Påbackad gaffel

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Blev lätt påbackad för ett tag sedan. Såg inga skador på hojen. Den stod på sidostödet när det hände, men välte aldrig. Nu märker jag att den läcker olja från gaffelbenet på den sida den blev påbackad. Man ser att skrapringen är skadad.

Ser dock inget annat synligt och märker ingenting med obalans när jag kör.

Tror ni det räcker med att bara packa om gaffeln? Eller är sannolikheten hög att det inte kommer att hjälpa?

Psychodad

Varför tar semestern alltid slut?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Liten men naggande god KTM -12
Nej ser ingenting. Har letat med lupp men ser bara en liten skada på skrapringen. Men nått MÅSTE ju ha hänt eftersom den läcker.

Det MÅSTE ju faktiskt inte alls ha hänt nått. Gafflar börjar läcka förr eller senare och är det gamla tätningar så kanske det helt enkelt är dags...

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Det MÅSTE ju faktiskt inte alls ha hänt nått. Gafflar börjar läcka förr eller senare och är det gamla tätningar så kanske det helt enkelt är dags...
Byttes för ett par säsonger sedan och kanske 500 mil. Läckaget kom i samband med påbackningen och det är en liten synlig skada på skrapringen. Så sannolikheten är nog stor att det hände då.
Förstår att min fråga är omöjlig att svara på egentligen. Bara att byta och se om den blir tät. Ville dok höra vad ni andra med mer erfarenhet än jag, tror!

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vet du vem som backade på?
Skrev ni "papper"
Isåfall kontakta FB och låt påköraren betala självrisken.:fakta

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Skrapringen håller ju bara bor smutsen, det är packboxen som håller oljan borta. Det kan ju ha blivit ett hack i innerbenet som sedan repar upp packboxen. Hissa upp framhjulet och kontrollera innerbenet.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Vet du vem som backade på?
Skrev ni "papper" Isåfall kontakta FB och låt påköraren betala självrisken.:fakta

Haha jo, jag vet vem! Utan att hänga ut någon så stod hojen på infarten här hemma! :D

Skrapringen håller ju bara bor smutsen, det är packboxen som håller oljan borta. Det kan ju ha blivit ett hack i innerbenet som sedan repar upp packboxen. Hissa upp framhjulet och kontrollera innerbenet.

Jo har förstått att skrapringen bara har den funktionen men ser ju i och med skadad skrapring att det är där smällen tog! Kan ju vara så som du säjer. Har packboxar hemma så det är väl bara att riva!

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Lite taskiga ljusförhållanden så lite suddig bild! Men detta är den skada jag kan se.

20150517_184157478_iOS.jpg

Bifogat

• 20150517_184157478_iOS.jpg
    20150517_184157478_iOS.jpg
    1.3 MB · Visningar: 100
Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
den hojen verkar föra otur med sig...
först en trasig laddnings regulator och nu läckande gaffel.....

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
den hojen verkar föra otur med sig...
först en trasig laddnings regulator och nu läckande gaffel.....

Å allt har jag inte ens berättat! :D Kanske behöver en exorcist också! :lol

Men så är det väl lite också när man försöker hålla liv i gammal skit när den egentligen borde förpassas till återvinningen för att ersättas med något lite modernare!

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Packboxar bytta. Så långt verkar det tätt! Hoppas nu på en lång bekymmersfri säsong! :D

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyller på med lite mer info i en halvgammal tråd, kanske kan det hjälpa någon annan med problem.

Det som kan hända och har hänt mej är att ett smutsigt gaffelben fjädrar ihop fullt för första gången på länge och att mycket smuts hamnar i packboxen. Sannolikt så händer detta lättare på en USD-gaffel där bromsdamm och annat skräp lättare fastnar på innerbenet utan att man ser det.

Fick byta i min dåvarande Öhlinsgaffel som hade gått ca 1000 mil av den anledningen. När jag hade dom gamla packboxarna på bänken syntes tydligt att det var fullt med smuts bakum tätläppen. Inga skador i övrigt som gick att se. Hade jag hållt bort smutsen på insidan av gaffelbenet bättre så hade jag sluppit kladda med bytet.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Det är därför cross/enduroåkare kör bladmåttstricket. In med ett tunt bladmått mellan gaffelbenet och packboxen, 45 graders vinkel kanske och dra runt ett varv. Det blir förvånansvärt ofta tätt efter det.

Fyller på med lite mer info i en halvgammal tråd, kanske kan det hjälpa någon annan med problem.

Det som kan hända och har hänt mej är att ett smutsigt gaffelben fjädrar ihop fullt för första gången på länge och att mycket smuts hamnar i packboxen. Sannolikt så händer detta lättare på en USD-gaffel där bromsdamm och annat skräp lättare fastnar på innerbenet utan att man ser det.

Fick byta i min dåvarande Öhlinsgaffel som hade gått ca 1000 mil av den anledningen. När jag hade dom gamla packboxarna på bänken syntes tydligt att det var fullt med smuts bakum tätläppen. Inga skador i övrigt som gick att se. Hade jag hållt bort smutsen på insidan av gaffelbenet bättre så hade jag sluppit kladda med bytet.

Psychodad

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det är därför cross/enduroåkare kör bladmåttstricket. In med ett tunt bladmått mellan gaffelbenet och packboxen, 45 graders vinkel kanske och dra runt ett varv. Det blir förvånansvärt ofta tätt efter det.

Japp. Jag kör enduro också så det är ju mest pinsamt att jag inte kollade det först. Men när den synliga sidan på gaffelbenen är blank som f*n så fanns det inte i min sinnevärld att innerbenet skulle vara helt svart på insidan...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept