På tok för hög arbetstemp på min R6 -04???

El Maco

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Hoj
Söker något annorlunda, gärna ett lämpligt cafe racer objekt - med karaktär...
Jag har en Yamaha R6 -04 där jag tycker att arbetstempen är för hög. Jag har den bara för bankörning och det är inte alls ovanligt att den ligger på strax under 100 grader när jag är ute och kör. Det har även hänt att den gått över 100 grader.

Det sitter ingen fläkt på hojen, och hojen är standard, alltså inget trim på den.

Vad kan vara galet?
Hur åtgärdar jag det eventuella felet?
Vad borde den ha för arbetstemp?

Frågorna ovan är frågor som snurrar i mitt lilla okunniga huvud,
så jag hoppas på tips och trix ifrån er som kan detta bättre än jag.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är helt normalt...

När vattenpumpen börjar ge sig?

Det är väll ändå lite högt.

Var ju en kille här på sporthoj som hade liknade problem och då till slut kom dom fram till att det borde vara vattenpumpen och han rev isär den och den var tok rostig.

J.Andersson tror jag han heter här på sporthoj:rolleyes:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
När vattenpumpen börjar ge sig?

Det är väll ändå lite högt.

Var ju en kille här på sporthoj som hade liknade problem och då till slut kom dom fram till att det borde vara vattenpumpen och han rev isär den och den var tok rostig.

J.Andersson tror jag han heter här på sporthoj:rolleyes:

ja men hans hoj spottade ju ur sig vatten och kokade!

Dom hojar jag har haft har alla legat på mellan 80 och 105 vid normal bankörning beroende på ute temp. Brukar stiga en del när man åker i depå.

Enligt manualen på hojen så är det ingen fara under ca 115-125C om jag minns rätt.

Last edited:

MC Doktorn

Guest
Min ligger runt 100 vid aktiv bankörning, i depån en riktig varm sommardag har jag noterat 114.

Så länge den är under 120 är det inga problem enl manualen.

El Maco

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Hoj
Jag tackar er för svaren och antar att jag inte behöver oroa mig för tempen på hojen så länge den inte stiger ytterligare (över 120 grader).

Tack så mycket!

bivven

Ligger mot betalning!
Gick med
17 Oct 2004
Hoj
två ben och inga hjul kvar
Jag tackar er för svaren och antar att jag inte behöver oroa mig för tempen på hojen så länge den inte stiger ytterligare (över 120 grader).

Tack så mycket!

har du tagit sönder min gamla pärla? :mad:

nejdå! det är helt OK med ca 100C, du kan ju för att vara säker öppna kylarlocket o försöka fylla på lite! OBS! inte efter att du har kört med hojen! utan när den är kall!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
min R6 -01 ligger på 78-81°C när jag pressar gata (aldrig kört bana) men som jag kör med låga vxlningar osv så varvas de en hel del när jag kör (speciellt till jobbet) och min fläkt verkar inte funka då jag aldrig hört den snurra..

EDIT: men jag kommer ju inte upp i samma tempo som på bana på gata.

El Maco

Ny medlem
Gick med
3 May 2006
Hoj
har du tagit sönder min gamla pärla? :mad:

nejdå! det är helt OK med ca 100C, du kan ju för att vara säker öppna kylarlocket o försöka fylla på lite! OBS! inte efter att du har kört med hojen! utan när den är kall!

Nejdå, den ser på ett ungefär ut som när jag köpte den...

Det behövs inte fyllas på vatten, det finns tillräckligt. Det var min första tanke att den gick torr, eller åtminstone nästan, men så var det inte...

martinsson

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2006
Hoj
k5
min R6 -01 ligger på 78-81°C när jag pressar gata (aldrig kört bana) men som jag kör med låga vxlningar osv så varvas de en hel del när jag kör (speciellt till jobbet) och min fläkt verkar inte funka då jag aldrig hört den snurra..

EDIT: men jag kommer ju inte upp i samma tempo som på bana på gata.

Fläkten går väl inte igång förns runt ca 105 grader? Har för mig att det är så på min hoj iaf.

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
fläkten går riktigt igång på 105 grader,lite bråttom till jobbet brukar de ligga på 95-105 grader,på bana samma när man kör och 5 min i depå så ligger den på 115-120 om man inte har fläkt på dem

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
fläkten går riktigt igång på 105 grader,lite bråttom till jobbet brukar de ligga på 95-105 grader,på bana samma när man kör och 5 min i depå så ligger den på 115-120 om man inte har fläkt på dem

en enda gång har jag fått upp tempen till 98°C på min å de va i våras när vi hade 30°C + i solen å fassna i lite kö som alla sthlm:are skapade när de skulle ut till sina sommar stugor i Norrtälje, annars håller tempen sig runt 80°C på hojjen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror tempen i hjälmen är mycket farligare än tempen på hojen. Jag ska fan bygga in en fläkt i min hjälm... :mad:

Min gixxer låg runt 110 grader - den går också bara på bana. Lite Waterwetter i vattnet så fick jag ner tempen till runt 100. Dock går den aldrig under 100 när den väl har blivit varm.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Till trådskaparen; 100'c mätt med vadå? Orginalmätare? Laser? Tunga?

Hrm, det är säkert så att den ligger på 100grader men stirra sig inte blind på mätare. De är sällan under av nogrannhet.. Eller för den delen givarna.

Så länge det inte sprutar vatten ur den så ligger den under faran bedömt.

Kal

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
R6 -01
Min R6 -01 ligger på ca 82 när ja åker bana....tycker det verkar lite högt! men men....är ju olika som sagt

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0