På körd av taxi bakifrån

Birger

birger
Gick med
19 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Husaberg FS 650e Force Edition -04
Lite tips...om någon ligger på info.

Var ute och körde med Husan i söndags, på väg hem stannade jag och släppte
fram ett äldre par som ledde sina cyklar över övergång stället.
När den gammla damen var mitt framför mig såg jag skäcken i hennes ögon
och jag vände mig om för att kolla över axlen,,,!!! där kom en taxi färd tjänstbil med rykande däck, jag han bara reagera med att ställa mig upp och
sen bar det iväg, som tur var så åkte jag med sittandes på tanken med ben och armar framåt.
Sedan blev det tyst, efter några sekunder och lite flämtande så kunde jag klättra av husan och tittade upp i himlen och sa tack.
Husan satt fast kilad med bakdäcket under motorn på taxin och bakskärmen upp mot vindrute torkarna.gafflarna var helt i botten samt att det rann motor olja och kyla vätska från bilen över hela husan.
När bärgan kom satte dom en vajer i husans ram under motorn och drog fram den så nästan taxin följde med.Konstigt nog såg husan betydligt mer hel ut än vad taxin gjorde.

Nu till min fråga.
Hans försäkrings bolag vill laga Husan och försöka rikta den !!!
Den kan väl aldrig bli bra,,,,, någon som har varit med om något liknade ??
Några tips på hur jag går till väga för jag vill ju minst ha en ny 04 som jag hade innan påkörningen.Tacksam för tips !!! :Bugar
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Du ska ha en ny hoj såklart!

Man kan rikta hur fan man vill, men ny blir den aldrig!
Dessutom blev du påkörd bakifrån, före ett övergångsställe!
Se till att du får en ny hoj, gnäll till dig en -05, vetja!
Du har alla ess på din sida!
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Helvete sikken tur att du verkar ha klarat dig utan skador!?

Angående hojen så kan det ALDRIG löna sig att laga den. Aldrig. Se till att få en ny.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ja inte fan ska du få ramen riktad. Ny ram isf! ...vilket lär kosta mer än det smakar för fb.
Juréen tyckte precis som jag att du ska ha en -05:a :tummenupp
 

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Vid ett vattentorn någonstans i Skåne
Hoj
VFR -08
Du ska helt klart kräva en ny, säg att det kan ha blivit sprickor i svetsningarna och då ska de ta och röntga dem oxå (det är så dyrt så då går fb med på en ny/likvärdig hoj)

Tur för dig att det gick så pass bra med dig.

Edit:stavar som en kråka
 

Birger

birger
Gick med
19 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Husaberg FS 650e Force Edition -04
Barrett skrev:
Ja inte fan ska du få ramen riktad. Ny ram isf! ...vilket lär kosta mer än det smakar för fb.
Juréen tyckte precis som jag att du ska ha en -05:a :tummenupp

Tycker jag med, har du snackat med Magnus...?
Jag skall ner idag och snacka med honom.

:yoparty
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Birger skrev:
Tycker jag med, har du snackat med Magnus...?
Jag skall ner idag och snacka med honom.

:yoparty

Jag va där & lämnade in mig bakdämpare häromdagen, så vi snackade som hastigast om dina äventyr.

Nu får vi fixa en bana att köra på (där färdtjänst bussar inte är välkomna!) så vi slipper sånna här incedenter framöver! :tummenupp
 

Birger

birger
Gick med
19 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Husaberg FS 650e Force Edition -04
Barrett skrev:
Jag va där & lämnade in mig bakdämpare häromdagen, så vi snackade som hastigast om dina äventyr.

Nu får vi fixa en bana att köra på (där färdtjänst bussar inte är välkomna!) så vi slipper sånna här incedenter framöver! :tummenupp

Japp det hade varit fint, om vi bara kunde hitta en bana något så nära Halmstad också så blir det mer av att man kör oftare.
Och givetvis så är inte taxi bilar välkommna...!!! :lol
 

Birger

birger
Gick med
19 May 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Husaberg FS 650e Force Edition -04
Maciver skrev:
Du ska helt klart kräva en ny, säg att det kan ha blivit sprickor i svetsningarna och då ska de ta och röntga dem oxå (det är så dyrt så då går fb med på en ny/likvärdig hoj)

Tur för dig att det gick så pass bra med dig.

