Påföljd vid avsaknad av reg. belysning

snakerider

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2005
Ort
Sverige-Turkiet
Hoj
Kawa Z1000
Har gjort en egen reg hållare men original skylt belysningen fick ej plats så jag undrar vad det är för böter för detta vid en polis kontroll, hade tänkt använda original skylten så det inte blir alltför griniga o reflex så klart :krama

Hur har ni gjort med belysningen när ni bygger om skylt hållaren? Om ni har några bilder på det vore det bra så man kan se. :tummenupp
 

doodles

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Ort
Varberg
Hoj
600rr-07
Jag snor din tråd
En lite fråga till. Vad händer om man som i mitt fall har miniplåt? alltså inte skyllt från VV. Det är väl samma böter som utan har jag hört. Men kan man få böter för saknad skylltbelysning, reflex osv om man inte har någon plåt? eller som jag, miniplåt.

Tack på förhand!
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Sannolik kostnad

300 kr. böter för 2 år sedan.
"Avsaknad av/trasig belysning för registreringsskylt"


Datum Besiktning Mätarställning (km) Resultat

060517 Flygande inspektion P1 X Underkänd med 2X polis
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Det är jävligt onödigt att inte ha rätt nummerplåt på rätt ställe. Allt annat gör att du kommer bli stoppad mycket oftare och då är det inte helt omöjligt att något mer kommer fram. Slitet bakdäck i mitt fall:huvet
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Jag snor din tråd
En lite fråga till. Vad händer om man som i mitt fall har miniplåt? alltså inte skyllt från VV. Det är väl samma böter som utan har jag hört. Men kan man få böter för saknad skylltbelysning, reflex osv om man inte har någon plåt? eller som jag, miniplåt.

Tack på förhand!

Det räknas som falsksyltat om man inte har VV:s plåt. Det är dyrade än att åka utan....
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jo tack.. min polare höll på att få 1500:- i böter för att hans skylt på bilen inte syntes pga smuts.

Det är lite väääääl tufft :gnissla
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det är jävligt onödigt att inte ha rätt nummerplåt på rätt ställe. Allt annat gör att du kommer bli stoppad mycket oftare och då är det inte helt omöjligt att något mer kommer fram. Slitet bakdäck i mitt fall:huvet

Har inte blivit stannad en enda gång för nummerplåten och tillbehören till den och då åker jag även utan sidospeglar(så cool är jag) som dom inte gillar heller! Har äkta plåt med ditlimmad reflex och miniblink!

Dock ska det sägas att jag sällan står och posar heller på dom vanliga ställena(bortsett donkenburgaren på onsdagar) utan åker istället...
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Har inte blivit stannad en enda gång för nummerplåten och tillbehören till den och då åker jag även utan sidospeglar(så cool är jag) som dom inte gillar heller! Har äkta plåt med ditlimmad reflex och miniblink!

Dock ska det sägas att jag sällan står och posar heller på dom vanliga ställena(bortsett donkenburgaren på onsdagar) utan åker istället...

fan va orättvist. Jag han bara köra 25 mil och blev stoppad inne i Linköping på väg till Sviestadsbanan. Måtte Linköping utplånas från kartan.
 

Lanson

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Ort
i garaget
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -02 och Yamaha Tzr 125 -98
Det enda kraven du har på skylt-lampan är att den måste lysa med vitt sken! och nummerplåten skall gå att avläsas enligt krven för det. det finns aldså inga exakta bestämmelser för hur mycket den skall lysa.

Jag håller själv på att bygga om min Undertail kan posta en bild om så önskas?
Lägg gärna in bilder på ditt bygge!:D
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Här finns lite info... har även sett något doc ang ljusstyrka, men hittar inte det just nu.

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm

Ett riktigt svar! :tummenupp
Iofs så var ju frågan vad påföljden skulle bli om man hade fel eller saknade skyltlykta men det gled ju iväg så det här var bra.
Annars är alltid trådar med såna här frågor fulla med gissningar och svar som är helt gripna ur luften.
Men här var det klara besked.:tummenupp
 
Last edited:

Derdelis

Ride it like you stole it!
Gick med
1 Dec 2007
Ort
Malmö
Hoj
Duke 690 -08
Lånar tråden lite jag också, ang reflexer, det kan inte vara lag på det? På min duke med original läppen så är där ingen reflex, funderade på det när jag beställde miniskylt häromdagen.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top