätt långt ut från kärnan.
Men med tanke på "trycket" i butiken så har man ju minst sagt förvånats de sista åren att de inte kursat innan.
Jag skulle köpa ny mc för några år sen, valet stod emellan en BMW 1200GS och en Yamaha 1200 Tenere.
Claessons ligger två mil iväg och där bad jag om att få prova en BMW.
Inga problem, de nämnde att de stänger vid sex så om jag blir försenad bör jag ringa och meddela detta... klockan var väl typ elva eller nåt...
Jag provkörde ända till Malmö (man vill ju känna om cykeln är bekväm!) och jag körde småvägar och massa.
Oves hade ingen 1200 klar för utlåning, men de skulle ringa mig när de hade.
Veckorna dröjde men till slut ringde de!
...och jag tog fritt från jobbet en eftermiddag och åkte ner... för att provköra.
(till Malmö så klart!)
Jag noterade att det var lite soppa i cykeln men sa nåt om att jag väl kan tanka, men då vaknade den lille skäggige försäljargubben och undrade vart jag skulle.
För där var säkert två-tre liter ju!
Jo... sa jag... men jag vill ju prova och känna så cykeln verkligen passar mig!
Men nänä...
"Kör du runt lite här i byn så känner du ju vad du behöver, det är ju en bra cykel!"
Kan jag inte ens vara ute en timme, undrade jag då... men nä... han tyckte en kvart var fullt tillräckligt!
Jag provade den faktiskt inte alls utan lämnade butiken och köpte mig en BMW istället.
Har kört över 5000 mil med den och är skitnöjd med både cykeln och servicen... hos Claessons.
Edit:
Pratade med en "insatt" idag... och tydligen är det två mc-firmor i samma lokal.
Minst.
Bla så är Triumph-delen en annan firma och mannen som är säljare för dessa "hoppar" ibland in och säljer lite andra cyklar... åt Oves.
Och tydligen var det denne man jag "råkade ut för", som alltså tyckte att en provkörning inne i byn vore nog.
Det pratas om att delar av lokalen låsts där nu, Triumph-delen innefattas tex inte...
Verkar invecklat.
För övrigt anser jag inte att läget är ett handikapp, Oves var ju stora förr och låg då på samma ställe.
Jämför tex med
www.supermotors.com som ju KNAPPAST har ett vidare centralt läge, men som ändå säljer en hel del.
Intresserade kunder letar upp sin handlare.