Edit:stavar som en kråka

Jag vet, stavning är inte min grej, var i garaget och trimmade moppen i stället för att gå i skolan :)

Det är ju jag och kungen !!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kräv! en ny. skulle aldri! godta en hoj som blitt så kraftigt påkörd. :4skrika
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Mardrömmen när man står stilla någonstans - att det kommer ett pucko i full fart bakifrån. Backspeglar och allmän noja är bra!

Min hoj kostade ca 28.000 att laga efter en krasch in i sidan på en bil och då var det ändå "småsaker" som byttes ut - ramen var hel, hjulen och gaffeln likaså. Men avgassystem, styre, diverse reglage m.m. kostar en hel del. Man ska inte rikta upp en ram, utan det är bara att byta för att undvika haveri om kanske ett eller ett par år när utmattningsfenomenen har gjorts sig påminda. Det blir billigare för försäkringsbolaget att lösa in hojen och säkrare för dig - hälsa dem så mycket från mig och säg att jag har sagt att så är det :mattias ( ;) )
 

Billson

South Coast Supermotards #95
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM 525 SM -05
Tur att du klarade dig :)
Försök fixa en ny hoj det känns bäst så.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Var glad att du klarade dej och att han inte körde fortare!

Hos oss har vi en E4n som slutar i en 90-70 och till sist 50 sträcka för att sedan gå över i riksväg 40. Jag kommer med hoj och svänger ut på vägen, hamnar 400 m före en lastbil. Jag ska svänga vänster 500 meter längre fram och direkt när jag kommer ut på vägen börjar jag blinka, signalera med bromsljus, saktar ner och håller ut vänsterhanden för att visa att jag ska svänga vänster.
Måste stanna för att det kommer bilar på motsatta sidan, vänder mig bakåt och inser att lastbilschauffören trots alla mina tecken ligger kvar i samma fil ca 50 m bakom mig och dessutom inte saktat ner farten alls. Väjer 1 m åt vänster, då står jag nästan i motsatta körfältets vänstra fil, mer kan jag inte flytta mig. Ett par sekunder senare kommer lastbilen och kör förbi i 70-90 km/h, han har hunnit väja max en halvmeter åt höger.

Kan påpeka att när man står mellan två vägar med en liten motard och det kör förbi en fullång långtradar i 70-90 km/h en dryg armlängd ifrån ens sida blir man ganska rädd. :död Och förbannad. :mad:

Hade jag inte vart sen till jobbet så hade jag kört efter tills polisen hade kommit, sen hade de kunnat göra både det ena och det andra testet på idioten. Eftersom det var en utländsk bil och jag inte har nån aning om vad det var för företag kunde jag inte heller ringa till företaget, vilket jag annars hade gjort direkt. :fatta!

Lastbilar är inga trevliga fordon. :3freak
 

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Ja, tyvärr är man som moppeåkare utsatt för en hel massa.
Löns inte ens att börja snacka om alla idioter som nätt och jämnt kostat en livet. Att inte folk fattar att de ska hålla avstånd är ett av de största mysterierna enligt mig. Om man åker 50 knyck på 50-väg så ska de absolut upp i arslet på en! Jösses, vad många ggr jag tappat humöret och skrikit mig hes på bilidioter. Sen klagar de på oss hojåkare... :va
 

onoffroad

Fet och otrevlig
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Hudiksvall
Hoj
XT 600 -89
Birger skrev:
Hans försäkrings bolag vill laga Husan och försöka rikta den !!!

Är ingen expert på just mc-ramar, men vet sedan studier och
yrkeserfarenheter att materialet blir försvagat efter en rätning av detta slag.

Stå på mot försäkringsbolaget...!
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
zebralagen.. :gnissla

Men en ny hoj ska man ha i det läget.

Bara att ta ett ordentligt snack med skaderegleraren så att de inser att det kommer bli massa strul om de försöker laga.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
va grinig o säg att du kommer komma tibaks med hojen för minsta småfel som uppstår eller finns. varenda repa. då kanske dom fattar att du vill ha ny :tummenupp
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Kan det vara någon ide att ta kontakt med ditt fb och se vad de tycker. Gissningsvis borde de förstå och tycka att du ska ha en ny/likvärdig för att undvika framtida problem på mcn pga olyckan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top