På bakhjulet med passagerare?

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Har börjat få lite snurr på bakhjulsåkandet nu. Har jämt försökt lite med en passagerare bakpå men det känns rätt omöjligt. När jag kör själv så brukar jag koppla upp på tvåan men det går inte. Han vill inte upp då. Så jag brukar gasa upp den, går lättare då men då känns det som om jag ska falla av för passageraren drar i mig såpass. Har åkt med bakpå rätt mycket på bakhjulet med Rigge/Mattias och då gick det mjukt och fint upp och inga problem att sitta kvar, behövde inte klänga eller hänga för att sitta kvar utan jag satt där jag satt. Vet inte hur chauffören upplevde det dock. Hur gör ni för att det ska gå bra?


När folk åker med har dom självklart utrustning och vi kör på långa, breda rakor så det är ingen fara för någon, varken oss eller andra så ni inte tror att jag fläskar upp den mitt i stan med någon stackars kompis bakpå som gör ner sig för han var inte med på det. :crash
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Jag kopplar och gasar som vanligt :) Se till att passageraren håller ena handen på nåt bakom sig och andra runt dig så går det nog bättre!
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Nisse Järnet skrev:
Jag kopplar och gasar som vanligt :) Se till att passageraren håller ena handen på nåt bakom sig och andra runt dig så går det nog bättre!

:confused:

Ena handen bakom sig? Då måste det vara rålätt att halka av... Eller hur menar du?
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Nisse Järnet skrev:
Ja om man har tex en baggehåller så kan passageraren hålla ena armen bak som ett "stag" om du fattar? :)


Jo... Har inget sådant bak sen tror jag inte passageraren blir glad när man säger "Håll där bak istället för i helvete" :crash
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Gaah!

livsfarligt att sitta bak!
Det brukar ju powerwheela ganska bra på 1:an...
Hatar att sitta bak, så jewla läskigt...
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Hagster skrev:
Jo... Har inget sådant bak sen tror jag inte passageraren blir glad när man säger "Håll där bak istället för i helvete" :crash
Haha :D Nej men ena handen där bak, och andra runt dig! Har du inte en SRAD då? Låt den sitta så får ni dela på 1 dyna :crash
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
1. Flytta arslet så långt bak som möjligt och sitt upprätt, så att du flyttar tyngdpunkten långt bak och inte behöver acca så hårt för att den ska upp. Koppla upp hojen på tvåan så går det som mjukast tror jag. Det funkar, det gjorde det på min cbr 600!
2. Lägg bly i cutsen
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Hagster skrev:
Har börjat få lite snurr på bakhjulsåkandet nu. Har jämt försökt lite med en passagerare bakpå men det känns rätt omöjligt. När jag kör själv så brukar jag koppla upp på tvåan men det går inte. Han vill inte upp då. Så jag brukar gasa upp den, går lättare då men då känns det som om jag ska falla av för passageraren drar i mig såpass. Har åkt med bakpå rätt mycket på bakhjulet med Rigge/Mattias och då gick det mjukt och fint upp och inga problem att sitta kvar, behövde inte klänga eller hänga för att sitta kvar utan jag satt där jag satt. Vet inte hur chauffören upplevde det dock. Hur gör ni för att det ska gå bra?


När folk åker med har dom självklart utrustning och vi kör på långa, breda rakor så det är ingen fara för någon, varken oss eller andra så ni inte tror att jag fläskar upp den mitt i stan med någon stackars kompis bakpå som gör ner sig för han var inte med på det. :crash

Jag tycker att det e lättare med skjuts.... det som gör det svårare är att man oftast tar det lite försiktigare eftersom man ansvarar för någon annan oxå.... Jag brukar i stort sett varva till som vanligt, kanske lite mindre.... man får ju vara med och slå av på gasen tidigare eftersom balansläget är längre ner med passagerare (45-75 extrakilo bakom). Gör som vanligt, men gör 1-2 test rundor när du kopplar lite lugnare för att känna på hur hojjen beter sig. Jag har bara skjutsad brudar som har vägt ca50-55 kilo allihopa så hag har ingen erfarenhet av att skjutsa t ex. en polare på 90 pannor.... då får man antagligen ta det lilla lugna. Gör man powerwheelies så har man all tid i världen att känna när det e dags att slå av lite på gasen.... sen brukar jag vilja att dom håller båda armarna runt mig så man känner att dom e me ordentligt.... Att Nissejärnet rekomenderar en hand bakom beror nog på att han kör en 125'a (barnmotorcykel) :D :D :D
 

Danny boy

twin power
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia RSV Mille R 2002
Nisse Järnet skrev:
Jag kopplar och gasar som vanligt :) Se till att passageraren håller ena handen på nåt bakom sig och andra runt dig så går det nog bättre!

jag avråder starkt från att passageraren håller ena handen bakom sig. :skrämd

tjejen håller alltid med båda armarna runt mig på slangen och det är för mig lika solklart som att hon håller emot mot tanken vid stoppies.

som det står i KK boken hur passageraren ska sitta vid körning tycker jag stämmer in på slangen med, händerna runt midjan.

att sätta ena handen bakom sig tror jag bara kan ställa till med oreda, däremot håller jag med om att koppla och gasa som vanligt, efter ett tag lär passageraren att slappna av även vid bakhjulsåkning. :tummenupp
 

Badkarma

Ny medlem
Gick med
2 May 2003
Ort
Falun
Hoj
Blev ingen hoj denna sommar
Hagster skrev:
Har börjat få lite snurr på bakhjulsåkandet nu. Har jämt försökt lite med en passagerare bakpå men det känns rätt omöjligt. När jag kör själv så brukar jag koppla upp på tvåan men det går inte. Han vill inte upp då. Så jag brukar gasa upp den, går lättare då men då känns det som om jag ska falla av för passageraren drar i mig såpass.

Skaffa en ny fin turbo som du kan ställa trycket på till Bettan. Sen behöver du aldrig använda koppling :rolleyes:
Bara gasa upp med polaren bak på hur lungt och fint som helst. Enda nackdelen är att det är en regel utan undantag att det slangas vid gaspådrag :D :D :D Skulle bjuda polaren på en accelerations upplevelse men det var omöjligt att ha mark kontakt med framhjulet även i farter över 200 så slangar den på. Men kompisen blev nöjd :p
Du har en av världens roligaste bus hojar, gör den ännu roligare.
http://www.mc-xpress.com/
Så lämnar du rettor bakom dig(så vida du inte träffar på en retta med turbo :D )..

//Anders
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Hagster skrev:
så ni inte tror att jag fläskar upp den mitt i stan med någon stackars kompis bakpå som gör ner sig för han var inte med på det. :crash
Haha, bra beskrivning :). Jag får direkt en mental bild framför mig hur jävla läbbigt det skulle vara om någon drog upp hojen på bakhjulet när man sitter bakpå utan att vara beredd, jag får fan i mig dödsångest av att sitta bakpå även om båda hjulen är i backen :).
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top